onsdag, november 28, 2018

Klassiske anbefalinger på tampen av året


Rimfrost utenfor vinduet i dag!


Også i år har det kommet mange fine plater! Og helt klart mange man kan gi bort i presang til familie og venner som er glade i musikk. Her og nå tar jeg for meg årets, så kommer en generell handleliste om et par dager.

The best of 2018 according to Glamourbibliotekaren:

*Den nyeste Bachkantate-innspillinga til Collegium Vocale og Philippe Herreweghe; dere vet, dette ensemblet jeg stalket i 2014 og 2015, altså hvis turnéplan jeg planla feriene mine omkring. Mields, Hobbs, Kooy og "nykommeren" Potter, nok en gang en strålende solistrekke hos Herreweghe. ("Ein feste Burg" er imidlertid ikke min favorittkantate akkurat, men med dette ensemblet blir det veldig fint. Så kommer jo "Christ lag in Todesbanden" rett etterpå!)

*En ny baryton jeg ikke har vært borti før, Andrè Schuen, som tolker Schubert så inderlig fint. Det er mange gode på dette markedet, ikke minst Matthias Goerne og Florian Boesch, men det er absolutt plass til Andrè Schuen på øverste hylle sammen med dem. 

*En ung polsk kontratenor, Jakub Jozef Orlinski, ny for mine ører, har gitt ut ei plate med ganske ukjent barokkmusikk, nydelige arier som man knapt har hørt tidligere. Og han synger dem så nydelig! Klar, varm fin stemme, teknisk dyktig, vakre arier. Denne er julegaven til barokkentusiasten! 

*Vilde Frangs plate med fiolinkonsert av Bartók og oktett av Enescu. Altså, den Bartók-konserten er så flott!! Førstesatsen bergtok meg fullstendig i Frangs tolkning. (Digresjon: Jeg husker en gang jeg var i Konserthuset for å høre dirigenten, Mikko Franck, som var ung og lovende fra Finland. Han var 21 år tror jeg. I siste takt av siste verk gikk brannalarmen! Alle måtte evakuere, og vi fikk aldri gitt han applaus! Har fremdeles dårlig samvittighet for det.) 

*Leif Ove Andsnes har tatt opp Chopin-tråden! I år ga han ut et album på Sony med et utvalg ballader og nocturner, sju i alt, og dette er noe alle burde ha i platehylla si, mark my words. Han spiller så fint. 

*Flere nordmenn har gitt ut flotte plater i år, bl.a. Eldbjørg Hemsing. Hun spiller tsjekkerne Dvorák og Suk!

*Murray Perahia skal man alltid lytte til. Nå er han i gang med Beethoven

*Gottfried van der Goltz, halvt norsk, spiller Bachs partitaer og sonater helt enestående. 

*Jeg er veldig begeistret for Bach Collegium Japan og deres kantateinnspillinger. De har gjort alle hans kirkekantater, og nå er de ferdige med de sekulære også. Jeg liker kirkekantatene aller best, det er noe med inderligheten som er sterkere der, men denne siste plata med verdslige kantater er virkelig fin. Som alltid bruker Masaaki Suzuki svært gode solister, og disse har han brukt i årevis. Robin Blaze, Makoto Sakurada, Dominik Wörner og Carolyn Sampson. Og apropos: 

*Min mangemangeårige favoritt Carolyn Sampson som viser seg å passe til *alt* innen romanse/lieder-kunst fra alle perioder, såvel som kirkemusikk av Bach og Mozart og sikkert alle andre også (- opera driver hun ikke så mye med, og det trengs ikke heller).  Jeg ble så glad da hun sang Schumann for noen år siden - det var første gang jeg hørte henne i tysk romantisk stil, og det var nydelig. Schubertplata hun ga ut tidligere i år er rett og slett perfekt. Her kan den kjøpes

Men oi, dette er jo bare et bittelite utvalg! Jeg tror det får bli en del 2 også. Stay tuned. 

Linkene går til platebutikken MDT.co.uk som jeg slett ikke er sponset av, men jeg pleier å handle derfra og synes de har bra utvalg. Kjøp helst plater her i landet dersom du har mulighet. Nå er det dessverre ikke så mange platebutikker som har klassisk musikk lenger, men alle i Oslo-området bør stikke innom Lawo som ligger under Oslo Konserthus. Et ypperlig sted å kjøpe julepresanger!!




4 kommentarer:

Kristin sa...

Suverent! Da var Orlinski og Hemsing bestilt :-) julegave til meg selv faktisk. Tror det blir Andsnes på muttern!

Glamourbibliotekaren sa...

Så fint! :) Du vil ikke angre!

Inger Marie sa...

Sa bra at jeg har Naxos Music Library pa jobben og kan höre pa dine anbefalinger mens jeg jobber :) Kjente faktisk ikke til Carolyn Sampson tidligere, har nu lyttet gjennom masse av hennes innspillinger! Flott sangerinne.

Glamourbibliotekaren sa...

Ja, virkelig, det er hun.

Populære innlegg