fredag, september 21, 2018

Dagdrivergjengen / John Steinbeck. - Oslo : Pax, 2017. - 186 s.


Denne har jeg moret meg med denne uka. Monterey på California-kysten, en gjeng lassiser som ikke eier nåla i veggen men som benytter seg av de lureste knep for å skaffe seg kanner med vin og ymse andre nødvendigheter. En av dem (den hjulbeinte vagabonden) arver et hus, de andre flytter inn, ingen betaler leie. De er naive, uærlige, snille, lykkelige, ganske dumme, og veldig morsomme. 

Dette var John Steinbecks gjennombruddsroman, og jeg har veldig lyst til å se filmatiseringen fra 1942 med Spencer Tracey i hovedrollen.

Eksempel på avsnitt som jeg fniste av på bussen en morgen: 


En sjokkert prest og ihjelspilte trekkspill! Noe til fest. 


Humoren er i grunnen den samme som i den minst like morsomme "Alle tiders torsdag". 

Flere Steinbeck-omtaler: 



3 kommentarer:

Susanne sa...

Denne står på leselista mi og du gir meg enda mer lyst til å lese den :)

Anonym sa...

Så morsomt at du skriver overskriftene på bokomtalene dine i ISBD-format. Nostalgisk og originalt! Hilsen pensjonert bibliotekar.

Glamourbibliotekaren sa...

Susanne: Så bra! Den var virkelig festlig :D

Pensjonert bibliotekar: Så koselig at du synes det! Begynte med det tidlig i bloggens historie, da jeg var relativt nyutdannet og syntes det var gøy å ha et sted å praktisere denne litt gamle (men ikke utdaterte!) kunnskapen igjen, hehe. Gir sikkert ikke særlig mening for andre enn bibliotekarer.. og alltid redd for å glemme et punktum eller et mellomrom, og få en tjukk rød strek fra strenge lærere :D

Populære innlegg