fredag, juli 31, 2015

Landlig utflukt































Helgøya ute i Mjøsa er et av de fineste stedene å tilbringe en sommerdag på! Landeveier man vil sykle på, milliarder av markblomster, pene åkre som går helt ned til sjøen. Og ikke minst: en svært hyggelig kafé, Skafferiet, hvor man kan sitte i skyggen av et tre eller i sola om man vil. Nydelige kaker og god te! Vi må hit en tur hver sommer. I går satt jeg i hagen der og leste i tre timer mens min surfskiende mann padlet omkring på Mjøsa. Rød limonade, duftende roser, gode kaker. Fint! (Det som ville satt prikken over i'en for min del, var om teen ble servert i små kanner og fine tekopper i stedet for høye glass!) 

Egentlig burde man tilbringe en uke der ute på øya, gjerne på et pensjonat, og sykle rundt på gamle DBS-damesykler i skjortekjoler og hårspenner og kurv på styret med teppe og termos i. 

5 kommentarer:

Marit sa...

Så koselig det ser ut. Vi har slekt på Toten, tror vi må besøke dem neste sommer og legge en tur ut til Helgøya :)

Anonym sa...

Hei!
Åh, for ei reklame for Skafferiet! Før kunne vi nyte Brunkullans svarte, smaksatte te i fine kopper. En nytelse sammen med kardemommesmakende kringle...eller andre syndige saker. Sykler kan leies på Tingnes før turen går over brua til Helgøya. De skal visstnok være gode, men det er ikke sikkert det er "kørjer" på styret på dem, da. "Norges Toscana" er området kalt. Vet ikke om det trengs et italiensk navn. Jeg har for min del aldri vært i Toscana, men Hedmarken er vakkert mye av året. Og at Helgøya er verdt et besøk sammarstid, bifalles! Neste gang skal jeg prøve klatreparken der ute...
En annen finværsdag i sommer, eller neste sommer, kan turen til vakre Sveinhaug gård anbefales. Gården ligger like ved Ringsaker kirke. Der har de Godværskafé, og om høsten selges det hageplanter der også...(Lurer på det er ledig jobb som områdeentusiast, jeg?) På-tampen-av-juli-hilsen fra Rufsetufsa

Stine Arkeologine sa...

Dette ser bare herlig ut, alt sammen! Ikke minst fargene, den blå, blå himmelen, og de veiene inn mellom de store trærne. Og den marengsen. Sukk! :-)

Fivrelden sa...

Det så skjønt ut. Jeg liker meg svært godt ved Mjøsa så det vekket gode minner. :)

Maren sa...

Verdens beste lille øy! Min farfar kom derfra, så dette er et sted som betyr mye <3

Populære innlegg