lørdag, september 19, 2009

The Manics

Manic Street Preachers. Jeg har vært fan siden denne låta kom i 1996. Britpopkrigen mellom Oasis og Blur var et eneste langt gjesp, Macarena herjet hitlistene (og nervesystemet mitt) og jeg begynte å tvile på radioens spillelister en gang for alle, men plutselig dukket Manics opp med platen "Everything Must Go" - med melodiøse låter fulle av store intervallsprang og strykearrangementer. Og gikk rett inn i mitt hjerte.

For en måned siden spilte de i Norge, på en festival langt unna der jeg bor. Og jeg var ikke der. Jeg visste ikke om konserten før dagen før. Da var det litt for sent.




"A Design for Life" ble spilt mye på p3 i p3s gullalder, som dessverre er lenge siden, og jeg kjøpte EPen i Liverpool da jeg besøkte ei venninne sommeren 1996. Så tok jeg toget ned til London og hørte på denne mens jeg suste forbi landsbyer og grønne hills og smale båter i like smale kanaler.


Det er irriterende å gå glipp av konserter med bra liveband som man liker godt.

Flere gull-låter:

The Everlasting
Kevin Carter
You're Tender And You're Tired

7 kommentarer:

Nina sa...

"the manics" er fremdeles fantastiske, men britpopbandet som har holdt seg best (for min del, så klart..) er SUEDE. Selv om de aldri kom så høy på hitlistene som blur og oasis, er det de som står for meg som selve definisjonen på 90-tallets britpop:-)

Glamourbibliotekaren sa...

Enig i at Suede var i en helt annen klasse enn Oasis og Blur, men for å være helt ærlig tenkte jeg aldri på Manic Street Preachers som britpop. De har et helt annet uttrykk.

Anonym sa...

Bodø er en meget pen by, du skulle ha kommet;)

Glamourbibliotekaren sa...

Gjerne, hadde jeg bare VISST OM DET :)

Anonym sa...

Manics konsert på Parkenfestivalen var fantastisk! Har elsket Manic siden 1998, og det var en drøm som gikk i oppfyllelse da de holdt konsert her i Bodø - ca. 50 meter fra leiligheten min.

Fruen sa...

Litt mal apropos (men bare litt): Er det vokalisten i dette bandet som faller av scenen i "No milk today"-reklamen? :-)

Glamourbibliotekaren sa...

Anonym: Hyyyyyyyysj :)

Fruen: Aner ikke! Har ikke sett den.

Populære innlegg