onsdag, desember 19, 2018

Glamourbibliotekarens adventskalender: Luke 19


Å pakke inn presanger kan jo være en hyggelig ting å gjøre i kveld. Man kan jo være kreativ på mange måter når det gjelder innpakking, og også med kort og konvolutter man sender i posten. Jeg raider alltid returpapir-boksen ved kopimaskina på jobb før jul, den er full av notekopier. Perfekt å pakke inn mindre gaver i! I år er det noen som får gaven sin pakket inn i en strykestemme fra "Après mini d'une faune" av Debussy, troikaen fra Prokofjevs "Lieutenant Kijé", samt en eller annen koral hvis tittel jeg ikke fant. Obostemmen fra Jamiroquais "Virtual Insanity" har jeg også pakket inn presang i. (Der var det mange takter med pause, husker jeg. Ikke så mye å gjøre for oboisten!)

Når man sender presanger i posten, er det morsomt å la pakkene skille seg ut litt også. Jeg sendte en gang en julegave til en kompis i en konvolutt som var prydet av et relativt konservativt portrett av Maggie Thatcher, printet ut fra nettet. En annen pakke var dekorert med bilder av Glenn Medeiros. Fetterne mine fikk Strindberg-skuespill fra antikvariat pakket inn i Elvis-papir. Man kan rive ut blad fra magasiner og pakke inn presang i, f.eks. om det er fine bilder. Eller pakke inn i hvitt papir og lime bilder på. Hvis man har god tid kan man jo gjøre seg skikkelig flid med pakkene, dekorere dem med en liten grankvist eller en blomst som holder seg lenge, eller noe annet fint. Mulighetene er mange. Avispapir kan også være gøy, så lenge det ikke er skrekkelige nyheter som vil pryde presangen. Min favoritt som jeg brukte for noen år siden: Børsnoteringene!  

Dagens te fra Perchs var deres grønne rabarbrate, en mangeårig klassiker hjemme hos oss. Rabarbra er kjempegodt i te, og jeg velger ofte det fra temenyene når jeg er ute på kafé. På Oslo K hadde de en nydelig rabarbrate før de begynte å servere Palais sine teer, så den drakk jeg omtrent hver mandag et par års tid.  Perchs sin er blant de beste. 


4 kommentarer:

Cand. med. sa...

Masse bra ideer! Jeg har også sett noen som hadde kjøpt en rull med papir og latt ungene dekorere. Husker ikke hvor - takk til den som kom på det! Her kan man jo velge å begrense fargevalget for å gjøre det mer 'estetisk', eller la de kjøre maksimal maksimalisme som de jo pleier å foretrekke selv. God pakk!

fru Storlien sa...

Åååå, Glenn Medeiros:)
Det er rart hvordan, midt i et innlegg med gode tips, et enkelt navn kan rykke deg rett tilbake til 1987, videregående og høstens helt.
Takk:)

Glamourbibliotekaren sa...

Cand.med: God idé! La barna dekorere. Noterer meg det til neste år! :)

Fru Storlien: Å ja, elsker slike akutte tidsmaskiner! Mer av det :D Man må rykkes hit og dit i blant, huske hvem man var i de ulike periodene i livet.

Elisabeth sa...

Haha! Ei venninne her i byen har i sin bokhylle en helt ekte single av Glenn Medeiros fra way back when... Synd hun ikke har platespiller, egentlig!

Populære innlegg