tirsdag, desember 08, 2015

Desembertradisjon


Her om dagen stakk vi til Göteborg igjen. Det gjør vi hvert år før jul, en lang lang tradisjon. 


En kanelbulle og en kopp te er et naturlig førstemåltid når man kommer dit. (Jeg har gjennom årenes løp kommet fram til at jeg ikke er så glad i safran, så lussekatter utgår for min del)


Fine tapeter på svenske kaféer. 


Bigelow-produkter på hotellet er alltid koselig. (Bigelow er ett av mine faste besøkssteder i New York)

Ikke mye vinterfølelse ved kanalene i år heller. Jeg tror det har vært snø én gang på alle de årene vi har vært der i desember. Da var det Narnia-stemning, med disse små gatelyktene og spor etter hundepoter! Men sola skinte den ene dagen, det var fint. 


Slike passasjer!! Parisisk. 


En liten pause for meg selv på Da Matteo for å drikke te og skrive noen julekort. 


Senere møtte jeg min elskede igjen, og da gikk vi på Kanolds konditori. Denne gangen ble det te, ikke varm sjokolade. Men jammen har de et fristende godisbord!


Artilleriet er også et must. Butikken som skaper behov. Man får lyst på nesten alt. Jeg pleier å nøye meg med en eksklusiv håndsåpe, samt en pose full av karameller fra Pärlans konfektyr. 


Men guri malla. 


Det var i korte trekk årets tur, pluss et par restaurantbesøk og en kinofilm og noen bruktbutikker og fniseanfall, oppsummert: en veldig hyggelig liten førjulstradisjon! 

7 kommentarer:

Fivrelden sa...

Det så kjempekoselig ut. Sverige har ofte mye god og spennende te og ikke minst er de dyktig på førjul. Takk fordi du deler. :)

Anonym sa...

Vi reiser ditt på fredag, blir tredje året vi reiser til Gōteborg i desember. Da kan det vel nesten kalles en tradisjon? Før vi falt for Gōteborg testa vi Stockholm og Røros i desember, også veldig fint - men Gōteborg har blitt favoritten :-)

Ingerbeate sa...

Det så hyggelig ut! Vi bodde på det hotellet fem dager i påska. Jeg tok med noen rester av Bigelow-flaskene hjem og den lukta minner meg alltid om herlig avslappende dager i Gøteborg:)

Camulen sa...

Har du et hotell eller to å anbefale for en koselig weekend for to?

Glamourbibliotekaren sa...

Fivrelden: Ja, svenskene er gode på førjulsstemning!

Anonym: Fin førjulstradisjon, ikke sant?

Ingerbeate: Ja, jeg har også et lager av slike små hjemme :) (har pleid å kjøpe store flasker også, men de inneholder noen ingredienser jeg ikke har lyst til å ha i produktene mine, så jeg har slutta med det.)

Camulen: Vi pleier alltid å bo på Hotel Flora på Grönsakstorget!

Josefine sa...

Så fint! Vi var i Göteborg for første gang i april, det var veldig fint! Jeg ble veldig sjarmert av byen, og den ser jo helt magisk ut i desemberdrakt!

Glamourbibliotekaren sa...

Ja, dvs, det er jo nesten alltid regn og vind der, haha! Håper alltid på snø, men sjansen er så ytterst bitteliten. Men det var pent den ene gangen! :) Men åh, april, da hender det jo kirsebærtrærne står i full blomst der. Da er det også fint!

Populære innlegg