søndag, mai 11, 2014

Glamourspørsmål fra leser: Dublin



Hei Glamourbibliotekar!

I juni skal jeg på kortur til Dublin (glede seg!!!) og lurte på om du eller noen andre har noen tips? Jeg sjekket arkivet og fant noen, men de var fra 2011, så noen kan kanskje ha gått ut på dato.

Hilsen Koristen.


Hei!
Der har jeg aldri vært! Men jeg vet at jeg har mange lesere som har vært der - noen har til og med bodd der - så nå er det fritt fram for alle som har noe å bidra med! Fyr løs; hva vil dere tipse Koristen om?




7 kommentarer:

barnebibliotekaren sa...

Winding Stair - nydelig liten bokhandel ved elven. I overetasjen ligger en restaurant med fantastisk mat. Kortreist og økologisk. Verd et besøk!!

Synne sa...

Åh, herlige Dublin. En veldig fin by å rusle rundt i, særlig i området langs Liffey.
Jeg kan stille meg bak The Winding Stair, det er et herlig sted både oppe og nede.
Templebar er et veldig hyggelig område med massevis av barer (litt høy fyllefaktor i helgene).
Grafton Street er byens mest kjente handlegate, og der finnes en fin blanding av store varehus (det ligger en Ladurée inne på Brown Thomas!) og mindre, uavhengige butikker.
Leprechaun Museum er veldig sjarmerende og morsomt, og fungerer utmerket også for eventyrlystne voksne som har beholdt barnet i seg.
Guinness-bryggeriet (Guinnes Storehouse) er et veldig interessant og godt kurert museum. En øl i toppen av tårnet, med super utsikt, er inkludert i inngangsbilletten!
Trinity College er helt fanstastisk flott, særlig bibliotekene, og The Book of Kells er en av verdens største kulturskatter.
Det var det jeg kom på i farten. Hils mitt kjære Irland fra meg! GOD TUR!

Anonym sa...

Hei!

Mitt første tips er Dublin writers museum fra en som glad i litteratur og bøker. Trinity College og Book of Kells likeså, jeg ser at det alt er nevnt.

Jeg har fulgt konflikten i Nord-Irland og kjenner godt til irsk historie, så jeg satte pris på den vakre Remembrance Garden som minnes de som har kjempet for irsk frihet gjennom tidene. Vakkert og sterkt!

Selv ble jeg positivt overrasket over kvaliteten på middagsretter på vanlige puber og vil anbefale dem, særlig fordi Templebar kan bli litt vel russefylla. Husk bare at enkelte puber serverer middag i egen restaurantdel mens øl-servering med herlig irsk musikk, kan være inn nabodøren. Jeg fant det ut etter to kvelder hvor jeg stusset over veldig stille publiv. Men det var kun behagelig matro i restauranten. Inn neste dør var det fantastisk musikk og liv med bartendere som fulgte med at single damer (meg) ble fint behandlet av mannlige gjester.

Der har utestedene i Oslo noe å lære!

Det er riktignok 15 år siden jeg var der, men Dublin er en nydelig by. Jeg bodde sentralt og gikk mye rundt til museer, handlegater og ut om kvelden. Opplevde det som trygt og trivelig.
En sightseeing-buss for litt hvile av føtter og kropp, samt god historiefortelling av irsk guide, var deilig en formiddag. Selv om jeg så at jeg hadde dekket mye av sentrumsområdet allerede. Men vi kjørte i tillegg gjennom den store Phoenix park, alltid deilig med litt natur på byferie.
Så vidt jeg husker har Irlands president bolig der, og i ett av vinduene er det alltid tent et stearinlys, så de mange utvandrerne kan finne veien hjem igjen...

Lille My

Anonym sa...

Dublin har noen utrolig fine, gamle puber som jeg vil anbefale å besøke på grunn av interiøret alene. The Long Hall og Stag's Head er spesielt fine eksempler på den typiske dunkle, viktorianske pubstilen i mørkt tre og rødmalte tak med sirlige gipsdekorasjoner, mens The Bank on College Green (tidligere banklokale som senere har blitt pub) er av den mer luftige og grandiose sorten i rosa marmor. Et besøk i det grøsselige gamle fengselet Kilmainham Gaol gjør inntrykk. Og hvis det blir tid til en dagstur kan det være vel verdt å besøke Malahide Castle. God tur!

M

Frk Barcode sa...

Jeg har ikke så mange tilføyelser, men neste gang jeg drar til Dublin vil jeg prioritere en tur til det naturhistoriske museet, som bare går under navnet the Dead Zoo. Det er visstnok fullt av utstoppede dyr, og har ikke vært modernisert på svart lang tid. Høres passe støvete og sjarmerende ut :-)

Ellers kan man dra på the Brazen Head, som hevdes å være Irlands eldste pub med servering helt tilbake til 1198. Guinnessmuseet ble litt for stort og polert for min smak, men skybaren på toppen er fin - og ølet selvfølgelig godt!

God tur!

koristen sa...

Takk for mange gode tips! Winding Stair, begge etasjer, står øverst på lista nå, og Leprechaun Museum høres ut til å være lagd for meg :-)

Fine puber og godt øl er et must på kortur, og jeg skal ta inn alt litteratur-relatert jeg rekker. Nå gleder jeg meg enda mer!

Kari Folvik sa...

Her er mine tips: Nedafor Christchurch ligg et ein liten gatestubb som heiter Cow`s row, der er det mange små fine utsalg av handverk, og på hjørnet ligg bokhandelen the Gutter ( etter Oscar Wildes berømte ordspåk.Der har dei ordna skjønnlitteraturen etter tema, da eg var der nettopp var det t.d bøker om psykopatar, humor, framtidsvisjonar, etc, personlege anbefalingar liker eg godt. Dumpa også oppi ei litterær omvising med høgtlesing i lokalet. Irlands eldste bibliotek, Marsh`s library er sjarmerande og du får vite masse av snakkesalig eldre herre som lever og andar for plassen ( rett ved St.Patricks cathedral, der Jonathan Swift var prest. Av spisestader anbefaler eg "the Farm", økologisk og kortreist like ved Trinity( Dawson street). Irlands største bokhandel ligg også i same gate, fantastisk utvalg. Best i sentrum er den italienske Dunne & Crescenzi i Frederick Street South ( også like ved Trinity), nydeleg mat og vin! Du må gå tur i St.Stephens green og kanskje også sjå den rare statuen av Oscar Wilde i Merrion Square. Om du er int. i teater er det alltid interessante og gode framsyningar på the Abbey ( Nasjonalteatret)og det er ofte festivalar, musikk, teater, dans etc rundt i byen. Dei har dessverre slutta med å gje ut den vekentlege oversikta over alt som skjer, men på kafear, pubar, museum og på hotella ligg det alltid bunkar med brosjyrar.Den botaniske hagen er ein av dei flottaste i Europa med mange skulpturar, buss frå sentrum tar ca 20 min. Elles er Dublin ein gå-by, og unngå Grafton street!

Populære innlegg