torsdag, juli 16, 2015

Peonsesongen


Peonsesongen er dessverre over her jeg bor, men vi kan vel unne oss en siste liten fråtsing i det som var! Her i min hage vokser det peoner fire-fem steder, som her ved trappa i bergene - på begge sider av den. På venstre side: Lilla "enkle" med gult inni, på høyre side lilla og rosa fylte som minner om tyllunderskjørt. 



De velter utover. Jeg støtter dem opp hele tiden, men de er så fortunge. 


Disse hadde knela på trappa. Litt fint det også. 


Ved verandatrappa vokser disse fine hvite som har innslag av lilla inni. Bak dem er det noen helt lilla også, og under dem vokser de små gammeldagse mørkerøde som blomstret for en måned siden. 





Disse nydelige hvite i syrinlunden kjøpte jeg for noen år siden i den tro at de var en lyserosa Sarah Bernhardt. Det tror jeg ikke det er! Men pene er de. 


Kvelden før vi dro til Paris, dro jeg en stol bort til de hvite ved verandatrappa og satt der en time og bare snuste og stirret. Total separasjonsangst. Å reise fra hagen er smertefullt på denne tiden av året!


Når man har 125 knopper, som jeg hadde i år, kan man jammen plukke inn hver dag. 

2 kommentarer:

Anna sa...

Åh! Disse var jo helt nydelig. Ja, jeg er lei meg for at sesongen snart er over, også på fjellet der min mor bor og har en fantastisk hage. Men jeg fikk glede meg over dine :)

Amatørgartner sa...

Peoner er noe av det vakreste som finnes! Jeg har hatt tre knopper i år.. Hadde ikke hjerte til å plukke dem inn, men beundret dem daglig der de stod ved husveggen. Dine er jo virkelig helt praktfulle! Den hagen din skulle jeg gjerne hatt en vandring i.

Populære innlegg