torsdag, mars 30, 2017

Glamourbibliotekarens enkle banankjeks



På en onsdags formiddag mens babyen sover og mannen er på øvelse, og man oppdager at bananene man kjøpte her om dagen er i overkant brune, er det hyggelig å bake banankjeks! Det fant jeg ut i går. Helt ypperlige til lunsj. Dessuten ble de akkurat ferdige da mannen kom hjem. 



De er ikke av typen man lagrer så veldig lenge. For det første vet jeg ikke om de holder seg så godt, og for det andre blir de uansett spist opp før man rekker å finne fram en kakeboks. 



En liten tusenfryd på bordet! Den står egentlig på verandaen, men de siste par dagene (nettene) har det vært litt for kaldt for den. 


Påskete i koppen. 


Og siden jeg vet at dere nå er i ferd med å skulle etterlyse oppskriften i kommentarfeltet; her er den!

To modne bananer knuses med en gaffel
2 dl havregryn blandes i

La det stå litt mens du skrur ovnen på 180 grader.

Bland i det du vil av smakstilsetninger - det kan være kanel, kardemomme, sjokoladebiter, rosiner - eller som jeg pleier å gjøre; i underkant av en desiliter kokos + litt vaniljepulver. 

Lag små topper av røra på ei bakepapirkledd steikeplate (det blir ca 15-18 stykker), trykk dem litt ned med baksiden av ei spiseskei, og la dem steike i ca et kvarter. Ferdig!

Å kalle dem kjeks er egentlig helt feil, da de er myke. Cookies? Kaker? Vet ikke. 








7 kommentarer:

Rannveig sa...

Dette høres kjempegodt ut. Tror jeg må prøve denne oppskriften i helga. Jeg prøvde meg på bananbrød sist jeg hadde noen brune bananer i huset. Fant endelig en oppskrift som var mer brød enn kake, med halvparten grovt mel og bare litt honning som søtning. Ungene var veldig fornøyd med å få "kake" (for brødet ble jo veldig saftig og søtt med tre bananer i) til frokost. :)

Sylvia sa...

Så fint, de er jo glutenfri i tillegg!

Glamourbibliotekaren sa...

Rannveig: Så lurt å lage bananbrød som er ordentlig brød!

Sylvia: Ah, det tenkte jeg ikke på en gang! Så bra.

Stine Arkeologine sa...

Så lurt! Vi lager bananbrød, skal prøve disse neste gang til avveksling!

Ida sa...

Så nydelig service du har ^_^ Er det engelsk? Kjeksene hørtes kjempegode ut!

Anonym sa...

Disse er supre å lage flate og fryse...så er det bare å putte i brødristern å spise "nystekt" med brunost...nyyydelig :-)
Hilsen Monica

Glamourbibliotekaren sa...

Stine Arkeologine: Gjør det!

Ida: Det er litt blanding - koppene og fatene er engelske, asjettene er svenske.

Monica: Takk for tipset!

Populære innlegg