onsdag, september 21, 2011

Yndlingsparfyme


Som dere vet, er jeg glad i alt som dufter godt - parfymer, skjønnhetsprodukter, såper, gode duftlys, til og med tøymykner... og duften av skogbunn, bjørkeløv, granskudd, hav, kaprifoler, fioler, erteblomster, barndommens epleshampoo, grønnsåpe, og skal jeg virkelig nevne alt?!

Og selv om jeg har et ukjent antall parfymeflasker, så å i alle kjøpt i full overbevisning, er det jo én jeg liker aller best, som jeg har dyrket et kjærlighetsforhold til lenger enn jeg har kjent mannen min - nemlig Chanels Coco, den originale. Den er MEG. Ingen andre i min nærhet bruker den, så jeg slipper å dele den med andre.

Nå lurer jeg på hvilken parfyme som er deres yndling? Hvis dere ble tvunget til å velge én? (la oss håpe vi aldri kommer ut for slike situasjoner i det virkelige liv!)




42 kommentarer:

Anonym sa...

Chanel Chance eau Fraîche. Den er frisk og fin og jeg har brukt den i flere år. Blir ikke lei! Men jeg er stadig interessert i nye dufter, dog :)

Latter sa...

Jeg blir aldri lei Hermes 24, Faubourg (http://www.basenotes.net/ID10211709.html)Har brukt den siden den kom. Prøver stadig andre, men kommer alltid tilbake til denne. Nå er den blitt mammalukten for datteren min.

glamouringeniøren sa...

Oi, det er vanskelig.

Men da tror jeg at jeg må gå for den type duft jeg har likt lengst hele livet, og samtidig den duften jeg kan ha på meg uansett dag og vite at jeg ikke risikerer migrene av den.

Så det blir Estee Lauder Bronze Goddess. Duften av kokos, mmmmm!

Stine Arkeologine sa...

Det må bli Boucheron Jaïpur. Den har jeg hatt i mange år og kommer alltid tilbake til. Jeg bruker lite parfyme pga. allergi, men denne føles mild og fin og ikke irriterende, og er kanskje den eneste parfymen jeg ikke går rundt og "kjenner" på at jeg har på meg. Den føles bare avslappet og trygg og som en naturlig del av meg.

Maren sa...

Hmm, ikke så lett spørsmål. Men det er nok vaniljeparfymen til Body Shop. For den gjør meg så glad!

Anonym sa...

Dersom jeg virkelig måtte velge så er Vol de Nuit fra Guerlain den som er aller mest "meg".

Ingrid Svennevig Hagen sa...

Coco er min favoritt også! Den har jeg alltid en flakong av og den kommer jeg alltid tilbake til.

Alt godt sa...

Min er også ein Chanel, Allure Sensuelle er meg. Eg har mange andre favorittar, men så lenge det er under 15 grader i lufta ute passar den best, syns eg.

barnebibliotekaren sa...

Max Mara Le Parfum. Fikk en liten prøveflaske av en niese en gang, og falt pladask. Det er nok den duften jeg har gått tom for flest ganger. Det er ikke en duft for lyse sommerdager, men nesten alle andre anledninger :-) Men jeg hadde nok slitt litt hvis jeg kun hadde fått ha den... det er jo så mange andre deilige dufter å krydre hverdagen med :-)

Synne sa...

Åh, jeg er også veldig glad i gode lukter og parfyme, og har åtte flakonger som jeg veksler mellom i det daglige - nesten vondt å skulle velge én av dem! Jeg er latterlig samvittighetsfull, og nå angrer jeg egentlig på at jeg begynte å skrive denne kommentaren, hihi.
For meg så må det bli Nina Ricci sin Nina, som jeg har brukt mye de siste tre årene, ettersom den gjør seg uansett årstid og vær, og den er søt og frisk samtidig, i hvert fall på meg.
(Nå var du flink, Synne.)

Lovise sa...

Jeg blir aldri lei av Aqua di Parma sin Magnolia Nobile. Den er super for meg - bruker den hver dag nesten - og kjenner ingen andre som bruker den, så det er MIN duft.

Anonym sa...

Jeg har mange parfymer, og bruker alle. Men min store favoritt er "Love In White" fra Creed. Den fikk jeg anbefalt på et nydelig lite parfymeri i Amsterdam for flere år siden, og har elsket den siden! Flere av venninnene mine har prøvd den, men ingen av dem syntes den luktet godt på dem. Så jeg får ha den heeelt for meg selv ;))

Hilsen Marianne

U9 sa...

Rive Gauche fra YSL har fulgt med fra ca 1980. Av og til faller for andre, men kommer alltid tilbake til Rive Gauche. I følge mine døtre er den helt "gått ut på dato", men det velger jeg å overhøre.

DTM sa...

Min nydelige Aqua Allegoria Mandarine Basilic fra Guerlain. Ah.

Kirsti sa...

hulk:
http://www.fragrantica.com/perfume/Cacharel/Eau-de-Eden-245.html

hikst

Anonym sa...

Denne:issey miyake l'eau d'issey - nydelig!.mette

Kjersti sa...

Dolce & Gabbana - The one.. Etter seks år med daglig bruk, sommer som vinter, synes jeg fortsatt den lukter like godt! Jeg får også ha den i fred, heldigvis!

Sophie sa...

Armani for women/ Armani Original (på flakongen heter den bare "Armani", tror det var den første duften), fra 1982.
Dessverre er den ikke i salg lenger, bortsett fra på eBay o.l. Fant et bilde av flakongen et par steder, bl a her:
http://www.perfumeemporium.com/perfume/8033/Armani-Giorgio-Armani#back

Sophie

Anonym sa...

Det er et vanskelig spørsmål, særlig fordi det er så stor forskjell på sommer-meg og vinter-meg. Vinter-meg ville velge Shiseido femininite de bois.... tror jeg.

Ane sa...

Palazzo by Fendi og Cristobal by Balenciaga.

berlinløvinnen sa...

Joop, Kenzo flowers, Boss Woman til hver sine anledninger har vært følgesvenner en god stund.....

koristen sa...

Chanel No 5 Sensual Elixir er den jeg liker best på meg, men den er litt heavy, så jeg bruker den med forsiktighet :-)

tingelinG sa...

For meg er det ikke vanskelig å velge EN. Det må bli Shalimar fra Guerlain. Har mange parfymer, men bare den blir brukt, fordi: den lukter helt fantastisk!

Anonym sa...

Jeg har prøvd mange, men kommer alltid tilbake til Shalimar fra Guerlain. Den passer til meg! Randi

Anna sa...

Foreløpig er jeg fortsatt på jakt. Lenge har det vært Poison fra Dior, som nevnt, men nå begynner jeg å gå litt lei - og da er det vel et tegn på at den ikke er helt "meg" egentlig? Uansett så har jeg nå fått kjøpt meg 10 parfymeprøver fra Parfymerie og gleder meg til å prøve ut disse!

Sangfuglen sa...

Er for parfymenybegynner å regne, men har fått en liten samling på badehylla som nå teller 10 stk (og flere skal det bli - her var det mange gode tips!)

Den som brukes aller mest i hverdagen er cK`s "Beauty". Opplever den som ren og ikke for tung, og den passer fint med jeans, fin bluse og høye heler på travle ukedager :) Den er nok min favoritt i samlingen, men det er fint å kunne velge litt etter årstid, humør og bekledning, synes jeg.

Elin sa...

Jeg har ingen. Rett og slett fordi jeg ikke bruker parfyme. Jeg er parfymeallergiker, som innebærer at jeg ved bruk får hissig eksem, samt at lukten, både på meg selv og andre, gir meg allergisk reaksjon (halsen blir tykk, nesa tetter seg, jeg nyser, får hodepine, blir kvalm, og så videre). Selv parfyme i toalettartikler, tøymykner o.l. får jeg reaksjon av. Så min favorittduft er naturlig duft, uten parfyme.

Silje sa...

Jeg blir ofte lei parfymer, men denne har jeg holdt meg til en lang stund og jeg synes fortsatt den er nydelig: Parfum D'ete Perfume by Kenzo. Deilig frisk, ikke for søt.

Frøken Desibel sa...

Chanel Chance Eau Tendre. Hadde en litt sånn aha-opplevelse med den, det var bare meg i det jeg prøvde den...

Glamourlektoren sa...

Krevende spørsmål, men kjærkomment, etter at jeg har betalt en irriterende parkeringsbot på kr 700 - tenk hva jeg kunne kjøpt av parfyme for dette beløpet :-( Etter intens tenkeboksvirksomhet må det bli Lancômes Ô de l'Orangerie, fordi den er lett, frisk og god. Jeg er ikke så glad i tunge parfymer. Dessuten er flakongen så fin i formen og ruglete god å holde i. Det er noe 70-talls flower power over både duft og flakong som gir meg en god følelse. Duften var ny for meg da jeg kjøpte den for et halvt år siden, men den minner meg like fullt om noe fint jeg nesten hadde glemt.

Anonym sa...

Paolo Gigli - Barbados - fra serien Caribi: http://shop.essenza-nobile.de/duefte/paolo-gigli-689/paolo-gigli-caraibi-barbados

fru winther sa...

Åh for et grusomt spørsmål! jeg slites mellom Fracas og Shalimar, men jeg tror det nesten må bli Shalimar- For å bruke Fracas må jeg ha "dagen", og det har jeg ikke alltid. I tillegg er det en duft jeg har fått i gave av mannen min og det gjør det enda mer spesielt.

Glamoursjefen sa...

Ah, det er vanskelig å velge. Har flere som jeg veklser mellom etter årstid og humør... Men akkurat nå tror jeg det må bli Calvin Klein's "Beauty".

Pendleren sa...

Jeg er over gjennomsnittet interessert i dufter og har mange, men jeg har nok ikke funnet en som er helt meg. Det er likevel noen jeg kommer tilbake til oftere enn andre. De jeg har i fast rotasjon med høyest frekvens er KenzoFlower og Narciso Rodriguez for her. Hvis jeg måtte velge bare en duft måtte det nok ha blitt Chanel, og jeg er No 19.

Den duften jeg har brukt aller mest opp i gjennom årene er nok Gucci Rush, men den bruker jeg aldri lenger, ikke fordi jeg er lei, men fordi den passer best til en yngre versjon av meg. Men det hender jeg tar den frem og da blir jeg umiddelbart ti år yngre :)

Anonym sa...

Molecule 01. Den er ren magi, helt utrolig.
Lages av Escentric Molecules. (Nei, det er ikke stavefeil..:-) )

Christine sa...

Nesten umulig oppgave dette her...
Men, skal jeg velge bare en eneste en: Pradas Infusion d'iris. Funker hele året, kanskje ikke på de varmeste dagene, men ellers - superb!

Anonym sa...

*Jeg vender stadig tilbake til Chanel no. 5, klassisk og veldig god. Minner meg dessuten om moren min. En anne gjenganger er Clarins Eau Dynamisante, som er litt mer krydret uten å være tung. Men for tiden bruker jeg ingen av dem, har helt dilla på Bond no. 9, The Scent of Peace, som jeg fikk av min mann til jul.

Britt Åse sa...

Neiognei, dette er jo nærmest umulig, det er nesten så jeg kjenner sorgreaksjonen allerede.
Jeg har rundt hundre dufter å velge mellom. Jeg MÅ ha en til sommer og en til vinter, for det får jeg plass til i lommene;
Vinter- Serge Lutens Un bois vanille
Sommer- Chanel no.5 Eau premiere

Mari sa...

Min yndling er etterkommeren av din, hihi. Coco Mademoiselle. Elsker, elsker, elsker den. Og Givenchy's Angels and Demons eller hva den heter. Lykke !

Anonym sa...

Nei, nei, dette er umulig. Men flaks at jeg ikke så innlegget før nå, for jeg har akkurat kjøpt Korres' Pepper Jasmine Gaiac Wood og synes den er ganske fantastisk. Kanskje en ny favoritt.
Ellers er det vel Diors Midnight Poison, eller muligens l'Artisans Premier Figuier.
Skjønt, egentlig, det aller beste er lukten av L'Occitanes serie Almond - Supple skin oil og Milk Veil. Det er meg, spot on! (og ja, det er visst noe med meg og lukten av trær). Fornuftig forsker

Glamourfilologen sa...

Chanel No. 5 Eau premiere, Ô de Lancome. Og kanskje noe fra Annick Goutal, f.eks. Les Nuit d'Hadrien el. Mimosa. Var forleden innom parfymeriet i Vibesgate, hvor de har Annick Goutal-parfyme, veldig interessant og god service der!

ANNEPÅLANDET sa...

Jeg har mange dufter i alle slags varianter, og bruker de fleste, men om jeg skulle velge én eneste, må det bli min aller første, som jeg fikk da jeg var rundt 10-12 år, nemlig 4711. Jeg elsker cologner, skyldes kanskje at jeg har mye migrene og friske cologner lyser opp en lei migrenedag. Diptiques Eau de Hesperides er en god nummer to - og er perfekt for høstdager med høy blå himmel.

Populære innlegg