tirsdag, september 01, 2015

Hei september!

Kjære september, velkommen skal du være! 

Det er alltid litt vemodig når august er over, men september er alltid stappfull av fine ting - så det er virkelig ingen grunn til å henge med nebbet nå. La oss se på ting å glede oss over: 

Skarpt lys og krystallklare dager. 

Salg hos planteskolene! Tid for å hamstre!


Slike kvelder. Levende lys og epler i den gamle ørelappstolen. 

Utekafé kan man sitte på til det er minusgrader, etter min mening. 

Loppemarkeder med fine plater.

Markens grøde i egen hage!

... som igjen fører til svært kortreiste middager som denne. (ca 8 meter)


Epler igjen!


Slike søndag ettermiddager. 

Fine farger i fjellet. 


Fine farger i hagen. 


Slike soundtrack om kveldene. 



Årets siste fjordbad? 
(I fjor bada jeg til langt uti oktober, men fjoråret var spesielt.) 



Slike buketter!



Fine farger på vei til jobb. 



Kvelder ved sjøen. 



Og kvelder i badekaret. 

Samt starten på konsertsesongen hos orkestrene, i operaen, teatrene begynner for fullt, bokhøsten er nær. Det er mye fint som skjer nå!

September kan også være måneden for litt ekstra melankoli, et mer eller mindre ubevisst vemod over at sommeren er over. Jeg vet med meg selv at det kan være lite motiverende å stå opp om morgenen hvis det er mørkt ute og det plaskregner. Man vil bare hjem igjen, eller hjem til noen snille mennesker med et koselig kjøkken, med fyr i ovnen og et fint gammelt kjøkkenbord hvor man kan sitte og drikke te og skyve hverdagen unna. Derfor tror jeg det er lurt å gi seg selv litt rom til å ta det litt roligere, ikke stille så fryktelig høye krav til seg selv akkurat de dagene. Andre dager kan man være full av høstpepp, og da må man jo naturligvis bare kjøre på! Myke skjerf, studiestart, friskt mot, strømpebukser, høstparfymer og høstplater. Fine farger og løv som flagrer i vinden og intens (og lav) sol. Men sånt kan svinge, og kanskje er det akkurat i september humøret og følelsene svinger mest. Det er lov til å slenge seg ned på sofaen, stenge omverdenen ute og være snill mot seg selv. Jeg lover imidlertid å skrive slike "Fine ting"-poster utover høsten! For det er virkelig mange fine ting med høsten. 

I går ettermiddag satt jeg i bikini på verandaen og leste - i dag hadde jeg på jakke på vei til jobb. Men det er jo en glidende overgang mellom årstidene. Om et par-tre dager kan det være strandvær igjen!

Dog - tegn på at sommeren går mot hell: 

*Alle solkremtubene er klippet opp og man pirker ut det aller siste i hjørnene
*Man sitter i bikini på verandaen i sola - men hutrer hver gang det kommer ei sky
*Man sitter i bikini på verandaen i sola - men med en kopp varm te istedet for iste
*Man sitter i bikini på verandaen i sola - men har tøfler på føttene fordi steingulvet plutselig var litt kaldt

Ha en fin første september alle sammen!





7 kommentarer:

Anonym sa...

September er min favoritt! Den friske luften, de fine turene i nydelig skog og mark. Kveldskos inne med levende lys. ��
Jeg observerer stadig dine fine vesker, og kjenner jeg vil vite mer om dem...hvis du vil presentere de nærmere for oss!?
Ha en nydelig høst!!
/Stine

Trude sa...

Som alltid deler du veldig fine tanker og nydelige bilder. Jeg er ordentlig glad i september; nydelig luft og friske farger og ikke minst - en ny start :) Ønsker derfor deg og alle andre en fin september måned!

Glamourbibliotekaren sa...

Stine: Ja, september er fin! Det er ikke mye å vite om veskene mine altså, jeg er ikke veskoman i særlig grad, så jeg advarer deg herved - de er veldig lite spennende! :D Men ok, jeg kan godt lage en egen post om dem en gang.

Trude: Takk for det, god september til deg også! :)

Anonym sa...

Så innmari fint. Nå ser jeg fram til en fin september, selv om det plasker ned i dag!

Stine Arkeologine sa...

Hei, hei september, du er treffende beskrevet og velkommen skal du være! :-)

Anonym sa...

Åh, så fint! Her skinner sola varmt ennå, og jeg har gått lettkledd til og fra jobb i dag, men likevel fikk jeg en veldig god septemberfølelse av innlegget ditt. Gleder meg til flere fine ting.
God høst!

Ragnhild sa...

Denne bloggen gjør meg så glad :-)

Populære innlegg