torsdag, november 12, 2009

Håndbok for solokvinnen: Hobbier


Dere husker vel "Bo alene og trives - Håndbok for solokvinnen"fra 1937, som jeg endevendte et antikvariat for å få tak i i fjor høst? Det er på tide med flere gullkorn. I dag vil jeg fremheve kapittelet om hobbyer, eller hobbier. Det er forresten ikke et eget kapittel, det står i forordet:



"Der er enslige kvinner, hvis ensomhet bare leilighetsvis gjør sig gjeldende mellem de forskjellige telefoner, besøk hos friserdamen, lunsjer, bridger, selskaper, premièrer og danseaftener, og hvis sparsomme ledige øieblikk antagelig brukes til å sove. Der er enslige kvinner, hvis liv er en eneste hvirvel av selskapelighet og cocktails og hvis ensomhet må benyttes til å bli edru og komme noenlunde på rett kjøl. Der er kvinner som håper å bli kvitt sin melankoli ved å invitere troskyldige, intet anende mannfolk til aftens og fore dem med overetériske retter, som vannmelon, salat og karse i majones og fruktkompott med fløte. Merkelig nok er denne behandlingsmåte ofte ganske virkningsfull - antagelig fordi de kvinner som anvender den er uhyre feminine og hjelpeløse, ellers vilde de jo aldri våge noe slikt. Også er der endelig de kvinner som virkelig liker å være alene.

For disse sjeldne skapninger har jeg noen få forslag. Hobbier for eksempel. Det var en tid da en hobby var absolutt "de rigueur", skjønt dengang het det nå "ferdigheter". I dronning Victorias dager, da man forlangte at frierne skulde holde sig på to fots avstand, pleide unge damer å sy, hekle og brodere, mens de blev gjort kur til, og de må ha tatt sig riktig nydelig ut. Men nu er hobbier antisociale; moderne mannfolk liker ikke at man hekler og strikker når de gjør kur, og det svakeste ymt om at en pike samler på ståltrykk, frimerker, tropisk fisk eller afrikansk kunst, vil dessverre høist sannsynlig bidra til å øke hennes ensomhet.

Jeg har lyst til å foreslå en à to temmelig opsiktsvekkende selskapelige hobbier. En pike kan ha som hobby at hun aldri ber om å bli fulgt hjem fra selskap av en mann som bor flere kilometer i den motsatte retning. En annen hobby bør være ikke å snakke om ting hun ikke forstår til folk som gjør det, eller om ting hun forstår til folk som ikke gjør det. Enn videre at hun ikke skal farve tåneglene sine røde, at hun ikke skal gå med kjoler som er utringet til livet i ryggen, hvis hun har en overutviklet ryggrad, og ikke snakker om sitt stamtre eller sine rike slektninger."


Der var det kanskje noen gode tips å hente for flere av oss? Nå skal jeg gjøre litt research på tropisk fisk. Og fjerne den røde neglelakken på tåneglene, det er også en fin hobby.

13 kommentarer:

Kristina sa...

Haha, for en spydig forfatter! Herlig.

Unknown sa...

Fantastisk! Jeg har anbefalt dette innlegget på bloggen min!

Micha sa...

Hm....
Lurer på hvordan en overutviklet ryggrad ser ut?? Og hvorfor akkurat karse og majones skulle være en så vellykket kombinasjon?! : )

Leila sa...

Ah, endelig fant jeg min hobby! Note to self: IKKE snakke om ting jeg ikke forstår til folk som gjør det (repetér!) En nydelig hobby.
Og hvis ikke fruktkompott med fløte og karse i majones og kan forføre en mann...ja, da er det ingenting som kan gjøre det...lol.

Og ellers: pass dere, dere piker som er litt for interessert i ståltrykk(?)...! :-D

peanut sa...

Micha: Jeg lurte på det samme. Quasimodo kan kanskje sies å ha en overutviklet ryggrad? I så tilfelle er det kanskje nyttig å unngå kjoler som er åpne i ryggen.

koristen sa...

Haha! Jeg likte best den med IKKE å snakke om ting jeg ikke forstår osv. Eller bibliotekarvarianten, min - øh - spesialitet: Begynne å snakke om ting jeg bare har lest om bak på bøker for så å oppdage at den jeg snakker med virkelig har greie på saken ;-D

Fruen sa...

Er bildet fra boken? Eller er det vår alles kjære Audrey som gjør skulderstand?

Anonym sa...

En annen hobby bør være ikke å snakke om ting hun ikke forstår til folk som gjør det, eller om ting hun forstår til folk som ikke gjør det.

Ha ha det er det mest horisontutvidende jeg har lest på lenge!

Og apropos utvidende -er det ikke nettopp piker med overutviklet ryggrad som bør gå med utringet kjole til livet i ryggen? Så hun ikke risikerer at den revener?

Kjersti L. A. sa...

Min nye hobby er herved å ikke bli fulgt hjem fra selskap av en mann som bor flere kilometer i den motsatte retning.
Juhu!

gunnhild sa...

... og jeg skal kaste kjolene med bar rygg. Jeg er redd jeg kan ha en overutviklet ryggrad.
Og så skal jeg holde kjeft. For jeg regner med at det jeg har greie på, har ingen andre greie på, og det andre har greie på, har ikke jeg greie på. Jeg kjenner at dette blir en god helg ...

mary sa...

Ååå så morsomt! Det er så utrolig br hver gang jeg kommer på glamourbibliotekarbloggen. Da koser jeg meg med den siste måneds innlegg, og jeg blir aldri skuffet. En nyyyydelig blogg du har! Takk, og kos deg gatelangs og på konsert.

mary sa...

br= bra...

Glamourbibliotekaren sa...

Hyggelig at dere blir inspirerte av hobbytipsene! Quasimodo i kjole med åpen rygg makes sense! :) Mary: Takk :)

Populære innlegg