tirsdag, november 03, 2009

Du er et dyr, Viskovitsj / Alessandro Boffa ; oversatt fra italiensk av Jon Rognlien. - [Oslo] : Tiden, 2005. - 126 s.

Bare omslaget er nok til å lese denne!


Alessandro Boffas debutbok handler om Viskovitsj, gjennomgangsfiguren som endrer ham i hvert kapittel. Vi følger hans liv som murmeldyr, kneler, møkkbille, skorpion, hai, snegle, fisk, svamp - alltid like forelsket i den vakre Ljuba. Viskovitsj er en reflektert figur uansett hva slags dyr han er, stiller interessante spørsmål og møter store utfordringer. I kapitlet der han er en kneler, altså et grønt insekt der hunnen har en tendens til å fortære sin make, er Viskovitsj nysgjerrig på sin far som han åpenbart aldri har møtt.


"Hvordan var pappa?" spurte jeg mor.
"Sprø, litt besk, men full av fiber."
"Jeg mente før du spiste han."
(...)
Jeg stoppet opp et øyeblikk i ettertanke foran hans grav, altså foran min mor, og resiterte et miserere.



Eller der han er en svamp med pinlige familieforviklinger da alle var hermafroditter.


Det var ikke så lett for meg å akseptere det faktum at faren min var sin egen mors hustru, at hans datter, altså min søster, var hans bestefar og hans bestemor også hans bror, altså min onkel.



Dette er Vonnegut og Woody Allen i en salig blanding. Need I say more?


7 kommentarer:

Meg sa...

Nå fikk du meg til å "springe" til bokhandelen og kjøpe boken.

Burde kanskje heller ha spart den til jul, men pytt.

Kristin sa...

Åh, den er fin! Likar også spesielt godt coveret på den engelske utgåva: http://www.amazon.co.uk/Youre-Animal-Viskovitz-Alessandro-Boffa/dp/1841954934

Elisabeth sa...

Ser veldig fristende ut. Vet ikke om du er klar over det, men Ljuba betyr 'kjærlighet' på russisk (og de fleste slaviske språk). Det gir jo en ekstra dimensjon til det hele, syns i alle fall jeg :)

Glamourbibliotekaren sa...

Meg: Bra! Da kan du jo lese den nå og gi den bort til alle venner til jul!

Kristin: Ja, veldig fin :)

Elisabeth: Ja, det er fint!

wine-fueled narcissism sa...

Haha! Den har jeg lest. Den ble raskt en "coffee table"-bok pga den søte snuten på omslaget, og jeg husker at jeg lo godt gjennom de fleste kapitlene. Det hele er jo nokså komisk. :)

Katrine sa...

Den er morsom! Men gjør seg best i små doser, et kapittel av gangen. Må være en ypperlig do-bok for de som driver med sånt.

Siri sa...

Denne gleder jeg mer veldig til. Jeg har bestilt den på biblioteket.

Populære innlegg