torsdag, september 15, 2011

En Värmlandssaga og andre fortellinger / Selma Lagerlöf. - Oslo : Ansgar, 1977. - 206 s.



Selma Lagerlöf bør man naturligvis aller helst lese på svensk, men mitt nærmeste bibliotek har kun norske oversettelser, så da ble det det denne gangen. Jeg lånte den da vi hadde en bibliotekutfordring her forleden.

Boka inneholder 12 fortellinger fra Värmland, og de aller fleste foregår før hennes egen levetid. Fortellingene er en blanding av eventyr, etiske problemstillinger og vandrehistorier, og inneholder både troll og bergakungen, foreldreløse barn, konger og andre klassiske eventyringredienser.

Naturbeskrivelsene hennes er praktfulle.



Hurra for at denne boka ikke er kassert, men tatt vare på! Man blir rent lykkelig av å se de gamle datostemplingene. Min første jobb var i biblioteket hjemme - da var jeg fjorten år og hersket over biblioteket helt alene når bibliotekaren var bortreist. Som en dronning satt jeg bak skranken og stemplet i bøker og smugtittet på hvem som hadde fått purringer...

5 kommentarer:

Ine sa...

Selma Lagerlöf er en av mine favorittforfattere! Synes spesielt at Kejsarn av Portugallien er utrolig vakker. Det er fremdeles mange av bøkene hennes jeg ikke har lest, gleder meg til å lese flere. PS: Ser deg levende for meg som fjorten år gammel bibliotekar!

Synne sa...

Så koselig, dette virker som fin høstlektyre. Jeg elsker bibliotekbøker som fortsatt har stempelkort!

Maren sa...

Flotte Selma Lagerlöf. Vet du, jeg skriver faktisk masteroppgave om henne og Inger Hagerup nå dette året, om barndomserindringene deres. Om du ikke har lest Mårbacka-trilogien så bør du gjøre det også <3

Katrine sa...

Jeg var tilfeldigvis i Sunne da jeg skjønte at jeg var gravid med min eldste, og gjett hva hun heter;-)
Har "Dagbok för Selma Ottilia Lovisa Lagerlöf liggende til henne, og gleder meg til hun blir stor nok.

Glamourbibliotekaren sa...

Ine: Ja, Kejsarn er fin! Leste den for mange år siden, og så den på Det Norske Teatret på et tidspunkt også. (har et bilde av meg selv som 14årig bibliotekar med bena slengt oppå skranken, armene i kors og et morskt uttrykk i ansiktet. Librarian power!)

Synne: Bare synd de har røsket ut den lille lomma der selve kortet med alle lånenumrene lå, haha. Det var ikke mye personvern på den tiden!

Maren: Så hyggelig det må være å skrive om dem! Mårbackatrilogien står forlengst på min leseliste; har vært interessert i Selma siden det gikk en tv-serie om henne da jeg var liten (og jeg fikk Nils Holgersson til jul).

Katrine: Så koselig å bli oppkalt etter henne! (Flaks at du ikke var i Alster og måtte kalle henne Gustaf)

Populære innlegg