lørdag, juni 07, 2014

Villblomster


Har man hage, plukker man naturligvis blomster av hjertens lyst der. Har man balkong, kan man plante og dyrke og plukke inn. Har man hverken eller, er det fremdeles mange muligheter ute i naturen! Da jeg bodde på Sagene, var mitt årlige hvitveis-sted i gresset mellom fortauet og veien i krysset Uelandsgate/Ring 2. Jeg husker for noen år siden da det var så mye blåklokker i Sørkedalen (haha, festlig kommentarfelt i den gamle posten!) at vi ikke trodde våre egne øyne. Og disse plukket jeg rett utenfor gjerdet vårt i forrige uke. 

Man støvsuger naturligvis ikke naturen for blomster selv om man plukker litt. Det er mer enn nok til alle som vil. Og man tar jo ikke røttene. 

Lupiner for eksempel - de er svartelistede og truer mangfoldet i naturen. Pene å se på, ikke så snille mot truede planter. De kan i det minste gjøre nytte for seg som pryd i stua, når de en gang er her! Disse fant jeg ved parkeringsplassen til en motorsykkelklubb (!) en kveld vi var på biltur.


Blåveisskogen vår, som utover våren blir både hvitveisskog og liljekonvallskog, er akkurat nå helt lilla av sankthansblomster. Tusener på tusener. Da kan noen gjerne få bli med hjem. 

Man trenger altså ikke å bruke hundrevis av kroner på buketter i blomsterbutikken i disse dager, selv om man ikke har egen hage. Ta en tur i skogen, plukk skogstjerner!

Eller bind en blomsterkrans. 


God pinse!





3 kommentarer:

Jorunn sa...

Det er så fint ute nå! Og vi har sankthansblomster i innkjørselen vår – må nok ut å plukke meg en bukett.

Anonym sa...

jeg synes lupiner er fine, men de ryr med en gang - slik at de gangene jeg plukker de så får de stå på utebordet :)

Glamourbibliotekaren sa...

Jorunn: Herlig :)

Amatørfotografen: Litt rying tåler vi for skjønnhetens skyld! :)

Populære innlegg