onsdag, februar 23, 2011

True Grit









14 år gamle Mattie hyrer den enøyde anti-helt-marshallen Rooster Cogburn (Jeff Bridges) for å finne banditten som drepte hennes far. Hun krever å bli med på ekspedisjonen. Hun er ute etter hevn, ikke etter å få han stilt for retten - hvilket forklarer hennes valg av mann til å utføre oppdraget. Han er glad i sprit, og diksjon er ikke hans sterkeste side. Og han har tatt livet av mange.

Jeff Bridges er nominert for beste hovedrolle, Hailee Steinfeld for beste kvinnelige birolle, i tillegg til nominasjoner for beste film, beste regi osv. Ti totalt. (Og som vanlig la jeg ikke merke til før lenge etterpå at det var Josh Brolin som spilte skurken. Han er en kameleon.)

Kulturdelens mer fyldige omtale kan leses her.

Se filmen!


Fun fact: John Wayne fikk Oscar for denne rollen i filmatiseringen fra 1969. Skulle Jeff Bridges få den i år, vil det være første gang to skuespillere får Oscar for samme hovedrolle.

Fun fact 2: Rollen som Texas ranger LaBoeuf i 1969 ble spilt av selveste Glen Campbell. (I den nye versjonen er det Matt Damon som har rollen.)

6 kommentarer:

Jonas Lie sa...

Wow!
Så filmen i går og la heller ikke merke til at det var Josh Brolin.
Takk!
Og hahahaha, nei - diksjon var ikke Rooster Cogburns sterkeste side.
Hadde ikke filmen vært tekstet, ville jeg hatt store problemer med å skjønne hva han sa.

Jeg begynte i grunnen å "frykte" (fant ikke et bedre ord) at Jeff Bridges kan få oscar for denne.
Hvilket vil være vel fortjent - bevares, men Colin Firth fortjener den så inderlig for The King's speech.

:-)

Glamourlektoren sa...

18-åringen kom hjem fra kino i går kveld med stjerner i øynene etter å ha sett denne! Durte rett inn til sin far, der jeg hørte dem i lang samtale om filmen. Han regnet nok ikke med at dette var en film for mor, men si ikke det! Nå har jeg lagt Morgenbladet strategisk oppslått på omtalen av filmen ved plassen hans ved kjøkkenbordet. Man er da listig for å få de unge til å lese papiraviser! :)

Synne sa...

Gledermeggledermeggledermeg!

Anita sa...

Nettopp skrevet om denne filmen på bloggen jeg også. Veldig bra film!

Lise B sa...

Jeg gleder meg til å se denne filmen. Har alltid vært glad i westernfilmer, særlig spaghettiene. Og Deadwood, HBO-serien er helt fantastisk. Jeg hørte et intervju med Cohenbrødrene på radioen her en dag, der de fortalte at dette er deres versjon av Alice in Wonderland. I stedet for å ramle ned i kaninhullet krysser hun elva, og så er eventyrlandet der.

Anonym sa...

Kanonbra film! Jeg håper Hailee Steinfeld får en Oscar, men synes godt hun kunne vært nominert til beste kvinnelige HOVEDrolle...?

Populære innlegg