mandag, august 31, 2015

Jeg er Ingrid (2015)












Veldig fin dokumentar om Ingrid Bergman! Hun dokumenterte mye av sitt eget liv gjennom bilder, 16mm-film, brev og dagbøker, og det er dette filmen er basert på. Hennes barndom, hvor alle tre søsken døde, hennes mor døde da hun var tre, hennes far da hun var ung tenåring. Behovet for å leve livet, hvert sekund skulle leves intenst. Ingen røtter skulle hun ha, hun ville fly omkring dit livet tok henne uten å bli holdt fast av noe eller noen. Starting over again. Hennes fire barn forteller om sine litt ulike opplevelser omkring moren, de ble alle mer eller mindre forlatt i perioder fordi hennes hjerte  tilhørte filmen, noe som naturligvis ikke var så vanlig den gang - det var stort sett fedre som lot karrieren gå først, ikke mødre. Det er morsomt å høre omstendigheten rundt noen av filmene, jeg har sett mange av dem gjennom årenes løp, og synes absolutt hun var en god skuespiller. 

Underveis husket jeg plutselig at sønnen Roberto, eller Robertino som han ble kalt den gang, frekventerte ukebladene ofte da jeg var bittebitteliten. Vi fikk alltid poser fulle av ukeblader av en tante, og slukte alt - og derfor husker jeg i overkant mye av denslags fra tidlig 80tall, blant annet at Robertino Rossellini i en kort periode var kjæreste med Caroline av Monaco. Hollywood-royalty!!

Filmen hadde premiere nå i helgen i anledning hennes 100årsdag. 

Ingen kommentarer:

Populære innlegg