mandag, januar 04, 2010

Så var det over

Feriens siste dag ble brukt til siste halvdel av siste sesong av Six Feet Under, en av tidenes aller beste tv-serier. Vi har sett den i sin helhet over et par års tid, litt i rykk og napp alt ettersom, men i går kveld satt vi altså klistret til skjermen og stirret til øyet ble stort og kjempevått. De av dere som ennå ikke har sett den - begynn helt fra begynnelsen, pløy dere slavisk gjennom sesongene - og gled dere. Det er så ekte, så befriende fritt for shopping og champagne, så lite overfladisk.


Og dermed erklærer jeg arbeidsåret 2010 for åpnet ved å gi meg i kast med en plate med kammermusikk av Schumann - det er jo Schumann-år i år (gromguten fyller 200!). God jobb, alle sammen!

12 kommentarer:

Fornuftig forsker sa...

Godt nytt å, kjære Glamourbibliotekar! Det tiltres at Six Feet Under er superbra. En fin post som denne var akkurat det jeg trengte nå, på en mandag morgen med slutten av en magesjau i kroppen. Du vet jo ofte hva leserne dine trenger før de vet det selv!

Trine sa...

Jeg var helt tom og tårevåt etter å ha sett siste episode! Fantastisk serie. Det tok lang tid før jeg kom i gang med en ny serie, men nå er jeg inne i Mad Men, I like!! Ha en fin mandag, her nytes siste feriedag med te og bok!

Anonym sa...

Helt enig, superbra serie! Etter å ha sett siste episode, var jeg nesten trist fordi jeg ikke skulle "treffe" familien Fisher igjen. Anbefales alle!

Pandora sa...

Tidenes vakreste serie og avslutning. Jeg har aldri hulket så mye som når jeg så den. Aldri har jeg savnet en familie så mye heller

Elisabeth sa...

Godt nytt år! Jeg må innrømme at jeg virkelig har forsøkt å like Six Feet Under, men jeg har ikke klart å falle for den i det hele tatt! Til gjengjeld er det heldigvis andre serier som fenger meg, så jeg kan følge rådet ditt sånn noenlunde :) Her har den siste uka såvel som dagen i dag og noen av de fremover blitt brukt utendørs så mye som mulig - min januar er ikke bare innekos, men også utendørsliv så lenge lyset varer!

Gleder meg til å følge bloggen din i 2010!

Akeleiedamen sa...

Six feet under- beste som noengang har blitt laget. Jeg satt klistra hver fredag i lengre perioder. Av og til var det nærmest en fysisk påkjennelse, det gikk rett i hjertet og magen. Utrolig sterke og ærlige rollekarakter..gripende historier. Mennesklige og nakne. Etter siste episode tenkte jeg at det vil ikke bli det samme å følge en serie igjen, sånt opplever du bare "once in a lifetime"....Og jeg har ennå til gode å oppleve noe som matcher denne serien, ja. Godt nytt bloggår!

Anonym sa...

Det er morsomt å lese bloggen din, og jeg får mange fine tips! Hva er det du jobber med? Når du lytter til musikk - er det virkelig jobb?

Anonym sa...

Godt nytt år! Jeg har også funnet stor glede i Mad Men. Det autentiske 60-talls miljøet og påminnelsen om at det slett ikke er så lenge siden vi, av hunkjønn, bare kunne drømme om en arbeids karriere utenfor hjemmet.
Kan ikke sammenlignes med Six Feet Under, men en god serie er det!

Glamourbibliotekaren sa...

Alle: Ikke mye kan måle seg med SFU altså. Mad Men er også bra, dog noe annerledes - men jeg gleder meg til sesong 3 (tror ikke den kommer på tv før i mai dessverre).

Anonym: Jeg er bibliotekar! Jeg får betalt for å lytte til vakker musikk :) Meget priviligert.

Ellen Marie Albertsen sa...

Har bestilt den på dvd nå!

Anonym sa...

Ah... SFU er en av mine favoritter også. Jeg fulgte den bare sporadisk da den gikk på tv (jeg er ute av stand til å faktisk følge en serie på tv), men skjønte at denne må jeg engang kjøpe. Til jul fikk jeg tredje sesong, og gleder meg vilt til SFU-maraton snart. Må bare avslutte madmen og sporanos først... :)

mokath sa...

Fantastisk serie.
Likte avslutningen godt,selv om det da var helt slutt.

Populære innlegg