fredag, juli 01, 2016

Bursdags-teselskap!


Tradisjonen tro - når det er bursdag, er det også hageselskap. I år med et litt utvidet hagebegrep pga regnvær - vi flytta oss inn (og tok med en del av hagen i det minste, i form av peoner og marikåpe). Siden jeg og min elskede er på tiårsjubileumsbryllupsreise denne uka, feiret jeg bursdagen min med gode venner sist søndag. Te i mengder, og samtaleemner som strakk seg fra bøker og lesetips til ulike typer kål. Latteren sitter løst og alle kan være seg selv, det er det beste utgangspunktet for et selskap i mine øyne. 

(Og flere bursdagsselskaper skal det bli; i følge værmeldinga kan det hende at det neste hageselskapet faktisk blir i hagen, hurra!)


Noenlunde matchende porselen, som alltid. Vintage all the way. 
(Det nyeste på dette bildet er sofaen, den er fra 1997! Haha! Jeg bor i et loppemarkedhjem.)


Ingen fest uten Glamourbibliotekarens rømmekake! Denne gang pyntet i full fart med sitronmelisse og blåbær. Og melis da. 


Denne var ny for anledningen: Rabarbrakake med kokosmarengs. Vi har så mye rabarbra, og jeg ville prøve noe annet enn den vanlige paien. Jeg googla rabarbrakake og marengs og fant en oppskrift som fungerte bra. Det er alltid fint å utvide repertoaret litt, særlig når man faktisk ikke er så veldig altetende på kaker. Mannen min, derimot. En glad kakemons! 



Men denne, dere. Gode gamle pavlova med norske jordbær, ikke-norske blåbær, masse mynte fra hagen, og jordbær/vanilje-is. Jeg har elsket marengs så lenge jeg kan huske, og i kombinasjon med is og jordbær er det enda bedre. Denne gikk unna. Blodsukkeret fløy i taket. 




Ok, ett bilde til. 


Det vanket pent innpakkede presanger også! Bøker av både ny og antikvarisk art, te, leppestift, et par fat, polske folklore-tøfler, alt sammen midt i blinken. 


Og den nydelige eksklusive syrinteen fra Paris var selvfølgelig med; jeg regner den nesten som gjest. Må skaffe mer neste gang.   


Peoner, stjärnflocka, marikåpe. Enkle buketter fra hagen med bare et par-tre sorter er aller finest synes jeg. 


Her er teen vi drakk: 

*Mariage Frères Jasmin mandarin - grønn te med jasmin. Sikkerstikk!

*Den tidligere nevnte eksklusive teen fra Paris - La Route du Thé Chine-Oolong Tieh Kuan Yin Superieur d'Anxi, altså oolong med syrin

*Kusmi Troika - svart russisk teblanding med bergamot og appelsin (mens vi mimret Troika-dansen fra gymtimene på barneskolen)

*Mariage Frères Boléro - svart te med frukter fra den franske riviera  ("middelhavsfrukt" står det et sted på hjemmesiden deres, men "havets frukter" gir meg ganske andre assosiasjoner gitt! Te med blåskjell og reker?)



Så kom kvelden. 


De siste gjester vi fulgte til grinden 
farvelets rester tok nattevinden





Tidligere bursdagshageselskap (primært utendørs): 
2015
2014
2013
2012
2011
2010
2009

6 kommentarer:

Kaffelars sa...

Det ser så trivelig ut!
Må bare spørre, serverer du gjestene kaffe også, eller bare te? :)

Anonym sa...

Jeg elsker te og drikker det så ofte jeg kan. Takk for nye tetips og gratulerer på etterskudd du krepsebarn ;-) Jeg er også kreps ;-) Anne

Glamourlektoren sa...

Gratulerer med dagen og takk for vakre, inspirerende bilder! Jeg nyter regnsværsdagen innendørs - begynner å komme i feriemodus og baker svenske kolakaker for kakeboksen. Blir nok ikke der så veldig lenge - kakemonser her i huset også.. Småkaker smaker aller best før jul - og i hagen på sommeren :)

Glamourbibliotekaren sa...

Kaffelars: I teselskap er litt av poenget å teste flere sorter te, så der er det ikke noen andre typer drikker. I andre sammenhenger koker jeg kaffe om gjestene helst vil ha det, men de fleste vil gjerne ha te.

Anne: Kreps er fint å være! :)

Glamourlektoren: Takk for det!

Fivrelden sa...

Gratulerer så masse. Veldig koselig selskap. :)

Må innrømme at jeg aldri har kaffe i huset, men gjestene vet det og de fleste drikker gjerne te.

Glamourbibliotekaren sa...

Takk for det!
Kjekt å ha kaffe på lur, blir jo selv veldig glad når kaffedrikkere lager te til meg, så det er fint å gjøre litt i gjengjeld :)

Populære innlegg