onsdag, oktober 15, 2008

En gammel favoritt

Hva passer vel bedre en onsdagskveld enn en riktig bossanovaeasylisteningklassiker fra barndommen? Denne plata ble spilt mye hjemme hos oss, og den knitrer som om det var full brann i peisen. Her er Sergio Mendes & Brasil '66, Milton Nascimento, Antonio Carlos Jobim, Bossa Rio... Herlig.

Og her kommer en bønn fra meg til alle mine musikkinteresserte lesere som ikke har platespiller: KJØP EN. Det er en investering dere aldri vil angre på - det er så utrolig mye musikk som ikke finnes tilgjengelig digitalt, som man kan kjøpe for en billig penge på loppemarkeder og bruktbutikker - så mye FINT man aldri ellers får høre. Dessuten; la barna deres få sjansen til å lære hva det vil si å høre på musikk fra en fysisk plate som man må snu, med cover, og ikke bare som filer fra en datamaskin. En plate som et enhetlig kunstverk. De digitale medier og den gamle vinylen utfyller hverandre. Det er fint å ha mulighet til å høre begge deler. Og en platespiller koster ikke mye - fjorten hundre for de billigste. Lite penger for så mye glede!

Waaaatch whaaat haaappeeeens, dum-tsjikka-dum-tsjikka-dum...


8 kommentarer:

Anonym sa...

-Og når du først kjøper: Kjøp ein slik som digitaliserer platene dine medan du høyrer på dei. Så kan du få dei over på ipoden. :D Dei kostar ikkje så mykje meir, og du slår to fluger i ein smekk, så og seie.

Anonym sa...

Det er jo faktisk en del band som fremdeles gir ut ny musikk på vinyl; hos HMV får man i hvertfall tak i den siste til Oasis. Koster litt ekstra, men det er det nesten verdt dersom man har en platespiller.:-)

Da jeg var i New Orleans var jeg innom en bruktbutikk som hadde et hav av gamle vinylplater til salgs. Dessverre var jeg fattig student da jeg var der (+ jeg hadde ikke særlig med plass til overs i verken sekk eller håndbagasje) så det ble ikke til at jeg kjøpte så mye. Gjett om jeg har lyst til å ta turen tilbake til den butikken!

Anonym sa...

Jaaa! jeg har jo sagt det før, men jeg gjentar det gjerne. Da platespilleren endelig kom på plass i stua kom musikkhyggen og -nytelsen på plass i hjertene og heimen samtidig. Jeg klarer ikke å ta i et platecover uten å smiiile!

Carmelita sa...

Ja, hurra for vinyl! Jeg var i Stockholm forrige helg og fikk høytidelige overrakt min pappas fantastiske vinylsamling. Den er stappfull av 60- og 70talls vinyl, med Rolling Stones, Velvet Underground, King Crimson, Fairport Convention, Richard & Linda Thompson, Nick Drake og mye mye mer. Jeg har begynt fra en ende av, og glder meg til å høre favoritter fra barndommen og ukjente perler!

Glamourbibliotekaren sa...

Innkjøper: Ja - man må vel være forberedt på litt redigering også, legge inn metadata selv og sånt, men det er jo verdt det.

Suzanne: Jeg kjenner følelsen. I LA for mange år siden var jeg i flere bruktbutikker og våget ikke kjøpe noe pga koffert osv, men til slutt måtte jeg bare gi etter og satse på at de tålte overfarten hjem. Jeg kjøpte MANGE PLATER. Og det gikk fint, jeg klarte visst å pakke dem stabilt nok :)

Hagenpåhytta: Et must i ethvert hjem! :)

Carmelita: Åååh, gull! Enjoy!

Anonym sa...

Var i København forrige veke der fann eg ein platebutikk som hadde opphørssal. Hadde eit stort utval av brukt-vinyl, og samlinga mi vart 17 platar rikare. :)

Anonym sa...

Veit du forresten om Numark er eit ålreit merke?

Glamourbibliotekaren sa...

Ah, herlig! :) Altså, ikke at butikken hadde opphørssalg.. men at du fikk hamstret litt! Har ingen formening om Numark, innbiller meg at det er et merke mye brukt av DJer. Sikkert helt greit! :)

Populære innlegg