søndag, oktober 21, 2012

Klassisk handleliste


For mange, meg selv inkludert, er det fremdeles de fysiske formatene som gjelder innen musikk. Hvordan skal man gi bort musikk i gave ellers? "Gratulerer med dagen, her har du en spilleliste fra Spotify?" Det blir ikke helt det samme som å få en flunkende ny CD/LP pakket inn i pent papir. Jeg antar flere av dere synes det er morsomt både å gi og å få musikk i presang, eller å kjøpe plater til seg selv, derfor har jeg laget en handleliste over klassiske plater som er så fine at alle burde ha dem i sin samling. Jeg har gjort noe lignende flere ganger før, så det er en del gjengangere her - men også noen nyere. Jeg handler mest hos mdt.co.uk eller amazon.co.uk, så det er dit jeg linker. Det må presiseres at denne lista kunne blitt på mange hundre plater, så derfor er dette bare et bittelite utvalg. Det er overhodet ikke representativt for noe som helst, det er så mange mange flere plater man burde eie.  

*Plata på bildet over, den franske sopranen Sandrine Piaus "Évocation", er noe av det vakreste jeg noensinne har hørt. Hun synger romanser av Chausson, Richard Strauss, Debussy, Zemlinsky m.fl på en gåsehudframkallende måte. Her kan man høre en av dem. Plata kan kjøpes hos f.eks. MDT.co.uk eller Amazon.co.uk

*I fjor kom hun med ny plate der hun fortsetter med romanser av Fauré, Mendelssohn, Liszt, Poulenc m.fl. Nydelig! mdt.co.uk og amazon.co.uk

*Magdalena Kozená er en annen sangerinne jeg er glad i, primært når hun synger Bach. Hennes "Bach arias" blir jeg aldri lei. Den inneholder bl.a. den fineste tolkningen jeg vet av arien "Erbarme dich" fra Matteuspasjonen. 



*Mer Bach
Fiolinkonsertene må man ha. Jeg liker godt innspillingen til Andrew Manze - fiolinist, Norgesvenn, og også en dyktig dirigent. MDT har den til ca førti kroner!

*Glenn Goulds Bach-innspillinger er legendariske. I forbindelse med hans 80årsjubileum har MDT ekstra gode tilbud nå fram til 29. oktober. Her er alle tilbudene, og jeg vil fremheve hans innspillinger av de franske suitene (under 30 kroner!!) og naturligvis 1981-versjonen av Goldbergvariasjonene. Her kan man virkelig gjøre noen kupp!

*Bachs cellosuiter er også kjente og kjære, og ikke minst vakre - og de finnes i mange innspillinger. Jeg har Pierre Fournier sin - hos MDT koster den ca en femtilapp.     

*Juleoratoriet er noe av det som gir meg aller mest julestemning. Hjemme hadde vi en gammel langsom innspilling med Karl Richter inntil John Eliot Gardiner kom med sin litt lettere og mer moderne versjon i 1987. Den synes jeg holder mål fremdeles. Solistene er gode, hvilket er alfa og omega i slike verker. Anne Sofie von Otter synger altstemmen, og Anthony Rolfe Johnson er tenor. Hos MDT.co.uk har de den til 14 pund, hos Amazon til 13 pund, men hvis man vil investere i flere av de store kirkemusikkverkene til Bach kan man hos MDT kjøpe en samling som i tillegg inneholder Gardiners innspillinger av h-moll-messa, Johannespasjonen og Matteuspasjonen - hele 9 cder for godt under 200 kroner. Det må man kalle et varp! Jeg har alle hver for seg og kan herved anbefale dem av hele mitt hjerte. (obs! portoen er ofte noe høyere på slike bokser)

  *En annen fin innspilling med strålende solister er René Jacobs sin med Andreas Scholl på alt og Werner Güra på tenor.



*Händels Messias finnes også i mange innspillinger - og den jeg liker aller best selv, er nok William Christie sin med Sandrine Piau, Barbara Schlick, Andreas Scholl og Mark Padmore. Sistnevnte stalker jeg nærmest, jeg holder stadig et øye med turnélista hans - og vet at han skal synge Berlioz i Bergen i desember (og Scholl skal nok en gang til festspillene i mai). Mark Padmore har forøvrig en egen Händel-plate som er veldig fin.




*Vivaldis Stabat Mater kom i en fin innspilling for noen år siden med kontratenoren Daniel Taylor, men jeg tror allikevel jeg synes Andreas Scholl sin er enda bedre. Anbefales sterkt!


*Mendelssohn er en av mesterne når det gjelder kormusikk, og hans salme 42 er spesielt vakker (merk dere den, alle dere som sitter i programkomitéer for kor rundtom i landet!). Denne innspillingen tror jeg er helt ok. Mer kirkemusikk av Mendelssohn i en praktfull utgave med Sandrine Piau finnes på denne platen.

*Brahms' kvintett for klarinett og strykere er noe av det vakreste som finnes. På flere plater kombineres den med Mozart sin, helt ypperlig, og en spesielt fin innspilling er den som kammerensemblet til Oslo-filharmonien kom med i fjor.



*Dvoraks kammermusikk må også få plass i hylla. Jeg er spesielt glad i bagatellene for harmonium og strykere.

*Maria Joao Pires' nydelige innspilling av Chopins nocturner er reutgitt til en svært sympatisk pris - omlag en femtilapp for en dobbeltplate.

*Chopins to klaverkonserter er blant de få verkene  han skrev for annen besetning enn soloklaver. Nærmest filmatisk musikk, med andresatser å dåne av! Murray Perahia spiller disse veldig fint.



*Schumanns sangsyklus Dichterliebe må man ha. Jeg falt for Ian Bostridges tolkning da den kom i 1998, men det er mange andre som også er fine - en riktig klassiker er jo Gerard Souzay sin. 

*Schuberts klavermusikk kan man jo f.eks. kjøpe i Paul Lewis sine innspillinger på Harmonia Mundi.


*Rakhmaninovs fire klaverkonserter finnes nå i komplett utgave med Leif Ove Andsnes til en hundrings... (hva er det med plateprisene nå til dags??)  De innspillingene er virkelig flotte.


*MDT har også mange andre tidsbegrensede tilbud nå - tilbake til Bach; hans kantater er ganske billige både når det gjelder innspillingene til Suzuki og til GardinerSuzukis vol. 41 inneholder min yndlingskantate "Ich habe genug" i sopranversjon med Carolyn Sampson, som også rager høyt oppe på min liste over yndlingssangere. I det hele tatt kantater der Carolyn Sampson, Deborah York, Andreas Scholl, Mark Padmore, Magdalena Kozena, og ikke minst James Gilchrist er med - kjøp!


*Flere plater med Andsnes er også på tilbud. Jeg anbefaler spesielt klaverkonsertene til Grieg, Schumann, Haydn og Brahms. Og apropos Grieg - fiolinsonatene hans er verdt å kjøpe for andresatsen i den tredje sonaten alene!


*Gode gamle innspillinger fra Deutsche Grammophon til en billig penge finner dere her

*En hel rekke plater fra plateselskapet Hyperion selges ut for ca 45 kroner stykket. Denne plata inneholder Debussys vakre ungdomsverk, klavertrio i G-dur, som jeg har fortalt om tidligere.  Og her synger tidligere nevnte Carolyn  Sampson kirkemusikk av Mozart - deriblant Regina Coeli, hvor arien "Ora pro nobis" er hentet fra. Gåsehud!

*De mest kjente Beethoven-klaversonatene finnes på en billig dobbelplate med mester Alfred Brendel. Absolutt must-have. 

*Eller hva med Eine kleine Nachtmusik for prisen av en kopp te? Eller Brahms' fjerde symfoni i Kleibers legendariske innspilling til førti spenn? Elgars cellokonsert med selveste Jacquline du Pre til femti kroner?

*Fiolinkonsertene til Felix Mendelssohn og Max Bruch hører liksom sammen, og mange har spilt dem inn på samme plate. Janine Jansen for eksempel - en flott fiolinist jeg har hørt flere ganger, bl.a. i Risør. Max Bruch har også skrevet vakker musikk bl.a. for klarinett og bratsj. Denne plata er veldig fin.  

*En fin samleplate med forskjellige Puccinioperaarier er denne fra Decca. Her er utdrag fra de gode gamle referanseinnspillingene med bl.a. Pavarotti, Joan Sutherland, Renata Tebaldi osv. 

*Vil man ha hele La Boheme, kan jeg anbefale denne - utrolig nok for en hundrings - vanligvis koster den jo i allefall tre hundre. Den har jeg gitt bort i bryllupsgave flere ganger.  Pavarotti, Mirella Freni, Herbert von Karajan.

*Den klassiske innspillingen av Tosca med Maria Callas, Giuseppe di Stefano og Tito Gobbi er ikke særlig mye dyrere. 

*Händels opera Alcina i den nydelige innspillingen med Joyce DiDonato og Karina Gauvin som jeg nevnte for et par uker siden, er verdt å investere i.


*Så er det jo koselig å ha Tryllefløyten, gjerne i denne innspillingen til Karl Böhm, med Fritz Wunderlich som Tamino og Dietrich Fischer-Dieskau (som døde i mai) som Papageno. 


*Og vil man virkelig slå på stortromma kan man jo kjøpe alle Mahlersymfoniene med Simon Rattle til ca åtti kroner (obs! Portoen her blir på 90 kr i tillegg, jeg har bestilt den selv).

*Eller hvorfor ikke gi svigerfar tidenes julegave - hele Wagners Nibelungenringen med Bernard Haitink, alle fire operaene i en samleboks med tretten cder, for latterlige 160 kroner?!?! 
(Til neste år er det 200 år siden operakjempene Wagner og Verdi ble født. Be prepared.) 

Dette føles bare som en start, bare en kvart promille av alt jeg egentlig vil tipse om. Jeg orker ikke tenke på alt jeg har utelatt. Jeg kunne holdt på i dagesvis med å anbefale plater. Jeg gir mer enn gjerne flere tips, det er bare å spørre - enten via mail (glamourbibliotekaren@yahoo.com) eller i kommentarfeltet. Dessuten vil jeg gjerne høre hva dere evt kjøper! Nå skal jeg legge inn en bestilling selv. 

Men husk for all del å holde dere under tollgrensa, altså to hundre kroner pr bestilling, for å slippe toll. Da er det bedre å bestille flere ganger. Portoen har gått opp litt dessverre, men man går allikevel i pluss, siden tilbudene og prisene er hinsides gode! 

Lykke til! 


p.s. Jeg er selvfølgelig ikke sponset, dette gjør jeg av pur musikk- og formidlingsglede!

13 kommentarer:

Jazzgirl sa...

Fantastisk! Takk for ypperlige tips! Og for en jobb!

Anonym sa...

Jeg er enig med alle, pluss noen jeg ikke (men jeg boikott-glen gould, mitt øre og min indre fred si nei), men det er på ja for "Gardiner", "Haitink"; enige om at René Jacobs på hayden .. s.piau "; DECCA," Brendel "; elgar (jaqc Dupré) .. Jeg vet ikke ennå hellig musikk mozart .. skam for" bulk "virkelig men det er en glede å ha deg som åpner. råd disse listene og til jul, som sjokolade eller kandisert kastanjer og konjakk -.! (jeg en gang kjøpte "adam Laloum" (johan Brahms, mirare ") Hva synes du om ham, og da? kan fange (klassisk radio på nettet, veldig godt med oss​​, fra Frankrike)? merçi mange ganger, igjen ;tusen takk! bruno

Ine sa...

For en fantastisk jobb du har gjort! Jeg har ikke tid til å lese alt nå, men skal definitivt gjøre det senere. Tusen takk! :)

Glamourbibliotekaren sa...

Jazzgirl & Ine: Takk for det, det er smertefullt å ikke kunne anbefale ca tusen plater til! Kanskje jeg må det.. hehe. Når jeg har laget slike lister tidligere, har det kommet spørsmål av typen "Du har glemt den og den", "hvorfor har du ikke tatt med den" osv. Jeg må bare presisere at utvalget mitt i denne bloggposten er svært, svært begrenset.

Bruno: Brahms er en av mine topp tre-komponister! Tror dog ikke jeg har hørt Laloums innspillinger, men han har sikkert en lang karriere foran seg! Det blir nok mange sjanser :)

Stine Arkeologine sa...

Så mange fine tips og gode tilbud! Fikk rene julestemningen her... Jeg har nå sendt en bestilling på French Suites med Gould, Chopin-nocturnene, Bach fiolinkonserter og Faure/Debussy/Ravel til mdt. Alle utenom den siste er til julegaver.

Jeg har forresten tidligere kjøpt alle Mahler-symfoniene med Simon Rattle etter at du tipset om det knallgode tilbudet, tusen takk! :-)

Stine Arkeologine sa...

..og Mozart Violin Sonatas m Jaap Schröder ble det også plass til, fem fine plater for under 200 kroner. :-)

Glamourbibliotekaren sa...

Fem for to hundre, tenk det! Grattis! :)

Britt Åse sa...

Tusen takk!! Jeg har gått og ønsket meg en slik oversikt en stund, siden jeg har en lei tendens til å henge meg opp i noen få korverker, og craver fiolin- og klaversonater, og symfonier! Nå skal det noteres, shoppes og lages spillelister på Spotify.
Salme 42 av Mendelssohn er fantastisk fin, ja - det er jeg enig i .-)

tonemor sa...

gleder meg allerede!

Stine Arkeologine sa...

Flere julegaver i dag! Kunne ikke stå imot Gardiner-samlingen på 9 cd-er og en til av de franske suitene med Gould. Det er veldig gode tilbud. Gleder meg til å gi dem bort! :-)

Glamourbibliotekaren sa...

Britt Åse: Wie der Hirsch schreit!

Tonemor: God fornøyelse!

Stine Arkeologine: Jeg har lagt inn to bestillinger selv, men vil egentlig bare kjøpe mer mer mer!

Anonym sa...

Oi, så spennende liste. Her er det masse inspirasjon til fine julepakker til venner og til meg selv :-)

Jeg har et spørsmål om klassisk musikk som du kanskje kan svare på... Min kjære farfar på 90 år (!) har hørt om en innspill av Bach på gitar som han så gjerne ønsker seg til jul, men jeg er ikke i stand til å finne noen slik innspilling hvor enn jeg spør eller søker på internett... Har du noen forslag til hvor jeg kan finne dette?

Glamourbibliotekaren sa...

Hei! Jeg kan tenke meg at det enten er luttsuitene i gitarversjon, fiolinpartitaene, eller rett og slett cellosuitene transkribert for gitar. Her er et par forslag: Luttsuitene med John Williams, to av cellosuitene også med John Williams, og en samling av forskjellige suiter med opptak av både Williams og Segovia. (nb! litt eldre opptak)

Og hvis han vil ha lutt, er denne veldig fin.

Populære innlegg