torsdag, august 30, 2018

Fine ting med høsten



Så var vi der igjen! Høsten. Det vil si - det er halvannet døgn igjen av august, men trærne har begynt å bli gule forlengst pga den ekstremt varme og tørre sommeren, og i dag plaskregnet det og jeg begynte plutselig å lengte etter høstparfymene mine. Den følelsen, når man kjenner at man er klar for høst og at sommeren har vært fin og "lang nok", skal man sette pris på. Den bør man ikke ta for gitt. Men høsten kommer hvert år, så hvis man har mulighet til det, er det like greit å akseptere det og fokusere på alt det fine! Jeg er et høstmenneske, det er da jeg er aller mest i kontakt med meg selv og den jeg er og var (i grunnen det samme), og virkelig lar minner strømme på. Musikk, dufter, smaker, farger, følelser. Alle sansene er i høygir hos meg om høsten!

Etter en lang og deilig sommer uten noen bloggforpliktelser, kom det plutselig snikende noen høstvibber med myke klær, tidlige morgener, gode teer, kveldsturer, badekar, fine plater, stemninger - alt det der som jeg liker å pushe her i bloggen. Selvfølgelig gjør jeg alt sånt uansett, blogg eller ei, men så er jeg nå en gang et menneske som liker å formidle. Jeg har fått meldinger og mailer fra flere dere i løpet av sommeren om at dere savner bloggen, noen ba om at jeg måtte starte opp igjen, det var jo veldig hyggelig! Flere av dere har brukt arkivet aktivt og jevnlig, søkt og lest, det er hyggelig! Hvordan dette blir framover vet jeg ikke, Glamorøs Fredag er såklart et must, så får vi se hva jeg får tid til. Men i alle fall: Ingen skal måtte gå høsten i møte uten inspirasjon og stemning fra Glamourbibliotekaren! hehe. 

Dette kunne i prinsippet bli bloggens aller lengste innlegg gjennom tidene, for er det en tid på året som alltid preger meg ekstra mye, som jeg alltid husker fra tenår og oppvekst, og som alltid er så rørende melankolsk nydelig (uansett vær), så er det høsten. Jeg har ikke tall på hvor mange ganger jeg har skrevet om den her i bloggen, mitt forhold til høsten, minner, farger. Og nå er den straks her, nå er det ikke lenge til fargene blir intense. Jeg gleder meg!




Først må man jo som sagt akseptere at sommeren er over. Det er ikke så vanskelig. Vi har hatt en kjempefin sommer i år også, vi har vært på noen turer men aller mest hjemme hos oss selv i hagen, som jo var tørrere enn noensinne, men vi har hatt det så fint i skyggen av morelltreet. Vi har spist mange middager der, vi har dinglet i hengekøya under treet, vi spente opp klessnor i treet og hengte ut all vasken der i den varme vinden. Vi har badet på de mange strendene i nærheten, vi har fått en ny tradisjon med å drikke te av bittesmå gamle porselenskopper på den hvite benken under kirsebærtreet, vi har plasket med vann i balje og virkelig hatt sommerfølelse. Mange gode minner, mange fine bilder å lime inn i album (det er forøvrig en glimrende høstaktivitet!). 



Men nå: Fine ting med høsten, noe preget av mine egne preferanser selvfølgelig. Håper disse punktene kan inspirere, gi trøst til dem som trenger det, og i det hele tatt gi høsten et ekstra fint skimmer. Ikke at den trenger hjelp egentlig. For ordens skyld: Dette innlegget er naturligvis en slags revidert reprise fra tidligere år, men det er jo fordi det er det samme jeg synes er fint med høsten hvert år! Skulle bare mangle. 

Tenk så fint dette blir: 

*Den klare lufta om morgenen

*Dogg i gresset

*Langermede klær. Skjerf, luer, kanskje til og med votter. Finne igjen høstjakkene. Min rosa alpelue fra i fjor duger fint i år også. 

*Finne fram høstparfymene som gir assosiasjoner og minner til tidligere høster, de er som en tidsmaskin! Å, som jeg gleder meg til det!

*Norske epler!

*Eplekake, selvfølgelig. På en mandagskveld!

*Bake scones til søndagsfrokosten, kose, sanke energi til mørketida





*Dra ned til sjøen, ha med te på termos

*Kjøpe inn høst-teene, som for min del er svart solbærte og grønn eple- og kanel-te

*Høre på høstplatene. Kate Bush "The kick inside" for eksempel (hvilken årstid ulik musikk passer til er forøvrig høyst subjektivt).


*Mørkere neglelakker. Plommerød er mitt valg denne uka. 

*Pusle litt i hagen, klippe plena for siste gang, beskjære noen trær, plante masse blomsterløk

*Ta naturen inn i huset. Fargene er så fine i september! Buketter, oppsatser, kvister






*Oppstart på ukentlige fritidsaktiviteter, fint å være i gang igjen med yoga

*Merke at det blir mørkere for hver uke når man går hjem fra sine aktiviteter. Da jeg gikk hjem fra yogaen i går kveld var det allerede mørkt! Så rart det er. Må finne fram refleksen!

*Gå lange turer i gummistøvler og regnfrakk når det regner. (Hoppe i sølepytter er nok en aktuell aktivitet for pårørende til Peppa Gris-fans.) 

*Bake rundstykker og fryse ned

*Skrive brev til en venn

*Høre koselige programmer på radio

*Det årlige oktober-teselskapet

*Varm sjokolade



*Lange lørdag formiddager med aviser, fordypning, og da kan det mer enn gjerne regne ute

*Strikkejakker og raggsokker

*Sesongstart i operaen, i teatrene, Kringkastingsorkestret, Filharmonien. Drikke te etter forestilling

*Skru ned tempoet noen hakk med verdens beste samvittighet

*Tenne opp i ovnen, snuse inn duften, høre på knitringen

*Høst-Oslo. Parkene fulle av løv man kan sparke i, fargene, kaféene når det regner ute



*Lange søndags ettermiddager på nevnte kaféer

*TV-seriemarathon

*Dempe lyset på badet, tenne levende lys, ta et langt bad eller en dusj, gode produkter og oljer

*Legge seg tidlig 

*Plukke blåbær i skogen, fryse ned og bruke til sommerlige smoothies utover høsten

*Kvelder på biblioteket, glede seg til å lese bøkene man låner

*Kveldstur hånd i hånd under stjernehimmel, noe som gjør at man alltid sover bedre



*Finne fram ekstra lange og litt tykkere dyner. Ta farvel med de lette sommerdynene 

*Fremdeles kunne nyte sola i hagen og på balkongen, den er bare litt lavere. Man må kanskje sitte andre steder, og til andre tider. 

*Fremdeles kunne plukke inn blomster

*Filmkvelder med noen man er glad i

*Utnytte søndagene til fulle - enten det inkluderer tur i skogen eller å ligge på sofaen med ei god bok hele dagen. 

*Planlegge en liten utflukt - til en annen by, til landet, til fjellet eller sjøen. Dagstur eller overnatting. 






Høsten er fin altså. 


Noen flere bilder til inspirasjon: 


Hører dere knitringen?


Fineste gata på Frogner. Her burde man egentlig ri på hest!


Fast kaféavtale på mandager. 


Høst-Oslove!


Drikke te med venninner på yndlingskaféer. 


Klær, farger, dufter. 

Spille gamle knitrende plater. 

Sagene!


Og dette. Det fineste jeg vet. Lese bok på en benk i høstsola med sovende baby i vogn. 



God høst, kjære venner! Fint å ha dere her igjen. 


11 kommentarer:

K sa...

Å, så fint at du er her igjen! Skriv gjerne sjelden, men setter stor pris på om du vil dele vakre bilder og tekst med oss innimellom.. God høst så lenge!

Yvonne sa...

Ååh så deilig å lese blogginnleggene dine igjen! Ren lykke for meg! Tusen takk!💕💕💕

Homespun de Luxe sa...

Fantastisk at du er tilbake! ....og høsten er magisk!🍁

Jonas Lie sa...

Godt å ha deg tilbake!

Toril sa...

Ble SÅ glad da jeg oppdaget at du har begynt å "fredagsblogge"!!!
Har savnet deg!

Frøken Desibel sa...

Fine ting med høsten? Glamourbibliotekaren er tilbake :) Pluss alt på lista såklart...

Anglofilia sa...

Er også en høst-elsker og disse bildene og teksten gjør meg veldig lykkelig! Så nydelige Oslobilder, og tror jeg fint kunne brukt alt av høstklærne og tilbehøret. Så herlig at vi går en ny glamourhøst i møte.

Jazzku sa...

Etter en krevende uke var dette akkurat det jeg trengte! Takk for at du er tilbake.
Du inspirerer meg til å grave mer i min egen hukommelse også. Plutselig husker jeg musikken jeg hørte på og sjokoladen jeg spiste høsten i 5. klasse. The Corrs og Troika - begge deler er byttet ut over 20 år senere, men vekker fortsatt en spesiell følelse.

Mrs E (ibland Grefvinnan) sa...

Åh vad härliga bilder och tankar om hösten - jag älskar verkligen hösten och tycker du har fångat känslan riktigt bra!

Inger sa...

Høsten blir ofte forbundet med noe mørkt og trist, men det er virkelig mye vakkert å se og mange hyggelige ting å gjøre. Jeg gleder meg over høsten!

Glamourbibliotekaren sa...

K: Takk for det! God høst til deg også! :)

Yvonne Falch: Godt å høre! :)

Tove: Høsten ER magisk! :)

Jonas Lie: Glad du synes det! :)

Toril: Så bra! Happy to please! :)

Frøken Desibel: Yay! :)

Anglofilia: Det ble for vanskelig å holde seg unna når høsten kom nærmere :) Glamourhøst!

Jazzku: Ah! The Corrs! Mon tro hvor det ble av dem. Glad du blir inspirert til en trip down the memory lane! :)

Mrs E: Takk for det! :)

Inger: Høsten kan på mange måter være bittersweet. Det kan være kort mellom glede og tristesse. Men det er det som gjør den så ekstra fin, synes jeg! :)

Populære innlegg