søndag, juni 01, 2008

Lykken er...



...å finne en loppemarkedstand hvor alt som selges, kommer fra hjemmet til en eldre Lambertseter-frue som har flyttet på pleiehjem. Det er litt vemodig også, man føler seg litt som en gribb når man roter rundt i eskene og ser på alt hun har spart opp i årenes løp. Men vi som gikk der og snoket hadde en felles fascinasjon for disse tingene, og vi tar jo vare på dem og bruker dem - hvilket er mye bedre enn at de blir kastet på dynga. Dessuten er det morsomt å vite hvor de kommer fra. Jeg ser for meg Lambertseterblokkene på 50tallet, Gerhardsen, Obos, hornbriller, husmorforkle, rare runde lave barnevogner og lekende barn med sløyfe i håret og shorts med bukseseler.

I eskene fantes silkeskjerf, hansker, strømper i originalforpakning, portemonéer, bøker, kjøkkenutstyr, hatter, håndspeil, kofferter... you name it. Jeg kunne kjøpt halvparten. Men jeg må være selektiv ettersom jeg ikke har plass til så mye, så jeg endte opp med følgende:



En passe stor saftmugge og et fint brunt brett



En diger grønn glasskål



To fine skjerf i 100% silke



Viewmaster! En beige voksenutgave, litt annerledes enn de røde vi hadde da vi var små. Bilder: Underliga djur från Amerika och Asien (maursluker, dovendyr osv i ekstremt 3D)

Også den lille fyrstikkesken på det øverste bildet, med Alf Bjercke-maleren på... Han var jeg livredd da jeg var liten.

14 kommentarer:

- B sa...

Jeg måtte le godt da jeg så at du også var livredd for Alf Bjercke-maleren.
Mamma hadde et gammelt malingsspann til klesklypene sine, og jeg likte ikke å gå inn i vaskekjelleren og se de plirende øynene hans!
Ekkel fyr!

Glamourbibliotekaren sa...

ja huff, jeg husker også noen malingsspann i kjelleren! Stygg mann med damefrisyre og bart, sånt skremmer jo vettet av små barn!

Anonym sa...

Ah, nostalgi! Viewmaster! Utrolig artig å se igjen :)

HildeSol sa...

Alf Bjercke-maleren var skummel! At det sto mange sånne malingspann i skjulet ved siden av utedoen på hytta, gjorde det ikke noe mindre skummelt å gå ut dit alene i mørket...

Glamourbibliotekaren sa...

Chanel: Ja! Jeg fant en i Brooklyn i fjor og har angret siden på at jeg ikke kjøpte den.. men nå!

Hildesol: Hjelp, jeg hadde aldri turt å gå på do der! (fremdeles!)

Anonym sa...

Jeg var også redd for maleren til Bjerke. Men, lensmannen i bygda hjemme, ham var jeg liivredd for! Jeg hylte som en stukken gris bare jeg så ham på gata :lol:.

Ane sa...

så fin beskrivelse! loppemarkeder er vidunderlig koselige, personlige loppemarkeder er litt skumlere, men jeg ble aller mest fascinert av at du kjøpte sånn fin kamera-se-gjennom-til-fine-bilder-ting, og tilogmed lærte meg hva det het!
ps: jeg er litt usikker på hvordan jeg endte opp på bloggen din, jeg tror jeg gikk gjennom en del venner av venners blogger, men jeg liker den!

Jenny B sa...

Vilka fina fynd! En viewmaster! Och så vackra sidenscarves! Jättebra att de fina prylarna får ny uppskattning hemma hos Glamourbibliotekaren.

Anonym sa...

Fine funn !
Silketørkleet med roser på var nydelig.

Glamourbibliotekaren sa...

Hagenpåhytta: Haha, og derfor er du i dag et lovlydig menneske! :)

Aïda: Hyggelig! Ja, Viewmastere er gull. Skal lete etter mine gamle Pippi-"filmer" hjemme i sommer!

Jenny: Ja, det er morsomt med ting som har en historie - selv når jeg ikke kjenner historien..

Guri: Thanks! Enig :)

Anonym sa...

Hvilket av loppemarkedene var det på? Jeg var innom Tåsen skole, som pleier å ha bra loppis. ;) Resultat: 1 barnespill og 1 puslespill for barn som aktivisering av små gjester, en haug med blanke flasker i forskjellige fasonger som skal brukes til vannflasker og vaser og litt klær.
Men ikke noe så ut til å være fra noen Lambertseter-frue. :/
Skjerfene var veldig fine!

Glamourbibliotekaren sa...

Dette var en stand i Birkelunden - vanligvis finner man slike ting mest hos de som selger mer antikviteter, men akkurat denne standen hadde loppispriser, hurra!

Anonym sa...

Hahahaha! Jeg syntes også han så ekkel ut! Spiss og sleip!

Dictuzina sa...

Oj! Sånne grønnetallerkener har jeg. Jeg har et helt sett med grønnt servise som jeg kjøpte på loppemarked i sandefjord i sommer. Jeg synes det er en flott farge og det blir mye mer spennende å vaske opp, når jeg ser de fine nyansene i lyset og skummet :)

Populære innlegg