lørdag, januar 05, 2013

Elskede bokhyller!

Vi har de fleste bøkene våre samlet i biblioteket i underetasjen grunnet manglende vegg/gulvplass i stua oppe. Det vil si, det har vært en del liggende rundtomkring allikevel, for en stue renset for bøker er ikke et alternativ for meg. I sommer oppdaget jeg imidlertid at det ikke var plass til flere bøker i hyllene nede da jeg hadde vært på flere posesalg og hamstret klassikere. De ble liggende i meterhøye bunker på gulvet med relativt stor fare for ras. Men nå i høst åpnet det seg nye muligheter da jeg arvet flere fine femtitalls-bokhyller av min grandtante; slike som jeg har ønsket meg i årevis. De er smale og kan smettes innimellom her oppe hvor det egentlig ikke var plass - de henger nemlig på veggen, og gjør i tillegg stua enda lunere. Jeg har flyttet opp en god del bøker jeg ikke har lest, sånn at jeg kan slå meg ned i stolen like ved og bli inspirert. (Resten av hyllene skal ned i biblioteket for å erstatte litt klumpete Ivar-hyller.) 


Kunsten har kommet opp igjen også, etter bare å ha stått oppreist mot veggen i noen måneder.. Men hylla måtte jo på plass først.


Et lite utvalg. 


Nini Roll Anker, Else Michelet, Joan Collins, Molly Ringwald!


Lesekroken foran ovnen. Strekk ut ei hånd, plukk ut ei bok. 
Velkommen, leseåret 2013!

20 kommentarer:

tonemor sa...

Jeg liker stilen og stemningen i stua deres!

Glamourbibliotekaren sa...

Så hyggelig, takk for det!

Hermia Says sa...

Så mysigt! Och apropå läsning, igår läste jag i ett sträck Vonneguts En man utan land, tack vare ditt tipsande om författaren. Vilken bok!! Vill genast (snart) läsa mer av honom!

Glamourbibliotekaren sa...

Ja! Han var et geni. "A man without a country" er en veldig bra bok å begynne med, godt valg!

Synne sa...

Så fint det ble! Jeg lider litt under bokmangelen her i Paris (var KJEMPESTRENG med meg selv da jeg flyttet, og tok nesten ikke med noen bøker i det hele tatt, ettersom de veier mye og tar opp plass), men egentlig vil jeg være omgitt av bøker hele tida! Drømmer meg bort i forrådet ditt, hihi. Dessuten er det jo helt overdådige biblioteker i denne byen, så jeg kan puste inn lukta og stryke over ryggene når savnet blir for stort! God helg!

Glamourbibliotekaren sa...

Synne: Takk! Det er lurt å gå i biblioteker, bokhandler og antikvariater når man ikke kan ha mange bøker hjemme selv! Skjønner godt at bøkene må bortprioriteres når man flytter til utlandet for en periode!

hege sa...

Så herlig! Dere har så utrolig koselig stue!
Godt leseår!

Glamourbibliotekaren sa...

Bare Hege: Takk, så koselig at du synes det! Vi trives veldig godt her.

Tannlegetrollet sa...

42Dere har det så utrolig koslig. Elsker retrostilen!

Katja sa...

Er det en ekte, gammel radio som står der, eller er det en nyutgave? Har du noen tips på fine radioer i gammel stil som funker med alle nye typer radiosendinger og har noenlunde ok lyd?

Glamourbibliotekaren sa...

Tannlegetrollet: Takk! Det er i grunnen ikke en bevisst stil vi forsøker å gjennomføre her, det er bare møbler og saker vi har arvet og samlet med oss gjennom årenes løp :)

Katja: Det er en Kurér jeg kjøpte på loppemarked for et par år siden. Den har ikke FM-bånd, men av og til klarer jeg å få inn noen mystiske signaler på kortbølgen eller mellombølgen! Av nye retroradioer som både har FM og DAB er jo Roberts sin Revival-modell fin, eller Bush sin TR82DAB. Hvordan lyden er på disse sammenlignet med andre radioer vet jeg ikke, du får google litt og se om de har vært med i noen tester! :)

Stine Arkeologine sa...

Det er deilig å omgi seg med bøker, og denne typen hyller er kjempefine. Forstår godt at du setter pris på dem!

Katja: jeg leste flere tester av DAB-radioer i retrostil nå før jul. Jeg endte opp med å bestille Pure Evoke Mio, den har fått veldig god omtale og var på tilbud. Den er enkel og fin, lett å flytte rundt og siden den (bl.a.) skal stå på nattbordet var det et pluss at lysstyrken i displayet kan justeres ned. Roberts Revival skal i følge omtalene ha en litt lukket og dunkel lyd. Det trenger ikke å være en ulempe hvis man vil kose seg med myke toner på sengekanten, men siden den også var dobbelt så dyr valgte jeg ikke den. Bush har jeg ikke sett på, men den er jo kjempestilig! Lykke til med valget1 :-)

Glamourbibliotekaren sa...

Stine A: Så synd at Robers-radioene har dunkel lyd. Det har dessverre flere DABradioer, har jeg erfart - ikke minst de billigste fra Hifiklubben. Vi har også en Pure Evoke, ikke Mio men en annen, og den er vi veldig fornøyd med. Mio er kjempesøt!

ANNEPÅLANDET sa...

Ser ut til at du har arvet noen gode, gamle Sveen-hyller (var det ikke det de het, da tro?) fra 50-tallet. De er produsert ved en norsk familiebedrift, og har vært produsert inntil for noen få år siden. De ble solgt på Pur Norsk, og var ganske dyre (siden de ble produsert i Norge). Da jeg endelig fikk råd til dem, var fabrikken lagt ned. De har dem på Wendelboe (kaffe), ta en ekstra god titt neste gang du er der!

Glamourbibliotekaren sa...

Mamma har slike, mormor hadde, farmor hadde, tanter og onkler hadde.. tror de er å finne i samtlige hus i slekta mi! :)

ANNEPÅLANDET sa...

Jeg har også vokst opp med dem. Det var ikke så mye å velge i på den tiden, og disse var enkle og stilige - og norske, så de havnet i mange møblerte hjem.
Skulle så gjerne ha hatt noen selv...
(Det ble til slutt String-hyller på meg, som er nesten - men ikke helt - like fine).

Anonym sa...

En slik Kurer står fremdeles hjemme i mitt barndomshjem. Arvet den fra en fetter :). Har også altfor mange bøker. Har ikke plass i bokhyllene, så de ligger i stabler. Har ikke plass til flere bokhyller heller :). Svært mange er uleste, så jeg samler til jeg blir pensjonist og får bedre tid til å lese :). Ser du har bøker av Nini Roll Anker. Elsker bøkene hennes og tror jeg har alle hun har skrevet. Gamle fine utgaver kjøpt på loppemarkeder og bruktsalg.

Støvkorn sa...

Ah, en bokelskers hjem, jeg liker det!! En dag når jeg blir stor skal jeg ha en hus med metervis med hyller fylt av bøker. Jeg gleder meg!

Anonym sa...

Sånne hadde vi da jeg var liten, de er helt gull!

Stian Nordskog sa...

Flotte bilder. Kurer-radioen passet inn perfekt. Jeg har en liten samling av den typen og radioen kom virkelig til sin rett da jeg tok ut (den ødelagte) innmaten og puttet inn en squeezebox og en liten høytaler. Med telefonen som fjernkontroll var den gamle kureren plutselig blitt en avspiller av spotify, musikksamlingen og nettradio. Billig var det også.

Populære innlegg