torsdag, juli 23, 2015

Hagevandring i andre halvdel av juli


Nå når peonene har blomstret av, kan vi jo se på andre ting. Denne hortensiaen innrømmer jeg å ha kjøpt i denne størrelsen. Jeg har ikke dyrket den fram selv. Skulle ønske jeg hadde det.


Tre typer mynte i kassene ved garasjen!



De doble riddersporene blomstrer og blomstrer. 


Søte ferskenfargede minipetunia ved en av steintrappene. 


Mer mynte bak garasjen!


Fagerfredløs! De ordner seg selv og står på diverse svartelister, men jammen er de et flott innslag av farge i hagen!


Benken i bergene. Her skinner alltid kveldssola!



Revebjeller ved morgensolbenken. 


Flere revebjeller! I år har de virkelig spredt seg. 


Jeg har flyttet halvparten av pelargoniene og andre potteplanter ut, de trives og blomstrer!


I år er det prestekrageår! Legg merke til veigrøftene når dere er ute og kjører. Nydelig!




Hos oss vokser de vilt, sammen med valmuer og ringblomster som jeg har sådd. Og blåklokker som kommer opp av seg selv!




Klematisen "Summer snow" trives i buen over grinda. 


Disse nydelige giardina-rosene også. 


Lavendelen er så intenst blålilla i år at jeg har aldri sett på maken. Dette er bare en brøkdel av totalen; den er så fin men umulig å få med på ett og samme bilde. 


Disse velduftende vakre vet jeg ikke hva heter! De stod her da vi flyttet hit. 


7 kommentarer:

marte sa...

Hagen din er så nydelig! Og det er veldig inspirerende å se alle de flotte bildene av en hage som blomstrer gjennom hele våren, sommeren og høsten. Om jeg kunne ønske meg et innlegg så er det litt mer praktisk rundt hagen, uten at det skal bli en hageblogg. Har dere lagt noen masterplan for hvilke blomster og planter som skal stå hvor? Hva er flerårig og hva må settes av løk hvert år (og er det da om høst eller tidlig vår)? Jeg har selv en hage men tror alt blomstrer på en gang, og jeg skulle ønske den var litt mer som din, at den er i blomst hele seinsommeren.

koristen sa...

Vakkert, og jeg synes jeg kjenner duftene :-)

Glamourbibliotekaren sa...

marte: Det er mange som ønsker at jeg skal skrive mer om hagen, hvordan ha en lettstelt hage osv, men jeg pleier heller å anbefale å kjøpe en ordentlig bra og grunnleggende hagebok - f.eks. Hageselskapet sin. Les Norsk Hagetidend og lær fra ekspertene. Jeg er bare en amatør, og vi har ikke noen plan i det hele tatt - vi flytter rundt på stauder og lærer etterhvert hva som trives hvor. Vi setter løk om høsten (vårblomster som tulipaner, narsisser, krokus o.l.), vi luker ugress og sår valmuer og ringblomster om våren, vi har fått masse stauder av våre foreldre og andre hageglade venner, vi har kjøpt noen selv. Noen blomstrer tidlig, andre sent. Et par tips: Lær forskjellen på hvordan ugress og det du har sådd ser ut, og gjør det så tidlig som mulig. Og: Høye blomster bakerst, lave blomster foran. En hage blir aldri ferdig, det er en evig prosess og man lærer noe nytt hele tiden. Lykke til! :)

Koristen: Takk :)

GlamGirl sa...

Så utrolig sjarmerende hage, litt vilter og litt planlagt. Nydelig!

Glamourbibliotekaren sa...

Takk for det! :)

Maje sa...

Det er jo litt sent å kommentere på denne posten nå, men jeg ligger litt etter med blogglesingen. Jeg lurer på: Hvordan får du til lavendelen så fint? Har du noen triks (jord, gjødsling..)? De dør hos meg..

Glamourbibliotekaren sa...

Aldri for sent å kommentere! :) Jeg vet ærlig talt ikke hva vi gjør, de er bare knallfine! :) År etter år. Tipper vi gjødsler litt på et eller annet tidspunkt (det er mannen min som pleier å gjøre sånt).

Populære innlegg