tirsdag, oktober 28, 2008

Håndbok for solokvinnen: Hvordan takle uønsket besøk og samtidig gjøre dem grønne av sjalusi




Jeg bringer dere nye gode råd fra "Bo alene og trives - en håndbok for solokvinnen". Dagens utdrag handler om hva man gjør om det kommer en gammel kjenning til byen som man gjerne vil imponere på en enkel måte, :


Eksempel 19.
Frøken P. er en dame med begrensede inntekter, men ubegrenset opfinnsomhet. Hun har en to værelsers leilighet som er en fortryllende ramme om hennes lyse skjønnhet og som hun forstår å utnytte. Dessverre går der så meget til å holde den at hun ofte har det temmelig vrient, men likevel synes hun resultatet opveier vanskelighetene.

Nylig kom det en gammel skolekamerat på et par dagers besøk til byen. Frøken P. måtte absolutt gjøre noe for henne, og det på en måte som lå langt over hennes temporære kassabeholdning. Venninnen var dertil en dame som frøken P. gjerne vilde gjøre litt inntrykk på til takk for noen dukkerter i skoledagene. Frøken P. gjennemgikk derfor omhyggelig sin status, tenkte saken grundig igjennem og gikk – da damens besøk falt på en week-end – til sengs.

Fra dette strategiske punkt kom hun i telefonen med en overstrømmende innbydelse: ”Jeg er så lei jeg ikke kan følge dig omkring”, sa hun (hun var det også). ”Men kan du ikke komme og drikke en kopp te. Jeg ligger til sengs, men det er ikke noe smittsomt.”

Da gjesten kom, blev hun ført inn i soveværelset, hvor eftermiddagssolen sivet rødgyllen inn gjennem delikate, hvite sjalusier og streifet en vase full av roser som stod på et lavt bord med speilplate. Frøken P., som var nydelig frisert, satt lenet mot en masse puter og var klædd i en skimrende hvit crepe de chine nattkjole med Alenconkniplinger og en liten blekrød sengejakke av fløiel. Teppet over sengen var også blekrødt med innfelte kniplinger.

Under teen som blev uklanderlig servert av en hushjelp, leiet for anledningen, ringte to unge menn i telefonen – en tilfeldighet som også var smart arrangert av frøken P.

Da gjesten gikk, fullstendig grønn av misunnelse, regnet frøken P. ut at det samlede utlegg var 3 kroner til piken, 4 kroner for rosene og litt ekstra for teen – en velanvendt pengeanbringelse og betraktelig billigere enn lunsjen og teaterbillettene hun hadde måttet rive i, hvis hun ikke hadde vært i sengen. Og så fikk hun til på kjøpet en god hvil.


Nye råd følger.

12 kommentarer:

Anonym sa...

Det beste er nesten slutten : "med på kjøpet en god hvil".

Anonym sa...

:-) Jeg foretrekker nå ærlighet jeg da, framfor det å fremstille meg som noe jeg ikke er. Syns det er for slitsomt å skulle imponere folk.
Men sett bort ifra det, var det jo et godt eksempel på hvordan man kan skape glamour, selv med begrensede midler :-)

Anonym sa...

Ha ha, fantastisk!

Anonym sa...

Ha, ha, ha ... Utrolig morsomt.

Jeg setter også pris på å få språklige tips. Fra nå av skal jeg si at noe "ligger langt over min temporære kassabeholdning". :-)

Blondie sa...

Tror nesten at jeg vil ha: "en skimrende hvit crepe de chine nattkjole med Alenconkniplinger og en liten blekrød sengejakke av fløiel". Det lyder liksom passe nydelig.

Ragna sa...

Haha, fantastisk! Jeg har også en gammel bok om "Kvinnelig oppdragelse", den er hylartig :-)

Gleder meg til flere tips fremover!

Anonym sa...

Fantastisk! For tiden leser jeg en bok fra krigens dager " Vi greier det nok" og har blant annet lært å sy fikse solkjoler av mannens avlagte benklær ( de ytre selvsagt).

Anonym sa...

Ikke så dumt å ha fantasi om en har dårlig råd...!!!

Anonym sa...

Fantastisk! Denne boken _må_ jeg skaffe meg! Det høres både anvendelig og herlig fjasete ut på samme tid:)

Britt Åse sa...

Dette blir nok vinterens slager :-)
Skikkelig morsomt !

Glamourbibliotekaren sa...

Anonym: Man skal ikke undervurdere en god hvil! :-D

Micha: I 1937 tenkte man visst ikke sånn, haha!

Sulvis: Sure is!

AnonymII: Disse bøkene inneholder utallige lingvistiske perler, believe me!

Oversetter: Ja, ikke sant - man behøver alltids en ny sengejakke!

Ragna: Det var tydeligvis et marked for slike bøker!

Barbro: Ååh.. fikse kjoler altså, jeg vil ha fikse kjoler! Du kan sikkert sy et solliv av en undertrøye også :-D

AnonymIII: Og bare 3 kroner til piken, det er jo et varp!

Storalm: Gå på jakt i antikvariatene! Finner du ikke denne, er det sikkert mange lignende der ute også.

Hagenpåhytta: Ja, jeg tror jeg må virkelig sette meg ned med kvinnebøkene mine nå utover. Det flommer over av gode sitater!

Anonym sa...

Sengejakke, altså. Hihi. Det er så mange plagg og ting som vi virkelig ikke kjenner til eller bruker lenger. Jeg nevner i fleng: Botforer, røkejakke og, altså, sengejakke.

Populære innlegg