lørdag, februar 06, 2010

Glassklokken / Sylvia Plath ; oversatt av Mona Lange. - Oslo : Gyldendal, 2003. - 202 s.

Jeg tror ikke jeg skal si så mye om denne boka. Det finnes så mye info på nettet og i artikler, så mange analyser, og jeg har ikke lyst til å si for mye om handlingen - dere må heller lese den selv. Men det er en interessant beskrivelse av psykiske lidelser og behandlingsmetodene på 50/60-tallet, å føle seg fremmedgjort, og med tanke på forfatterens egne opplevelser oppfattes den også temmelig troverdig.

2 kommentarer:

Nice Work sa...

Jeg husker at jeg leste denne for mange herrens år siden - engelsk grunnfagtider antageligvis - og mot slutten av boken følte jeg meg nokså sikker på at jeg også hadde en utfyllende rekke psykiske problemer. Litt som å lese medisinsk leksikon, man føler diagnosene hoper seg opp.

Glamourbibliotekaren sa...

Jeg tror nok mange kan kjenne seg igjen i det hun skriver, egentlig.

Populære innlegg