torsdag, juli 23, 2015

Veien til verdens ende / Sigurd Hoel. - Oslo : Den norske bokklubben, 1981. - 258 s.


Aldri en sommer uten minst én Sigurd Hoel-bok. "Veien til verdens ende" kom i 1933. Hovedpersonen Anders er 3-4 år, og vi følger han til omtrent konfirmasjonsalder. Alt ses gjennom den lille guttens øyne, det er mye som skjer som han ikke forstår, av og til er de voksne strenge og han vet ikke hvorfor. Han er litt mørkredd, og hans verden er gården og omgivelsene rundt. Etterhvert blir verden større og større. 

Dette er en veldig fin barndomsskildring. Samtidig vemodig, jeg blir litt trist av hvordan de større barna erter han fordi han er liten, hvordan han forsøker å forstå, hvor begrenset han blir fordi han bare er fire år. Samtidig har han en rik fantasi, selv om denne også bringer mye skummelt med seg.

Anbefales naturligvis!

Flere Sigurd Hoel-omtaler: 

1 kommentar:

Fivrelden sa...

Ah, denne har jeg ikke lest så jeg tror jeg får hive meg over den. Takk for påminnelsen. Det er en slik som er på lista, men aldri blir helt valgt ut.

Populære innlegg