onsdag, juni 12, 2019

Historietter / Hjalmar Söderberg. - Stockholm : Sublunar Society, 2014. -


Korte noveller av min yndling Hjalmar Söderberg passer alltid bra, og særlig på forsommeren når alle de største rosebuskene blomstrer i hagen. Denne lille samlingen inneholder en del historier jeg har lest før, men jeg leser dem med glede igjen. Flere av dem handler om rare drømmer som skremmer vettet av hovedpersonen. Mye moral også. Flanører som får noe å tenke på. 


Fint å lese ved rosene. Dette er et av yndlingsstedene mine i hagen. 



Så nydelige. 


Og disse små søte da, som blomstrer for første gang i år, akkurat i tide til farmor og farfars 80årsbryllupsdag. Det er en liten rose jeg plantet for mange år siden; en avlegger fra rosebuskene som vokste under farmors veranda. Hun kalte dem "bruderoser", for de blomstret alltid på bryllupsdagen deres. Og nå fortsetter de å gjøre det i min hage et annet sted i landet. 


Hjalmar skrev om hvordan man kunne nærmest bli utstøtt av samfunnet om man bestilte en kopp te på restaurant. 


Sånt morer meg!


Da jeg var ferdig med boka, plukket jeg inn et brett med roser som nå står på kjøkkenbenken i ei gammel krukke. Duften!


Andre Söderbergomtaler i denne bloggen:  

Resan til Rom
Doktor Glas
Den allvarsamma leken
Martin Bircks ungdom
Förvillelser
Gertrud
April-violerna
Porträttet
Tuschritningen och tre andra historietter
Blom

Filmer: 

Den allvarsamma leken (Breien 1977)
Den allvarsamma leken (August 2016)






1 kommentar:

Maje sa...

Herlig! Sitatet om te minner meg om Mansfield Park (Jane Austen): "I would rather have nothing but tea".

Populære innlegg