tirsdag, april 21, 2015

Ønskeinnlegg: En rundtur i hjemmet - del 2


Her følger del 2 av rundturen i huset vårt, som et par av dere ønska dere etter dette innlegget.


Vi går opp trappa! Her henger fotografier og bilder vi er glade i. Malerier vi har fått, et bilde som hang i farmors barndomshjem (over senga hennes), et bilde jeg fikk av kusinene mine i femårsgave, en tegning jeg tegna da jeg var tre, barnebilder av oss, portretter av komponister fra loppemarked osv osv. Ja, og forlovelsesbildet av kronprins Olav og Märtha.


Oppe i gangen er det dører inn til soverom, kontor, gjesterom og bad, samt et nattbord og en hylle som jeg tror morfaren min har snekret. Jeg malte disse for noen år siden, og det er så å si samme farge som de opprinnelig hadde (det ble avslørt da den grå malinga flassa av).


I hylla står bl.a. en koselig gammel porselenshund fra pappas barndomshjem, mammas gamle Brownie-kamera, et bilde fra loppemarked i Roma, og et gammelt bilde fra Sagene (kirka i bakgrunnen, ca Kaffegram til høyre!) som vi fikk i bryllupsgave.



Og i syrinsesongen ser det sånn ut der.






Inn på soverommet vårt - her er nattbordet mitt! Det tror jeg det var farfar som snekra (i gamle dager snekret man visst soveromsmøblementet selv, om man var komponist eller lensmann). Lampa er farmors gamle, den lyseblå antikke karaffelen har vi fått av vår snille bohem-nabo, den gule mugga som rosene står i er også etter farmor, og bakerst ser vi Dexter Gordon - en av mine yndlingsmusikere.


Her er juleutgaven av soverommet. Lunt om vinteren, luftig om sommeren. 



Her er det iallefall vår. Tynnere dyner, lysere, lettere.

Hunden på veggen er vi forresten veldig glade i! Bildet fant vi på et bruktmarked for mange år siden. Tenk så fint at noen i gamle dager syntes det var viktig å ta med hunden til fotografen for å forevige den. Den er så majestetisk!

Definitivt sommer. Her ser dere toalettbordet mitt også. Det har jeg blogget om mange ganger før.

Mamma og pappas gamle speil, fra deres soveromsmøblement da de var nygifte. 

Og her er utsikten en tidlig morgen, sola tvinger seg forbi rullegardina. Fint. 


Vårt drømmebad fikk et eget innlegg i fjor da det var splitter nytt - her er det.

En platespiller er det viktig å kunne ha på badet.


Nå er vi på gjesterommet! Lampene, som alle gjestene misunner oss, er arvet av mamma og pappa. Sengene er de gamle gjestesengene til mormor. Sengeteppet har farmor heklet. 

Farmors gamle kule stol!! Maleriene på veggen er ungdomsverker av en kunstner i slekta, og hylla tror jeg kanskje en av søstrene mine har laga på sløyden.. Ved siden av stolen står en liten kommode. Bak fotografen er det et par innebygde klesskap fra da huset var nytt, vi har slike i hvert rom oppe. Genial løsning. 

En liten hilsen fra de som bodde her på 70-tallet! Elsket sånne overføringsmerker i Donald, de får definitivt bli!

Kontoret vårt har et digert skrivebord. Egentlig bruker vi det ikke så mye, stasjonær Mac er liksom ikke så aktuelt for tiden, så dette rommet kan muligens bli omdefinert på et tidspunkt. Men jeg har i allefall et gammelt skatoll med parfymene mine der! Den lille hylla på bildet er forresten fra min lensmann-farfar sitt kontor.


 
Igjen - dette er stort sett utsikten min på soverommet. 

Håper dere har likt rundturen i huset vårt!  Her er forresten del 1!

11 kommentarer:

Kristin sa...

åh! jeg vil flytte inn!! :D Så himla fint og koselig dere har det.

Anaruh sa...

Tusen takk for den fine rundturen! Jeg liker særlig godt alle hyllene dine; både bokhyllene du har arvet og de som er familiesnekret. Lurer på om jeg må få snekret mine egne, i stedet for å gå rundt å sikle på de dyre String-hyllene til evig tid?

Ine sa...

Takk for rundturen! Det er så fint med slike gamle, innbygde skap, synes jeg. Og badet deres ble så fint! Selv ønsker jeg meg sjakkrutete gulv på kjøkkenet :)

Maren sa...

Fantastisk fint! Og nå begynte det å krible i hele meg med tanke på syrinsesongen. Ingenting lukter så godt som syriner! Takk for turen.

Ingunn sa...

Skikkelig koselig hjem. Tar gjerne et lignende innlegg om hagen også! Vet du har gjort noe sånt før, men ser gjerne mer :-)

Stine Arkeologine sa...

Ser ut som et hyggelig hjem med masse sjel, slik det er godt å leve i! :-)

Glamourbibliotekaren sa...

Kristin: Tusen takk for det!

Anaruh: Stringhyller er dyre ja, i allefall om man skal ha alle bøkene sine i dem. Hoho!

Ine: Takk for det, vi er veldig glade i badet vårt! Og innebygde skap er fine ja, på alle måter!

Maren: Tusen takk! Ja, syrinsesongen, gleder meg til å sitte i syrinlunden vår og lese om kveldene med nesa godt plassert inni trærne. Hehe.

Ingunn: Takk! Ja, jeg gjorde noe lignende i hagen i fjor, men kan godt reprisere det :)

Stine Arkeologine: Takk, det er vi enige i!

G sa...

Dere har det kjempefint! For et trivelig hjem! :)

Maria sa...

For et nydelig hjem dere har! Det badet, altså. Elsker den fargen på flisene, og sjakkrutene! Likte godt hunden over senga, det er klart en hund må ha sitt eget portrett, sier nå jeg :)

Glamourbibliotekaren sa...

G: Tusen takk for det! Vi trives veldig godt :)

Maria: Tusen takk! Elsker badet, den grønnfargen ligger mitt hjerte svært nær så det måtte jo bare bli sånn!

Synne sa...

Grønnfargen på badet deres er verdensfinest!

Populære innlegg