torsdag, august 29, 2019

En liten hilsen fra det glamourbibliotekariske hjem


Hei venner!

En lang sommerferie er over, vi har hatt det kjempefint og opplevd mye både her hjemme og ute på tur. Svensk skjærgård, norsk innland, fjorder og fjell og kløverenger og bading, hengekøyer og ikke minst bøker. Jeg har lest i alle fall åtte bøker i sommer, og det var flere enn jeg hadde trodd jeg skulle rekke. 

Og bloggen har hatt sommerferie, som dere vet. Jeg har knapt rørt en datamaskin (iPhonen har vært med meg, men å blogge på den er uaktuelt). 

Jeg har de siste dagene fundert litt på hvordan jeg skal få prioritert bloggen i en nokså travel jobbhverdag med en aktiv toåring som jeg i utgangspunktet får for lite tid sammen med pga livet (dere vet; jobb og barnehage og alt det der), og det naturlige svaret ville jo være "etter at hun har sovnet om kvelden". Men da har jeg lyst til å lese bøker. Se filmer. Ta et bad. Legge meg tidlig. Gjøre alle de tingene jeg alltid har blogget om, bare at nå vil jeg gjøre dem istedenfor å blogge om dem siden jeg ikke har nok tid til både å gjøre og å blogge om det. 

Med andre ord: Jeg tror bloggpausen må fortsette. Jeg vet ikke hvor lenge, det vil vise seg. Jeg føler jo at jeg fremdeles har mye å formidle, men når det antagelig ville gå på bekostning av andre ting jeg har lyst til å gjøre, blir bloggingen bare enda en ting som kjemper om tida mi - og sånn har jeg ikke lyst til å ha det. 

Jeg håper og tror dere forstår! Dette er ikke for alltid, derfor fortsetter jeg å betale for mitt domene glamourbibliotekaren.com og lar bloggen stå åpen for alle. 

I mellomtiden minner jeg om at man kan følge meg på Instagram, uavhengig av om man er registrert eller ikke. Jeg forsøker å formidle stemninger der også, om enn i kortform. (Klikker man seg inn på bildene, er det gjerne en liten bildetekst der.)

Ha det fint så lenge!

mvh eders Glamourbibliotekar

P.S. Nå er det jo ikke riktig høst ennå, men den kommer - og når den kommer, kan dere jo glede dere over en lang rekke fine høst-ting som dere jo vet etter å ha lest denne bloggen. 

27 kommentarer:

Anonym sa...

Selvfølgelig, du må gjøre det som er best for deg. ��

Ingvild sa...

Vi forstår! Det ville egentlig vært u-glamourbibliotekarisk å bruke masse tid på noe man egentlig ikke har tid til å prioritere, fremfor ting man har lyst til å gjøre :-) Jeg kommer til å fortsette å bla meg gjennom arkivet, følger det slavisk måned for måned i alle årganger (leser alle augustinnlegg fra alle år hver august, alle septemberinnlegg hver september osv) og blir kjempeinspirert uansett. Tusen takk så langt for at du har skrevet min favorittblogg! Ingen over, ingen ved siden. Ingen kan beskrive en stemning som du kan, og ingen annen blogg (eller instakonto for den del) får meg til å senke skuldrene like mye. Ta den pausen du trenger, og fortjener!

Alt godt fra Ingvild

Anonym sa...

Selvfølgelig :) glad for at du holder den åpen da! Tusen takk for formidling av gode boktips og god stemning. Lykke til med balansen, den leter vi jo mange etter.

S sa...

Har stor forståelse for dine prioriteringer! Og Ingvild ovenfor her summerer det veldig greit, at det ville vært u-glamourbibliotekarisk å bruke tid på blogg nå. Men er veldig glad for at du holder bloggen åpen og at vi fortsatt kan henge her.

Ønsker bloggvertinnen spesielt og alle andre en riktig god høst!

S

Anonym sa...

Jeg har full forståelse for det, for jeg har selv tvillinger på tre år og ønsker meg egentlig firedagers arbeidsuke med sekstimersdager :-D.

Men om du har litt tid og lyst, kanskje du kan gå for et pakke-inspirasjonsinnlegg per årstid, med for eksempel finn stilen, fine ting for årstiden, tips for musikk, film, duft og te? Noe i den duren.

Følger deg på instagram, og det er mye kos, stemning og inspirasjon i fine hverdagsfoto, også. Det er nettopp det jeg liker med instagram.

Nyt høsten og de fine dagene som kommer!

Lille My

Anonym sa...

Du har ofta förgyllt min dag, Glamourbibliotekarien, men dina prioriteringar är alldeles rätt. Saknat dig i sommar och väntat på hösten och fler inlägg. Gläds åt att du är så klok när det gäller använda din tid. Ha det alldeles härlig framöver och njut av småbarnsåren som blixtrar förbi, hälsar din svenska kollega som tycker att det är bra du håller bloggen öppen.

Bokormen sa...

Hei!

Det er fullt forståelig at du må prioritere - det er ikke mange årene siden jeg måtte ha mest fokus på hverdagen, med jobb, barn i barnehagen og alt som hører med. Etter hvert som ungene har blitt større, har det naturlig blitt frigjort mer tid og overskudd til ting litt lenger utenfor den "boblen". :)

Ønsker deg og dine en fin høst!

Kirsebærblomster sa...

God høst, Glamourbibliotekaren! Du skal ha ros for å prioritere med hjertet. Det kan vi alle bli flinkere til.

Finnmarksravna sa...

Veldig fint med et lite blogginnlegg igjen,- og selvsagt aldeles forståelig at det er behov for å gjøre gode prioriteringer! En fin høst til alle,- med de gode ord fra John Lennon: "Life is what happens to you while you're busy making other plans...."

Susanne sa...

Eg forstår deg! Ein må "praktisere det ein preikar", som dei seier. :) Eg har følgt deg meir eller mindre fast sidan oppstarten, og livet mitt har også endra seg frå då eg var ung og fri og hadde all verdas tid, til å vere småbornsmor som er konstant på etterskot. Bloggen din er ein herleg fristad og eit velduftande pusterom i kvardagen. Du er ei fin motvekt til verdiar som ofte vert formidla gjennom bloggar og media i dag, med fokus på litteratur, musikk og enkle gleder.

I dag kom eg innom bloggen din, fordi eg trengte litt fredagsglamour. Det vil eg ta med meg vidare, sjølv utan blogginnlegg frå deg. :)

Lev livet vel! Klem

Maren sa...

Vi forstår! Jeg gleder meg til å lese høstlista, kanskje den dagen jeg sitter der med sesongens første grønne te med eple og kanel? God fredag!

Emma sa...



Selvfølgelig forstår vi det, og vil at skal du velge slik en ekte glamourbibliotikar mamma skal gjøre! Og så har vi jo alle de fine postene her på bloggen å fryde oss med. Ha en veldig god og glad høst alle sammen, hilsen fra Emma.

Sol sa...

Så fint skrevet. Har 100% forståelse for dette. Tiden er dyrebar i småbarnsårene, og særlig i en hektisk hverdag i tillegg. Det ville være underlig om du, mesteren av fine stunder, prioriterte bloggen over de nære ting :-)

Tusen takk for yndlingsbloggen min, leser og leser hver dag, repeterer og minnes og har det fint i arkivet ditt!

Glamourrådgiveren sa...

Full forståelse for ditt valg kjære glamourbibliotekar. Kommer til å savne deg, men er også veldig takknemlig for at bloggen er åpen. Gleder meg til fortsatt å kunne lese og gjenfinne alt det fine som ligger i arkivet ditt.Håper du som nevnt av andre her kanskje kan stikke innom med noen nye inspirasjonsinnlegg når du har tid.Ingen andre formidler stemninger som deg! En flott høst ønskes deg og din familie.:-)

Stine Arkeologine sa...

Vi forstår! <3 Nyt tiden med veslejenta, den går så veldig fort.

Anonym sa...

Du har inspirert og gledet - nå bør vi lesere gjøre gjengjeld! Vi bør glede deg, heie på morsrollen, jobben og kjærligheten! Ønsker deg en flott tid framover og velkommen tilbake hvis det er mulig en gang i framtiden! Mette bestemor

Ai. sa...

Den er grei:) bloggen din er såpass tidløs at man fort kan lese et innlegg fra 2010 og det er like aktuelt i dag. Er ikke det et tegn på kvalitet, så vet ikke jeg. På gjensyn!

Anna sa...

Så klokt skrevet! Det er så viktig å være bevisst sine prioriteringer og hva som faktisk er mest verdifullt for en. Det synes jeg du viser så godt med denne bloggen. Så jeg forstår deg godt, og synes du skal nyte bøkene, filmene og tiden med familien uten nok en "burde" hengende over deg. Når det er sagt, er jeg veldig glad for at du skriver "pause", for jeg er så innmari glad i bloggen din!

Ellen sa...

Jeg vil bare slutte meg til de andre kommentarene her, det er helt rett å fortsette pausen slik situasjonen er nå. Selv om jeg synes det er litt trist, for jeg har satt stor pris på innleggene dine. Som Ingvild skriver: "Ingen over, ingen ved siden". Vi får fortsette å forgylle hverdagen hver for oss, og vi har jo heldigvis mange gode innlegg vi kan gå tilbake til for å få inspirasjon.
Så ønsker jeg glamourbibliotekaren og alle som er inne på siden her en riktig fin høst!

Susie sa...

Ha det godt og på gjensyn :)

Susie sa...

Hei, meg igjen.
Jeg har nettopp oppdaget at vi har fått et lite utsalg av te fra Perch’s her i Trondheim (hos Godt brød). Jeg måtte bare fortelle den glade nyheten selv om det er pause.

Glamourlegen sa...

Fint oppsummert av de andre over her synes jeg! Med bhg- og skolebarn er egentid en time etter kl 20.30 på kvelden, i beste fall. Å bruke den gylne stunden på å produsere noe for andre (om enn for moro skyld), nei grøss og gru. Venter med vekselsvis apati og godt nedpakket lengsel etter nye livsfaser hvor det blir 1-2 bøker i uka vs 1-2 bøker i året. Takk for kloke tanker og inspirasjon gjennom årene (vi teller ca 12 så langt)! En ting jeg er takknemlig over å ha fått ta del i er glamorøs fredag og tanken om å BRUKE de pene tingene man har, enten det gjelder kvalitet eller affeksjonsverdi. Kjenner på det nær daglig i morgenkaoset foran klesskapet, tenkte på deg senest i dag da jeg klemte på silkeblusene (det ble jeans og ullgenser altså, men følte meg fin i det også)..

Ønsker deg en riktig fin høst og takk for følget så langt :)

instance sa...

Er det mulig å ønske seg glamorøs fredag som et sånn semi-fast innslag hvis du har overskudd? Det gir virkelig en løft til hverdagen hver uke, og jeg blir så inspirert av å lese alle andres koselige innlegg også, i tillegg til hovedinnlegget ditt. Det føles liksom som en varm og koselig digital møteplass for likesinnede. På den måten kan jo vi leserne prøve å gi litt tilbake ved å holde bloggen levende til du eventuelt har tid/anledning/overskudd til å poste et sporadisk innlegg her og der?

Du er savnet, men på den annen side forstår vi jo alle godt prioriteringene dine, og støtter dem helt. Kunne dette være en sånn minimumsgreie, eller blir det press og stress? Full forståelse hvis du ikke ønsker å være "bundet" til noe fast, altså!

Klem til alle fra glamorøs-fredag tilhenger i det regntunge nord.

Elisabeth sa...

^ Det tenkte og ønsket jeg også, men turte ikke spørre! :)

Har i alle fall glamorøs fredag i dag, inkludert et smykke fra sommeren 1995 som jeg knapt har brukt siden da. The joy!

Ulla-Britt sa...

Alle kloke tilbakemeldinger tiltredes varmt :) Ønsker Glamourbibliotekaren og alle fine folk på denne fantastiske bloggen en riktig god høst. Mulige spontane innlegg blir frydefulle og uansett har vi en gullgruve av tidligere blogginnlegg som er tidløse i innhold og uttrykk. Varme hilsener og klemmer.

E. sa...

Jeg savner glamorøs fredag allerede, men har trøstet meg med fine ting om høsten-listen i dag. Håper det kommer noen spontane innlegg innimellom, men forstår prioriteringene dine. Det er lettere for oss lesere som kan hive oss på når vi har tid. Ønsker deg en riktig god helg med gode høst-teer!

Marianne sa...

Kjære Glamourbibliotekar
Ikke vanskelig å forstå! Ønsker deg alt godt og en fin høst.

Populære innlegg