tirsdag, desember 11, 2018

Musikalske julegavetips


Jeg gir alltid bort musikk til jul, og nettbutikken mdt.co.uk er min trofaste leverandør. De påstår at man skal kunne bestille og få pakkene i tide om man gjør det nå før helga, men jeg vil uansett tipse om f.eks. Lawo under Oslo Konserthus som har kjempeutvalg og er et tryggere valg om man er i hovedstadsområdet. Det morsomste er jo naturligvis å handle der, men om man ikke har mulighet til det, er det bra at mdt finnes. Utvalget er nok større også. Amazon.co.uk og Prestoclassical.co.uk er også trofaste leverandører. 

Her kommer noen tips som jeg går 100% god for - det meste er nok reprise, men dere har jo tidligere fått en helt ny handleliste med årets plater, så jeg regner med det er ok med noen påminnelser denne gangen. 

Bachs påskeoratorium med min yndlingssopran Carolyn Sampson og en av mine kontratenorfavoritter Iestyn Davies, og i tillegg tenoren James Gilchrist som kanskje er den beste evangelisten jeg noensinne har hørt i Bach-sammenheng. Her sparer jeg ikke på superlativene, og er redd de virker mot sin hensikt, men dette er altså den platen jeg anbefaler alle som er glade i Bach. 

Og det gjelder disse to også: 
H-moll-messa med Philippe Herreweghe og Collegium Vocale, på Herreweghes label Phi. Det er tredje gang han gjør den, og dette er den absolutt fineste innspillinga jeg har hørt av dette verket - som også kalles verdens åttende underverk. Gode solister er det også; dream team som jeg har nevnt så mange ganger. Mields/Blazikova/Guillon/Hobbs/Kooy; de jeg hørte i samme verk i Budapest i 2015

og 

Ach süsser Trost - Leipzig cantatas, fra samme label, med samme utøvere. Denne kan jeg ikke få anbefalt mange nok ganger til dere. Blazikovas klare sopran er magisk. Så glad jeg har fått hørt henne på konsert så mange ganger. Helt vidunderlig innspilling. Denne har jeg gitt bort i gave til mange! 

Bachs klaverkonserter kan man få kjøpt samlet til en rimelig penge, i en veldig fin innspilling med en av mine favoritter, Murray Perahia. Og apropos Perahia og Bach - de franske suitene må man ha. Man må spille dem litt selv i blant også. Jeg tråkler meg gjennom den i d-moll i blant. 





Det åpenbare valget i disse tider må være musikken til Nøtteknekkeren av Pjotr Tsjajkovskij. For eksempel med Bergenfilharmonien under ledelse av Neeme Järvi, og den er utgitt på Chandos. Det kom forøvrig en ny en nå nettopp med Los Angeles og Gustavo Dudamel på Deutsche Grammophon. 

Carolyn Sampson er også flott som sopran på  Mozarts Requiem-innspillingen til Bach Collegium Japan og Masaaki Suzuki! Mange av dere har sikkert et sterkt forhold til dette verket ved å ha sunget det i kor, det er hyppig framført, særlig ved allehelgen. Vår egen Marianne Beate Kielland synger altstemmen. Denne innspillinga kan jeg absolutt anbefale, og som om ikke det var nok - en annen favoritt, sopranen Sandrine Piau, synger på en innspilling som kom bare noen uker før - nemlig under Laurence Equilbey, og sammen med Werner Güra. To knall-innspillinger på samme høst, etter mange år der jeg har lett etter en innspilling og ikke riktig falt pladask for noen. Men nå kjøpte jeg naturligvis begge. Dette er bra saker!

Er man glad i Mozarts klaversonater, kan man nå få kjøpt alle sammen i utmerkede innspillinger av Mitsoku Uchida, en av de beste nålevende pianistene vi har. Boksen med 5 cdplater koster i underkant av 200 kroner, og det er ekstremt billig. 

Den nydelige klaverkonserten i A-dur (nr. 23) er også flott med Uchida, som leder Cleveland orchestra i denne innspillingen.




To fluer i en smekk: Klarinettkvintettene til både Brahms og Mozart, med utøvere fra Oslofilharmonien, får man på denne plata som fikk veldig gode anmeldelser da den kom. (Denne bør man virkelig kjøpe hos Lawo, da det er deres egen label som har gitt den ut! Ingen grunn til å gå via England)

Og apropos klarinett og Mozart - svenske Martin Fröst spilte for noen år siden inn Mozarts klarinettkonsert på nytt, på ei plate der både Leif Ove Andsnes og Janine Jansen deltar i diverse kammermusikk av Mozart, så det er jo virkelig en stjernespekket utgivelse. Dessuten kom han med ny Brahms-plate samme år , der han og venner spiller klarinett-trioen, kvintetten og noen romanser. 



Et annet verk det finnes mange fine innspillinger av, er Bachs Goldbergvariasjoner. Glenn Gould har jo bidratt med å gi dette legendestatus med sine to innspillinger fra 1955 og 1982, men i 2014 kom det faktisk tre nye gode varianter til - med bare få ukers mellomrom. Jeg vil anbefale Igor Levit sin, eller kanskje aller mest en av mine nålevende yndlingspianister: Alexandre Tharaud. Eller hvorfor ikke vinylutgaven? Eller den plata hvor samme Tharaud spiller Bach sine klaverkonserter, den har jeg gitt bort til mange. 




Den franske sopranen Sandrine Piaus album "Évocation" har jeg nevnt mange ganger, den er noe av det vakreste jeg noensinne har hørt. Hun synger romanser av Chausson, Richard Strauss, Debussy, Zemlinsky m.fl på en gåsehudframkallende måte. Her kan man høre en av dem. Plata kan kjøpes her. 

For noen år siden kom hun med ny plate der hun fortsetter med romanser av Fauré, Mendelssohn, Liszt, Poulenc m.fl. Nydelig! Den kan kjøpes her






Fiolinisten Lisa Batiashvili gjorde i 2016 en veldig bra innspilling av fiolinkonsertene til Tsjajkovskij og Sibelius, sammen med Staatskapelle Berlin og deres leder Daniel Barenboim. Det første jeg hørte fra denne plata var andresatsen fra Tsjajkovskij-konserten, forøvrig en sats som har fulgt meg siden tenårene, men jeg tror aldri jeg har hørt den blitt spilt så nydelig før. Og Sibelius-konserten... Stemningen i åpningen av første sats er alene verdt kjøpet. Denne plata er sikkerstikk-julegave!! Gi den til foreldre, svigerforeldre, søsken og gode venner! Jeg digger forresten at Deutsche Grammophon har begynt å blåse opp den gule logoen igjen til gamle dagers størrelse.




Er man glad i lieder av Schubert, finnes det utallige innspillinger å velge blant. Av de som er kommet de siste årene, vil jeg av hele mitt hjerte anbefale barytonen Florian Boesch sine. Han akkompagneres av Malcolm Martineau (glemmer aldri da jeg satt helt alene i en konsertsal og hørte han øve!). Florian Boesch har en praktfull stemme, myk, dynamisk og levende, uten å bli for intens i tolkningene sine.  Han har tidligere gitt ut Schwanengesang, Die schöne Müllerin og Winterreise, og her er ei plate som inneholder en del enkeltstående lieder av Schubert. André Schuen som jeg nevnte tidligere i år, er forøvrig også et godt valg hva Schubert angår. 

Yulianna Avdeeva vant den prestisjetunge Chopin-konkurransen i 2010, som første kvinnelige vinner siden Martha Argerich i 1965 (!), og ga i 2016 ut en soloplate med musikk av nettopp Chopin, samt Mozart og Liszt. Hun er en flott pianist, som jeg hadde gleden av å høre i Paris for fire år siden. 




Så er det jo Johann Sebastian Bach sitt juleoratorium naturligvis, det anbefaler jeg jo hvert år, og min yndlingsinnspilling er John Eliot Gardiner sin fra 1987. Den får man kjøpt ekstremt billig nå, litt over en hundrings for en dobbeltplate som regnes som en av de beste, merk dere det. Nancy Argenta på sopran, Anne Sofie von Otter på alt, og en av tidenes beste evangelister: Anthony Rolfe-Johnson. (Han hørte jeg i London i 1993 i Händels opera "Alcina"!)  René Jacobs sin fra 1997 er også praktfull, med solister som Andreas Scholl og Werner Güra - begge ofte nevnt i mine blogger! Er man glad i dette verket, har man gjerne flere innspillinger. 






Og så har vi Händels Messias. Der finnes det også mange mange gode innspillinger. Jeg har landet på to - nemlig den med Scholl, Piau og Padmore, ledet av William Christie - og Paul McCreesh sin med Fink, Gritton og Röschmann.  I tillegg er det en litt nyere en under ledelse av Emmanuelle Haïm, som også er flott. 

Og til slutt - sist men ikke minst - høstens store høydepunkt det året den kom, nemlig Bachs Juleoratorium på dvd med et superteam helt uten like - Dorothee Mields, Damien Guillon, Thomas Hobbs, Peter Kooy, Collegium Vocale Gent og Philippe Herreweghe. Det er akkurat dette drømmelaget jeg reiste Europa rundt for å høre for noen år siden; virkelig de beste solistene jeg kan tenke meg.  Her er dvden som jeg anbefaler av HELE MITT HJERTE


Nå blir jeg helt syk etter å lytte på alle disse platene selv, kjøpe flere, gi bort, bare fråtse i vakker musikk. Tror jeg må legge inn enda en bestilling og satse på at det rekker fram før jul. Jeg tror jeg vil anbefale dere å handle senest i dag hvis det skal sendes fra England og komme fram i tide. (Men hvis ikke, tipper jeg mottageren blir glad for å få en gave i januar også!)  


P.S. Jeg har linka litt hit og dit; mest til MDT.co.uk, men også til Presto Classical, Amazon og Lawostore.no. Man får lete litt her og der. Det finnes mange gode nettbutikker for klassisk musikk, jeg har også vært veldig fornøyd med tyske jpc.de, de leverer raskt. 

P.S. 2: Det er så morsomt å høre hva dere kjøper, så legg gjerne igjen en rapport her hvis dere følger noen av disse tipsene!

4 kommentarer:

Maja sa...

Tusen millioner takk! Har kjøpt flere av disse tidligere etter tips fra deg, og mamma ble skikkelig glad i den Mozarts Requiem med Sampson og Kielland! Svigermor fikk Schubert med Boesch :-) Deilig å putte CD etter CD i handlekurven :-)

Anonym sa...

Hei, jeg lurer på om du kan hjelpe. Mormor har sagt at hun ønsker seg La Boheme på cd, hun så den som ung i Italia og har aldri glemt det. Hun spiller mye cd og ønsker seg til hver jul og bursdag. Jeg er ikke så bevandret i opera, kan du tipse om en bra innspilling? På forhånd tusen takk :-) Astrid.

Kristin sa...

Dette er suverent! La umiddelbart inn bestilling på Nøtteknekkeren, var der og så det i operaen forleden og musikken var så fin. Tok med juleoriatoriet også. Skal gi den til pappa til jul.

Glamourbibliotekaren sa...

Maja: Så bra! Fine plater du ga bort der :)

Astrid: Absolutt, jeg hjelper gjerne :) Jeg vil anbefale den klassiske innspillingen til Mirella Freni, Luciano Pavarotti og Herbert von Karajan fra 1973. Dette er Pavarotti på sitt beste, han var virkelig unik. Og Freni synger så nydelig, de passer perfekt sammen.

Kristin: Moro! :)

Populære innlegg