torsdag, juni 29, 2017

Martin Bircks ungdom / Hjalmar Söderberg. - Stockholm: The Sublunar Society, 2014. - 166 s.


"Martin Bircks ungdom" er en utviklingsroman, og vi følger Martin Birck fra han er liten gutt til han er omkring 30 år. Dette er Stockholm i siste halvdel av 1800tallet, med bakgårder og hager og høner og frukttrær midt i innerstaden. Klasseskille og fattigdom. Boka er delt i tre - barndom, ungdom, voksenliv. I sistnevnte har Birck samme dilemma som Arvid Stjärnblom i Den allvarsamma leken - han kan ikke gifte seg med den han elsker, for han har ikke økonomisk trygghet til det.

Denne romanen er ikke så kjent som Doktor Glas og Den allvarsamma leken, men sannsynligvis mye mer selvbiografisk. Han kommer innpå den samme problematikken, samtidens moral (evt dobbeltmoral), hvorfor gjelder andre regler for kvinner enn for menn. 

Jeg liker så godt måten han skriver på. Språket, stemningene, følelsene. Særlig barndomsskildringene, hvordan Martin Bircks verden strekker seg bare rundt huset og noen av de nærmeste gatene, forholdet til mor og bestemor og far og søster.

Jeg skulle virkelig ønske at han hadde skrevet flere enn fire romaner! Det finnes heldigvis en god del noveller, noen skuespill og ymse. 


Flere Söderberg-verker: 
Doktor Glas
Den allvarsamma leken
April-violerna
Porträttet
Tuschritningen och tre andra historietter

Filmer: 
Den allvarsamma leken (Breien 1977)
Den allvarsamma leken (August 2016)

2 kommentarer:

Anonym sa...

Jeg liker så godt måten du skriver på. Har ikke lest noe av Hjalmar Söderberg enda, men jeg skal ta meg en tur på biblioteket og låne ei av hans bøker. Takk :-)
Har du en favoritt som du kan anbefale å begynne med?

Hilsen Stine

Glamourbibliotekaren sa...

Så fint å høre! Jeg vil anbefale å starte med "Den allvarsamma leken", og les den på svensk! Det er noe med språket og ordvalget og de gamle bøyningene som er så ekstra fint!

Populære innlegg