søndag, august 20, 2017

Arvikate


I Arvika i Sverige ligger en kjempefin liten tebutikk hvor jeg alltid må hamstre. Nå i sommer var vi først innom en kafé der de hadde nydelig Arvikate - som selvfølgelig stammet fra denne lille tebutikken. Jeg kjøpte med et hekto! Men jeg aner ikke hva den inneholder. Det står ikke på pakken, det står ikke info noe sted på nettet. Den er svart, og alle gode svenske teer inneholder kvitten - altså kvede - så kanskje? Det er i alle fall noe fruktig som ikke er overdrevent. Nam! En super te på en søndags formiddag i august, mens babyen sover i vogna ute. 


Jeg kjøpte med en liten boks å ha teen i, med kaprifolmønster og en blåmeis på lokket. 



Og apropos kaprifol: Så godt det dufter ute nå! Erteblomstene og kaprifolen blomstrer om kapp her ute i hagen. 



4 kommentarer:

Glamourlektoren sa...

Den butikken skal jeg lete opp! Kommer meg vanligvis ikke lenger enn til Rackstadmuseet når jeg er i området. Der er det så koselig, både på museet og i den lille kafeen. Og så handler jeg alltid svenske bøker og Elsa Beskow- og Ilon Wikland-kort i bokhandelen inne i selve byen. Svenskene kan dette med små koselige byer uten gigantiske shoppingsentre - bare man kommer litt bort fra grensen er det en annen verden - og den ville jeg gjerne ha blitt i riktig lenge - særlig om sommeren.

Maje sa...

Takk for tips! Du vet ikke hva tebutikken heter eller hva gaten heter?

Cecilia sa...

Te-affär'n, Kyrkogatan 26 midt i sentrum. Jeg vet heller ikke hva Arvika-teen inneholder, men himla god er den! Kan også anbefale City-teen der. Jordbær og Champagne!
Vet ikke om alle svenske byer har sin egen teblanding. I Uppsala ramla jeg inn i en slik duftende te- og kaffebutikk full av goodies. Siden det var uoverkommelig å bestemme seg, spurte jeg om det fantes Uppsala-te, og det gjorde det - jajamensann - den var også kjempegod :-)

Glamourbibliotekaren sa...

Glamourlektoren: Får fort høy puls i den butikken hvor de har Elsa Beskow-plakater:)

Maje: Beklager sent svar, er på ferie! Cecilia kom meg i forkjøpet under er med korrekt navn og adresse :)

Cecilia: Liker tebutikker som lager sine egne blandinger!

Populære innlegg