onsdag, september 04, 2013

Provence gjennom speilreflekskamera - del 2: Grasse

Et besøk i Grasse var en av planene vi hadde da vi dro på ferie til Provence. For en parfymeelsker er det obligatorisk om man er i området, og helst bør man jo være med på workshop hos de som virkelig kan disse kunstene. Det utsetter jeg til en annen gang, men det var moro å gå rundt i parfymemuseet og se på alle gamle fine flasker og toalettartikler som hadde tilhørt kongelige og andre overklassemennesker i riktig gamle dager. 



Se på denne nydelige flasken!



Og denne!



I Grasse er det i overkant mange turister og turistbutikker, men det er allikevel hyggelig å rusle rundt i gatene der - for souvernirbutikkene har jo ting av interesse. Lavendel-produkter og andre velduftende ting! Dessuten blir man jevnlig dusjet i en slags deilig lett sitrus-cologne fra oven; det har jeg ikke vært utsatt for før. Jeg fikk med meg en fin fangst hjem også (fra parfymehusene Galimard, Molinard og Fragonard) - mer om det i duftbloggen etterhvert. 



I appelsinhagen bak parfymemuseet kunne man slappe av i skyggen av trærne. 



Denne kvinnen satt strategisk plassert og leste midt mellom parfymedusjene i hekken. 




På vei hjem til byen vår kjørte vi via Antibes og kysten. 



Da sola var på vei ned, stoppa vi i en liten by (Agay) som lå inne i ei bukt, og bada i Middelhavet. Stranda var nesten tom, de fleste hadde gått hjem, og da vi kjørte videre, kom månen opp over havet. Fint!

3 kommentarer:

Hermia Says sa...

Njuter verkligen av dina bilder och förlänger sommaren!

Anonym sa...

Forskning dufter av parfyme er en god sak! og disse små flasker er gode venner som vi vil ta i bruk umiddelbart! fasader er smilende sør, og "flyet" trær snakke med meg om de fem sansene, selv her. bare havet, det viser ikke sin hvite skum, men sant farge. flott gave til min (nye året i kveld) jeg tar en dukkert i havet bading pa minutt! bruno

Ine sa...

Det ser fantastisk ut med ferie i Provence! Og så herlig med kveldsbad i Middelhavet. Fint med en liten forlengelse av sommeren. :)

Populære innlegg