onsdag, oktober 31, 2012

Glamourspørsmål fra lesere: Filmkveld og tips



Jeg har fått flere henvendelser fra lesere som har tatt opp vår tradisjon om å ha en fast filmkveld i uka, og som gjerne vil ha tips til filmer å se. Jeg er egentlig ikke så glad i å rangere filmer eller lage lister over must-sees - jeg føler alltid at jeg glemmer mange viktige - men jeg kan jo absolutt anbefale å ta en titt på min filmkategori her i bloggen, der jeg skriver om en del av filmene jeg selv har sett de siste årene. Jeg skriver ikke om filmer jeg ikke liker, så de som er omtalt har i allefall fått godkjent-stempel av meg. 

Jeg tenkte at dere lesere kunne være min stedfortreder og anbefale hverandre deres favorittfilmer istedet! Fyr løs!

14 kommentarer:

Tannlegetrollet sa...
Denne kommentaren har blitt fjernet av forfatteren.
Tannlegetrollet sa...

"Le fabuleux destin d'Amelie Poulain "og
"Ensemble,c'est tout."med Audrey Tautou er mine
absolutte favoritter på regntunge høstkvelder...

Tolken sa...

"The curious case of Benjamin Button" og "Babel" er soleklare anbefalinger fra meg!

Jacta est alia sa...

Hei, det er jo så mange bra filmer. jeg er veldig glad i Bridget Jones dagbok, Et kongerike for en lama, Love actually (skrevet feil, men pytt),nattsvermeren, Evig solskinn i et plettfritt sinn + mange fler. I kveld eller en kveld snart skal jeg se en skrekkfilm. det hører med i disse halloweeentider

Anna sa...

Hvor skal man begynne... Jeg velger å anbefale filmer 'in season': I disse tider må man jo se 'A nightmare before Christmas.' Litt nærmere desember vil jeg på det varmeste anbefale 'Fanny og Alexander' og 'Doktor Zhivago'. Ikke gjennomført feeelgood filmer, men helt fantastiske lell! Og hvis du har mulighet til å finne Alan Ayckbourns Season's Greetings fra 1986, tror BBC viser den hvert år, så er den helt herlig :-)

Heller ingen førjulstid uten den helt store juleklassikertrilogien: Die Hard 1 og 2. Sånn er det bare. (Rart med det hva som skaper julestemning). Jeg sier trilogi fordi vi alltid ender opp med å se nr. 3 også, selv om ikke den utspiller seg i julen. (Nr. 4 snakker vi ikke om).

Og litt utenom sesongen: Hvis du ikke har sett BBC sin Pride and Prejudice så må du bare...



Seema sa...

Enchanted April!!!

Anette sa...

High Fidelity kan jeg se om og om igjen. "Italiensk for nybegynnere", "Cold Comfort Farm","The Thomas Crown Affair", "The Bucket List". Før jul: "Bad Santa":-)

Drama Queen sa...

"Withnail and I" som er verdens mest sitatverdige film
Og jeg tror aldri jeg helt har kommet over "Før Soloppgang" som må være verdens mest romantiske 90-talls øyeblikk

Kjersti sa...

Det høres fint ut med en fast filmkveld i uka. Mannen min er ikke glad i å se film, så her blir det faktisk veldig sjelden sett filmer. Dog er jeg glad i filmer, og har stadig målsetting om å sette meg i den andre stua i ny og ne og se en film for meg selv. Funker det!
Da ville jeg f.eks. sett Notting Hill, Love actually, Bridget Jones eller kanskje Hva er det med Gilbert Grape som jeg har sett en gang for maaaange år siden og syntes var flott på mange måter.

Anonym sa...

Hei til alle. Jeg vet heller ikke helt hvor jeg skal begynne blant alle perlene som finnes. Den filmen jeg har ledd mest av er nok Tatie Danielle av Etienne Chatiliez. Ellers liker jeg det meste av litt tidlig Wim Wenders; Himmel over Berlin og "fortsettelsen" Faraway, so Close, Alice in the Cities... Louis Malles Heisen til skafottet har både krim, jazz, kjærlighet og Algerie-krig.

Miss Golightly sa...

"Philadelifia Story". "To kill A Mocingbird". "Its a Wonderfull life"."Roman Holiday" "Casablanca":) "Fish tank". "Jane Eyre" fra 2011. "Royal Tenenbaums". "The Road". Nei dette var jo helt håpløst... alt for mange tips:)

Anonym sa...

Anette: Så morsomt at du anbefaler Italiensk for begynnere, en perle av en film:) Trodde bare det var meg som elsket den... Også filmen Once da. Og til slutt, Den engelske pasienten (man da må ingen snakke) Mvh Astrid

Jazzgirl sa...

Forhekset av månen
The Fabolous Baker Boys
Don Juan DeMarco
La vita est bella
Amadeus
Postmannen
Lånte fjær - Robin Williams
Romeo og Julie med Leonardo
Bruene ved Madison county
Big
Revenge med Kelvin Costner. Samt No way out -


Paradisia sa...

Pianisten
Titanic(om ein har god tid..!)
Cast Away
Jerusalem(m/en pur ung Maria Bonnevie)
The Matrix
Saras nøkkel
Cold Mountain
Narnia(nærmer seg jul...!)

Populære innlegg