mandag, juli 27, 2015

The Prime of Miss Brodie / Muriel Spark. - London : Penguin, 2000. - 128 p.


Denne Penguin-klassikeren plukket jeg med meg i den utmerkede bokhandelen La Central i Barcelona i mars; en butikk i fine omgivelser - den er rett og slett lokalisert i en gammel kirke. Jeg fikk med meg en solid bunke hjem, og denne sparte jeg til sommerferien. Den ble opprinnelig publisert i The New Yorker i 1961, og som Penguin-bok i 1965. Miss Brodie er lærer ved en pikeskole i Edinburgh i 1931, en nokså utradisjonell lærer, for hun har sitt eget pensum. De later som om de gjennomgår skolens tradisjonelle læringsplan, men Miss Brodie lærer sitt "set" av elever (seks jenter, fra de er ti år gamle) av sine egne erfaringer, reiser, kunstopplevelser, kjærlighetsforhold, i tillegg til en urovekkende svakhet for fascisme. Miss Brodie er tydelig på at hun er i sin prime, og hun innleder et kjærlighetsforhold til en av de andre lærerne - i all hemmelighet - men er egentlig forelsket i en annen. Jentene synes naturligvis dette er svært spennende, og grubler mye på hvordan sånt egentlig foregår. 

Morsom lesning!

Dessuten ble bildet mitt på Instagram regrammet (altså lagt ut på nytt) av Penguin i England, det er jo gøy. De har nærmere 60.000 følgere, så nå har spisebordet mitt blitt kjendis! Og den gamle melkeflaska fra kjelleren hjemme.. og stjerneskjermblomstene og tekoppen. Hurra!

Jeg er @glamourbibliotekaren på Instagram, følg meg gjerne!

Og - i morgen kommer en ny "Kva las du no", så det er best å finne fram ei bok om dere ikke allerede er i gang med noe!



5 kommentarer:

Marianne sa...

Så morsomt at Penguin la ut bildet ditt! Lekkert bilde altså :-) Takk for nok et boktips, ser spennende ut.

Fivrelden sa...

Veldig hyggelig at bildet ble delt. Det er riktig flott. :)

fivrelden sa...

Oi, jeg trykket på sendknappen for fort: boken er riktig morsom. Jeg fant ut at vi lånte den ut masse i sommer og måtte så klart selv lese den :)

Maja sa...

Så gøy med regramming! Takk for boktips! Så den i bokhandelen for et par dager siden, på norsk, men vil heller lese den på engelsk sånn som du har gjort. Herved bestilt fra Amazon! :-)

Anonym sa...

og som er filmatisert med den formidable Maggie Smith som Miss Brodie! http://www.imdb.com/title/tt0064840/?ref_=fn_al_tt_2

Populære innlegg