torsdag, februar 23, 2017

En slags teguide til Oslo



Det var noen av dere som gjerne ville vite hvor man får kjøpt all den gode teen jeg omtaler her i bloggen! Jeg kjøper mye når jeg er ute og reiser, så jeg anbefaler å være på vakt når dere er i utlandet. Dagligvareforretninger, kaféer, tebutikker, det er mye å finne! Nettbutikker også, det er ikke måte på. 

Men dere etterlyste først og fremst en Oslo-teguide, og det kan jeg jo alltids lage. (Den er imidlertid langt fra dekkende. Det finnes sikkert mange flere bra steder enn de jeg nevner her.)


A.C. Perchs Thehandel - Dansk kongelig hoffleverandør, legendarisk og riktig gammel butikk med kølappsystem og klassisk interiør i Kronprinsensgade i København, som nå også har en filial i underetasjen på Steen&Strøm. Ned rulletrappa og til venstre! en lekker tesalong i krysset Kirkegata / Rådhusgata! De har så mye god te, så det er bare å begynne i det ene hjørnet og jobbe seg gjennom utvalget. Min evige yndling er den hvite med ananas, den har jeg vært hekta på siden jeg fikk den servert i 2010. Den svarte kvedeteen er også god, og appelsinteen, og deres sesongteer (påsketeen og valentinteen), luksus-assam, og og og og. 


Le Palais des Thés - Fransk teforhandler som jeg sirklet rundt i Paris i gamle dager, som heldigvis også forlengst er kommet til Norge. Butikken ligger for tiden i Bogstadveien. Min store favoritt er jo Cachemire som jeg bruker som julete nr. 1, men Thé des Alizés er en nydelig ferskente og Thé du hammam er super som iste om sommeren! I det hele tatt - det er vanskelig å velge feil der. 


Majorstuen Te og Kaffe - ligger i Bogstadveien og jeg har kjøpt te der siden jeg var fjortis og var i Oslo i hver skoleferie. Jeg tør påstå det er byens koseligste tebutikk! En bitteliten forretning med fristende kurver fulle av te utenfor vinduet. Umulig å gå forbi uten å gå innom! Her kjøper man primært te i løs vekt fra store tebokser som de har bak den store disken (legg merke til det gamle kassaapparatet!), men de selger også pakkete fra Tetøsene og andre, samt mye tilbehør; sjokolade og kjeks og fine tebokser og tekopper og kanner og siler osv. Jeg blir alltid glad når skiltet med den glade kyllingen kommer opp før påske, for da er det sesong for påskete. 


Black Cat - ligger i Grensen, og har et stort utvalg av te i løs vekt. Her har jeg også handlet mye. Hvert år kjøper jeg påsketeen deres, og ellers har de en veldig god grønn te med eple og kanel som er fin om høsten. Og oolong! Og mye annet. 


Lille Valkyrien Kaffe og Tehus - ligger et steinkast unna Majorstukrysset, i Jacob Aalls gate, og er absolutt verdt et besøk. Her selges mye forskjellig te i løs vekt, og de har mye annet slik som tebutikker pleier å ha. Her kan man også sitte ned og nyte en kopp te! En butikk jeg liker å støtte opp om, slike må bare ikke forsvinne. 








(Kusmi - store fine runde bokser med te, eller mindre bokser. Eller poser. Mange gode! De jeg liker best er de russiske. St. Petersburg, Anastasia, Troika, Prince Vladimir. Og Bouquet of flowers no. 108! I Oslo hadde Kusmi egne butikker på Storo-senteret og Oslo City, men nå er jeg usikker på hvor man egentlig får tak i det. De solgte også Løv Organic, hvis hvite te med solbær og fersken er min favoritt.)


Solberg og Hansen - teene deres selges litt her og der hos diverse kaffebarer (bl.a. Stockfleths); jeg er sannelig ikke sikker på hvem som har det beste utvalget. Mathallen har også en SH-butikk, men ikke med kjempestort utvalg egentlig. Jeg tror kanskje nettbutikken deres er det beste å satse på om man ikke orker å lete. Den nylig omtalte blodappelsinteen er absolutt å anbefale, samt den svarte kinesiske som tidligere het "Golden black". 


Røtter-butikkene har mye god te. Det er helsekostbutikker med ekstra godt utvalg. Den ene ligger i Ullevålsveien på Sankthanshaugen og den andre ligger på Frogner (Colbjørnsensgate). Pukka og Clipper og Teapigs og Hampstead og YogiTea osv osv. I det hele tatt - helsekostbutikkene i byen kan man gjerne svinge innom. 

Grønnsaksbutikkene (f.eks. Sagene Torg) har gjerne andre merker også, samt en hel del infusion-teer fra Twinings som gjerne ikke finnes i vanlige dagligvarebutikker. 

Gutta på Haugen på Sankthanshaugen pleide å ha mye god te før, og har det sikkert fremdeles - jeg har ikke sjekka utvalget på ei stund. 



(I tillegg vet jeg de har en del te på slike interiørbutikk-kafé-steder hvor de også selger mye lakriskuler i bokser og luksuriøs sjokolade og sånt, vår tids "gavebutikker"! Tetøsene, Solberg og Hansen og Pukka primært, tror jeg. Kjøkkenbutikker som Rafens har også te, f.eks. fra Harney and Sons, det samme med Baker Hansen.) 




Now, enjoy a nice cup of tea!




11 kommentarer:

Mathilde Nicoline sa...

Ja! Dette trenger jeg! Bare å begynne øverst, hehe. (Venter på lønn først!)

Susie sa...

Nydelig servise med rosemønster på det første bildet. Samme servise som foreldrene mine fikk i bryllupsgave i 1970 :)

Anonym sa...

Så flott guide med informasjon og tips, mange mange mange takk. <3
Her var det mange navn på steder som glatt hadde gått meg forbi, det er for lenge siden jeg bodde på Oslo kanten nå, ikke lett å orientere seg lenger. Denne flotte oversikten skulle jeg jo nesten printet ut, jeg skal i alle fall bruke tiden i kveld ti å sette meg ned å notere ned med en gang, er ikke så lenge til jeg skal til Oslo. Påskete har jeg ikke vært borti, bare det i seg selv høres spennende ut. Jeg er egentlig kjedelig i te-veien, har noen få sorter jeg rulerer mellom, men nå føler jeg for å oppdage flere smaker.

Ha en fin dag videre. :)

Ingrid Grace

Anonym sa...

Takker for den flotte oversikten. Da det blir en stund til neste Oslotur føyk jeg innom nettsiden til Solberg & Hansen. Selv er jeg veldig glad i assam te fra Fortum & Mason. Og Twinigs Earl gret da. Vh Astrid

Hanneles bokparadis sa...

fina tips, var senast i Oslo 1968... för femtio år sedan!

Anonym sa...

Tusen takk! Jeg er den anonyme som spurte, og guiden kom fort, så du er sannelig effektiv!

Ett siste spørsmål om te: Hvilken butikk tror du garantert har blodappelsinteen? Jeg har kun én time til rådighet under neste besøk i Oslo, og planlegger å spurte innom en butikk for å kjøpe denne teen!

glow sa...

For et nydelig innlegg! Jeg bor i Oslo og er en teentusiast. Så deilig å få denne listen. Flere av butikkene som du nevner besøker jeg jevnlig, men nå fikk jeg også litt inspirasjon for å teste ut noen nye!

Til anonym: Valkyrien Kaffe- og har blodappelsinteen. Majorstuen kaffe og te har en tilsvarende variant fra en annen leverandør (som også er veldig god!). Hvis du bare har en time til rådighet ville jeg anbefalt å ta turen til majorstuen/bogstadveien. Da rekker du å besøke både valkyrien, majorstuen OG le palais de the, da disse er ganske nærme hverandre. I tillegg kan du svinge innom Home and cottage (som også ligger i bogstadveien) for et godt utvalg av kusmi og pukkateer.

:)

Ida sa...

ÅÅåå dette innlegget er bare helt fantastisk! Tusen takk for det ;) Dagen før du postet det satt jeg å googlet og planla alle tebutikkene jeg skal innom på Osloturen til våren. Nå har jeg enda flere fine tips. Kan du kanskje også anbefale et par gode bruktmarkeder? Det må være i en helg. Du trenger ikke å skrive et innlegg om det, du kan bare svare meg her. Men et innlegg om bruktmarkeder blir nok tatt godt i mot det å ;) God helg!

Glamourbibliotekaren sa...

Mathilde Nicoline: Ja her er det bare å fråtse!

Susie: Ja, det er så søtt! Har tre kopper, kjøpte dem i en bruktbutikk i Falun for ti år siden.

Ingrid Grace: Bare hyggelig! Håper du får en fin terunde neste gang du er her i byen!

Astrid: Slett ikke dum, den nettbutikken deres!

Hanneles bokparadis: Kanskje på tide med et nytt besøk? Velkommen!

Anonym: Jeg kan ikke garantere hvem som har den bortsett fra nettbutikken. Men som Glow sier under her, vet jeg at Valkyrien i alle fall har en del av teene deres, så muligens denne også! Hvis du har dårlig tid, vil jeg i alle fall anbefale Perchs. Steen&Strøm ligger jo nært t-banen, og da er du jo i prinsippet bare minutter unna både Valkyrien og Majorstuen te og kaffe.

Glow: Så fint at du likte det og ble inspirert! Jeg får lyst til å begynne øverst i venstre hjørne på samtlige butikker og bare jobbe meg gjennom alle sortene.. men hvor realistisk er det, haha!

Ida: Værsågod! Så bra du fikk flere tips. I helgene er det markedet på Vestkanttorget på lørdager (tror det åpner neste helg) og Birkelunden på søndager som er de største. Usikker på hvor mange boder det er nå på vinteren, men utover våren tenker jeg det blir stappfullt! Jeg stod selv og solgte diverse på Vestkanttorget en lørdag i høst, veldig god stemning!

Josefine sa...

For en fin guide! Jeg kjenner til alle stedene, og har prøvd te fra de fleste. Men Perchs oppdaget jeg gjennom bloggen din, faktisk :) Liker spesielt godt den grønne teen med rabarbara. Jeg hadde adventkalender fra dem i desember, så da fikk jeg prøvd masse! Jeg har nettopp vært i Paris, og kjøpt med meg 300g te fra Mariage Frères, som jeg også har oppdaget gjennom bloggen din. Veldig fornøyd! :)

Glamourbibliotekaren sa...

Så hyggelig at du har utvidet ditt teunivers ved hjelp av denne bloggen! Mariage Frères, åååh, jeg må til Paris snart.

Populære innlegg