onsdag, februar 23, 2011

Gullfeber

I anledning dagen og VM-åpningen, presenterer jeg tidenes skiVM-låt - "Gullfeber" fra 1982! Den var meget populær, jeg var 6 år og digget den, og har nynnet på den rett som det er gjennom årenes løp.



Woohoo! Tidlig åttitallspop med discotrommer, intense korister og dur-moll-veksling, kromatiske nedoverskalaer, et friskt "HEI!" på en plussakkord-dominant før refrenget, og herrrrlig patriotisk tekst. Og modulering før tredje vers! Skål!

VE-EM I OSCHLO, I TOÅÅTTI, VIL GI OSS SVAR PÅ DEEET...




9 kommentarer:

Marta sa...

Morosam oppdaging for oss som ikkje var påtenkt på denne tida, mykje meir spenstig (og betre) enn årets VM-song...

Synne sa...

Haha, denne er ganske morsom! Jeg var i byen en tur i dag, og stemningen var upåklagelig. Vi har noen spennende uker foran oss, det velger jeg å tro, selv om jeg ikke engang er spesielt sportsinteressert!

astrid marte sa...

erved erklærer jeg min interesse for ski VM lik null. Det var andre tider da Braa brakk staven. Og der ble jeg 80 år. Hehe.

eli sa...

Herlig og frisk melodi!
Og det var selveste Nils Aas som laga VM-logoen det året, med den fine elgen som kaster skygge der bokstavene VM er i skyggen.
Genialt!

k sa...

Denne har jeg hatt "på hjernen" i hele dag, så ekstra artig at du postet denne nå :-)

Lady B and Little H sa...

Skremmende nok så har jeg sunget på denne lenge. Kommer tilbake til meg hver vinter når jeg ser langrenn på TV....
kan nesten hele teksten, skummelt. Var selv 5 den gangen. Jeg husker bare tulleting....

Glamourgrammatikeren sa...

Takk for gjenhøret - dette var gøy! Jeg har også nynnet på den i årenes løp, men særlig i det siste... Og VM-logoen i 82 var skikkelig stilig!

Glamourbibliotekaren sa...

Jeg har hatt den på hjernen i flere uker! Og ja, både logoen og elgen var flotte.

Glamourfilologoen sa...

Herlig - husker jeg syntes den låta var skikkelig fin:-)

Populære innlegg