mandag, august 21, 2017

Mandag og fine ting

Det er mandag! Vi ser på noen fine ting som vanlig: 


Rosa pelargonier


Bra byplanlegging! Sett opp en benk ved ei postkasse. Enda bedre: En kiosk ved siden av som selger postkort og frimerker. Da er det ingen tvil om hva man skal gjøre!


Å reise tilbake til dette sommerparadiset. 



Å bake brød til denne lille krabaten, som i helga satt ved bordet og spiste selv for første gang. (Akkompagnert av Bee Gees på LP, naturligvis)


En fin ting til: 

Å bo i et land der man kan være hjemme et helt år sammen med babyen sin. Å få oppleve alle årstider sammen det første året. Å ha fri sensommer og tidlig høst, ikke jobbe igjen før senhøsten er her og da er det jo snart jul. 

3 kommentarer:

Anonym sa...

Åja, har så gode minner fra det første året til barnet mitt, da jeg hadde permisjon. Var ikke klar for å begynne å jobbe igjen. Husker at jeg lurte på (og stadig lurer på) hvor lenge kunne jeg vært "hemmafru" før jeg ville tilbake på jobb.. sikkert en god del år. Men sånn ble det ikke og nå er barnet voksent. Det er hyggelig å lese om at du også nyter privilegiet med å være sammen med barnet ditt. Vi er heldigere enn mange andre foreldre.

Anonym sa...

Så sant! Nå har vel du en freelanser-mann, men hva om du måtte dele permisjonen strikt i to? Er selv veldig glad for at jeg kunne være hjemme med mine barn i ett år for hver av dem (med nr tre ble det tre år hjemme..). Etterpå har jeg jobbet mye og hatt spennende jobber. Men de årene hjemme, altså - det var så fint! Særlig med minstemann - siden da visste jeg til fulle hvor verdifullt det var å være hjemme og ta ting med ro. Vi sang og koste oss. Med hodet innser jeg at politiske partier som vil tvinge folk til å dele permisjonen likt i likestillingens navn, har et poeng, men med hjertet vet jeg at jeg var glad for hver dag hjemme. Men selvsagt er vi forskjellige. Noen ville sikkert gått på veggen.! Greit nok - salig hver på sin fasong. Hilsen Glamourlektoren :)

Glamourbibliotekaren sa...

Anonym: Veldig fint å være sammen med babyen! Gleder meg til å jobbe igjen også, jeg har så fine arbeidsoppgaver og hyggelige kolleger, men det blir nok en del hjemlengsel tipper jeg. Takk og pris for hjemmekontor-muligheten i blant!

Glamourlektoren: Jeg har tenkt mye på dette og kommer aldri fram til en ordentlig konklusjon. Det er for mange sprikende hensyn man vil ta. Valgfrihet i hvordan man vil dele er på en måte bra siden familier har forskjellige utgangspunkt og liv osv, samtidig ser man jo at færre menn benytter seg av lang permisjon når de ikke må (altså etter at de mistet noen uker da vi fikk blåblå regjering). Jeg synes det er kjempekjempekjempeviktig at far er mye sammen med barnet!!! Aller helst like mye som mor om man har mulighet. Vi er heldige siden mannen min har vært hjemme nesten hver dag siden fødselen, og skal være hjemme med henne hele vinteren når jeg begynner å jobbe igjen. Heidi Furre skrev bra om dette med deling av permisjonen. Det er jo noe med den fysiske belastningen å være gravid, å føde, å amme. Ikke alle er fysisk klare til å jobbe igjen etter seks måneder, så tvang ville nok ikke vært den beste idéen. Vanskelige greier!

Populære innlegg