fredag, mars 27, 2020

Glamorøs fredag


God morgen, kjære venner!

Jeg våknet av det hyggelige plinget fra telefonen med en melding om at frokosten jeg hadde sendt på døra til ei venninne, var levert! Og deretter ble jeg liggende og høre på svarttrostsangen utenfor. Og den sovende pusten fra to små, en på hver side av meg i den store senga. Nydelig start på dagen. 

Hvordan går det på hjemmekontorene rundtom? For en rar hverdag det har blitt. Vi får jo bare gjøre det beste ut av det. Når man bare går hjemme sånn dag etter dag uten å møte andre mennesker, er det jo befriende å kunne vasse rundt i joggebukse og med håret på snei (dog kan jeg ikke eksistere uten morgendusjen, så helt careless er jeg ikke). Men en og annen dag er det tvertimot fint å kle seg pent og føle seg fin selv om man ikke skal noe - man gjør det bare for seg selv (og familien evt). Denne bloggen har jo alltid handlet om å gjøre dagen fin for seg selv, på den måten man selv liker, så her er det bare å rapportere folkens. 

Her er det New York-vårduften Piment Brûlant fra L'Artisan Parfumeur som gjelder! Svarte jeans med høyt liv og bluse til, hår i enkel hestehale og perler i ørene. Litt rouge og eyeliner. Den første kanna med te ble English Breakfast Organic fra Twinings, og utover dagen blir det påskete og etterhvert noen grønne.

Planer for dagen: Ta alt som det kommer! Ambisjonsnivået er lavt. Jeg skal i alle fall trille tur. Lese litt om anledningen byr seg. Fredag er jo Morgenbladet-dag (og lørdag er Bokmagasinet-dag og mandag er Musikkmagasinet-dag). Kanskje sitte litt ute i hagen. Jeg har jo ikke drukket den første tekoppen under morelltreet ennå i år. Dessuten: pizza i kveld, det er jo fredag - hurra! 

Det blir nok litt baking i helga også; vi har en treåring som er svært glad i å holde på på kjøkkenet. Dessuten: Spille plater. Den nye til James Taylor kan anbefales, og husk at Big Dipper har åpen nettbutikk og kan frakte plater hjem på døra innenfor bygrensa (og via PostNord e.l. til resten av landet). 

Ha en riktig god fredag, alle sammen! Gleder meg til å lese deres rapporter!

mvh
eders Glamourbibliotekar




23 kommentarer:

Maje sa...

God morgen fra hjemmekontoret! Her er det foreløpig casual (joggebukse og ulltrøye) stil, men utover dagen skal jeg gjøre en innsats for å gå helgen i møte med litt mer stas. Jeg har Chanel nr. 19 i dag. Det var lenge siden sist. Det er lys på bordet og jeg har kaffe i en superfin kopp som jeg fikk av en venninne i USA. Hun kjøpte den av en lokal keramiker som etterhvert er blitt veldig populær i Oregon. Den er så fin og minner meg om bedre tider. I går fikk jeg morgenlevering av min søster. Føler meg veldig privilegert.

Ha en riktig god helg! Håper alle holder seg friske og raske.

Aiaia sa...

Så kjekt med en liten som liker seg på kjøkkenet! Min fredag startet med en tur på rema for å kjøpe et par 4 kg sekker ris. De skal brukes til litt kreativ hjemmetrening utpå ettermiddagen. Jeg har tent levende lys, skrudd på radioen (ikke nyheter!) og sitter under rødt ullpledd med en gul kaffekopp. Livet kunne vært bedre, men det kunne også vært verre. God fredag!

Elisabeth sa...

God glamorøs fredag fra en heller grå og fuktig nordfront... Her går det i joggebukse og hoodie på hjemmekontoret, men jeg dufter av Valentina, i det minste. Akkurat nå spiser jeg en sen frokost, hvori inngår påskete fra Lille Valkyrien (god!), mens jeg venter på at et skypemøte skal begynne om ei lita stund. Det blir sedvanlig hektisk på jobbfredagen, som det alltid er, men etterpå skal jeg nyte følelsen av å ha fri ei hel langhelg (inkl. mandag).

I morgen skal jeg og hunden på tur med ei venninne; vi går med en meters avstand eller mer, men er i det minste sammen og kan prate underveis, og så skal vi lage oss mat på primus i en gapahuk etterhvert. Resten av helga går med til et par-tre bøker jeg holder på med, til strikking (har fått ork til å gjøre ferdig UFOer!), tedrikking, hundelufting, kanskje en film eller to... Det som måtte by seg i det hufsige været som er meldt. Og bursdagskake, så klart. Det må man ha.

Veldig glad du er tilbake, om så bare for ei stund, gode Glamourbibliotekar!

Anglofilia sa...

Nå har jeg «jobba» meg gjennom alle innleggene siden forrige glamorøse fredag, og sitter her med en følelse av fred i sinnet. Det er rene mentalhygienen å se på de vakre bildene og lese de koselige tekstene. Tusen takk, Glamourbibliotekar, for at du har revitalisert bloggen i disse traurige tider. Våkna tidlig i dag, så to kopper kaffe og scones med ridderost er for lengst fortært til frokost. Utenfor veggene er det noe mindre fredelig, gravemaskiner og lastebiler freser rundt i høyt tempo og med mye støy. Det er oppgradering av fellesområdene og dekke på veien i borettslaget på gang nå. Holder ut med tanken på at det blir fint når det engang er gjort! Ingen spesielle planer for denne helga, bortsett fra å kose seg så godt som mulig. Titte på vårblomstene som begynner å komme frem på altanen. Lese, rydde og bake litt. Gå en tur hvis man finner et sted som ikke er sprengfullt av folk. Håper alle har det bra, og ønsker dere en riktig fin helg.

Elisabeth sa...

Oooh, glemte å nevne: Konserter! Har oppdaga at man kan være 'an audience of one' på fantastiske konserter, og det har jeg tenkt å benytte meg av!

Marit K sa...

Hei fra arbeidskontoret, enn så lenge. Min tur med hjemmekontor i neste uke (vi har rullering). Kjenner allerede nå på savnet av gode kollegaer, og ikke minst en eksepsjonell kantinelunsj.

Grunnet møte senere i dag, er det kjole og nyvasket hår som gjelder, samt Lancome (rød) på leppene. Men dette skal byttes ut med turklær kl. 16, og da bærer det rett på ski i marka. På bortgjemte stier. Bare meg og hunden.

Takk for at bloggen er åpnet igjen. Selv om jeg ikke er den som kommenterer villig vekk, så vil jeg at du skal vite at dette pustehullet blir litt som normalen i en unormal hverdag. Den gir meg et veldig tiltrengt pusterom. Takk <3

En fin fredag ønskes dere alle.

Anonym sa...

God glamourøs fredag, godtfolk!

Mandag tok jeg på meg skjorte og blazer for å minne meg selv på at det var jobbetid. I dag er det ullgenseren som en studievenninne strikka til med i 1995. Den har jeg hatt på meg i gode og bedre dager, dessuten slipper jeg å småfryse. Det den mangler av glamour tar den igjen på hvilepulsen den gir meg.

Matmessig starta dagen med en godt pakka nystekt bagel og eple-kanelte. Den yngste ungdommen skal diske opp med pasta bolognese i ettermiddag, og har lovet masse parmesan pluss hvitløksbaguetter. Selv skal jeg åpne puslespillet med 1000 biter med en gang arbeidsdagen er over. Jeg pusler mens jeg hører på lydbok. Forrige helg ble jeg ferdig med Skyggeboken av Lars Saabye Christensen, men ikke med puslespillet. Det ble pakka ned for å gi plass til hjemmeskolekontor for en russ. Så jeg forsøker igjen og regner med å bli ferdig med både puslespillet og Nullpunkt av Jørn Lier Horst og Thomas enger. Det siste puslespillet ARK hadde med 1000 biter bærer bilde av et gigantisk juletre med en Spikersuppa-aktig skøyteis foran.

Jeg hørte på spillelista "Norske hits" og hadde kommet til "Svake menneske" da jeg bytta til nyeste James Taylor. For en herlig plate, takk for tipset! Får jeg ytterligere hvilepuls nå, må jeg på med skjorte og blazer igjen.

Teamet mitt liker godt at bloggen er karanteneåpen. Jeg skal sikkert hilse!

Marianne sa...

Hei og god fredag alle sammen!

I dag er det gul ullkjole og nesten ny parfyme som er glamour effektene. For kun noen uker siden,når livet var annerledes, var mannen min og jeg i London. Det var 8 år siden sist og det var et hyggelig gjensyn med blomstringen i parkene og scones og te i Victoria and Albert Museum. Det var til og med en magnolia i solveggen der. På denne turen kjøpte jeg en Chanel Gabrielle Essence parfyme som jeg har på i dag. Gode minner og god parfyme er ikke så dumt på en fredag.

Riktig god helg

Anonym sa...

Hei og god glamourøs fredag til alle!

Dagen tilbringes på hjemmekontor iført svarte bukser, som ser stramme ut men har en magisk strech som gjør dem superbehaglige, og en myk stor ullgenser som både er fin og god. Sminken er enkel med lett sminke på huden, litt farge på brynene og litt mascara. Håret er festet i en liten strikk og krøllene mine har rett og slett en veldig god dag. Bak ørene og på hånleddene er det Black Opium fra YSL, som var gave fra kjæresten min.

Hverdagen er helt forandret og fremtiden ser pultselig helt anderledes ut, så jeg setter utrolig stor pris på at du har blåst liv i bloggen! Det å stikke innom her er gode avbrekk, som kjennes veldig nødvendig akkurat nå - takk!

Anaruh sa...

God fredag fra en som startet dagen med en telefon fra sjefen, som fortalte at jeg blir delvis permittert fra neste uke av. Det kom ikke som noe sjokk, men det føles likevel rart og feil. Produktiviteten min har derfor vært så så i dag, men jeg prøver å tenke på ting som er fint. F.eks at jeg får mer tid til å lese og drikke te i dagene som kommer. For å hjelpe humøret ytterligere litt på vei har jeg tatt på meg et favorittskjørt og stripegenser, Miss Dior - som dufter trygt og godt og optimistisk, og har barndommens sølvringer i ørene. Tekoppen jeg drikker på nå inneholder Påskekos fra Amundsen spesial, og jeg vil ønske alle en god helg og alt godt!

Inger sa...

Det er deilig med solskinn og vår i luften. Humlebesøk i krokuser, bristeferdige knopper og spredt fuglesang. Nå er dagens hjemmekontorarbeid ferdig, jeg har pause med katten på fanget. Lett sminke, rød Chanel på leppene, og enkle øredobber utgjør fredagens glamour. Det er rart å være så mye inne og hjemme, livet leves langsommere for tiden. Men telefonen er i flittig bruk. God helg til alle!

Andrea sa...

God fredag! Dagens glamour er nyvasket hår og regnbueøredobber. Etter at hverdagen ble snudd på hodet har jeg ikke lenger verdens beste jobb som vikar i barnehage, og dagene går til å sende ut nye søknader. Jeg lever i håp om at barnehagene åpner igjen snart, men skjønner at det nok ikke skjer med det første. Det er med et tungt hjerte jeg leter etter nye jobber, fordi jeg elsker barnehagelivet. Men jeg skal friske opp denne fredagen med å kjøpe et pusleslipp og noen blomster til hybelen!

Ingerid sa...

Fredag! Herlig, og så koselig å lese rapporter her igjen! Dagens glamour er svært utsprungne tulipaner på bordet (fra forrige uke) og veldig god kaffe, dessuten Per-kjeks til ettermiddagskaffen. Øredobber: Frk. Fjong. Parfyme: Burberry weekend. Antrekk: noenlunde rent, men blusen må lappes/snurpes litt nederst. Nå er det jo tid til det...
Helgen bringer mer innetid, og høydepunktene kommer blir Harry Potter-film nr. 4 med veslejenta, lese i Harry Potter nr. 5 for veslejenta, lage god mat, prate med den kloke og morsomme tenåringsgutten vår, kanskje lære ham mer om matlaging og husvask, og hyggelig hjemmetid med mannen i mitt liv. Alt veldig fint. For tiden leser jeg dessuten Jane Austens Sense and Sensibility igjen for første gang på kanskje 10 år, det er veldig fint!
Fredagshilsen og god helg til alle, og ekstra varme tanker til alle som engster seg for vanskelige tider for jobben sin.

Anonym sa...

Hei alle glamorøse fredagselskere!
Min fredag har bestått av hjemmekontor, ekstra god lunsj, hjemmebakte kjeks og kjøp av årets par med sneakers (i håp om å lokke fram våren der ute). Huset er ryddet til helgen, jeg har kjøpt blomster og en flaske hvitvin. Flere gode middagsretter står på helgemenyen og planlagte aktiviteter er lesing, strikking og brettspill med mannen. Ønsker alle fin fredag og god helg!

Frøken Desibel sa...

God fredag!

Jeg er som vanlig ikke noe god på å ta helg, men har jo jobbet alt for mange timer denne uka så det er virkelig på tide. Har i dag tatt på meg en fin og komfortabel omslagskjole, har vunnet fredagsquizen på jobb og sitter med et jobbmysterium og en kanne Påskete fra Lille Valkyrien. Blir jo rent påskestemning av det. Så fort mysteriet er løst og timer ført skal jeg sette en pizzadeig, vaske leiligheten og kjøre en liten styrkeøkt på hjemmegym avd. tørkeloftet.

En stor klem til alle som i likhet med meg kjenner på bekymringer for det ukjente<3

instance sa...

Dagens hjemmeskole har gått særdeles trått, og endte med hyl og skrik og til slutt enighet om at vi ikke trenger å gjøre ferdig alt. Hjemmebarnehagen behandles svært stemoderlig på slike dager, så minstemann er også misfornøyd. Hjemmekontoret prioriteres sist, og ligger dårlig an i dag. Etter hvert har ting tatt seg litt opp, heldigvis, og jeg har nå fått meg en sårt tiltrengt løpetur. Humøret er derfor betraktelig bedre. Føret var horribelt, og jeg gikk gjennom helt til midt på låret da jeg tråkket feil på stien, noen steder ble løpingen så keitete at jeg måtte fnise for meg selv.

Jaja, det viktigste er at man kommer seg ut, egentlig mest for å lufte hodet. Antrekket etter en varm dusj er stretchy svarte jeans og en svart topp, håret i topp, perler i ørene, mascara (alltid, faktisk) og bringebærrød leppestift. Snart blir det den tradisjonelle fredagstacoen, og i kveld skal jeg og mannen se videre på Homecoming som jeg foreløpig liker det filmatisk utrykket på veldig godt. Et glass vin eller to ligger nok også i kortene. God helg alle sammen! Utrolig koselig at denne bloggen er her igjen i disse dager!

Ellen sa...

God fredagskveld! Nå gjelder det virkelig å gjøre det beste ut av tilværelsen. Da er det godt å besøke denne siden og få litt inspirasjon. Friske blomster og en nybakt pai hjelper på, det begynner å spire ute og spurven kvitrer utenfor kjøkkenvinduet. Åsså er det bra at vi har telefon og sosiale medier, så kan vi holde kontakten med andre rundt oss selv om vi ikke kan møtes.
Jeg ønsker alle så god helg som mulig.

Oda sa...

God glamorøs fredag!
Eg har gleda meg heile dagen til kvelden og helga skulle kome. No sit eg med nyinnkjøpte ranunkler og ei god øl ved kjøkenbordet og ventar på at middagen skal bli ferdig, medan eg lyttar til Duper Sessions- plata til Sondre Lerche. Det er maange år sidan siste gjenlytting, så det er eit gledeleg gjenhør.
Å kome ut av karantane og byrje å jobbe har vore noko hardare enn forventa, men kjenner meg heldg som enno har ein fast jobb å gå til. Mange varme tankar til dykk som er permitterte <3
Helga er framleis ganske open - eg håpar å få gått ein tur med ei venninde i sola i morgon. Kjærasten min og eg ser på "Countriens historie" på NRK, så det blir nok nokre episoder av den óg i løpet av helga. Eg har aldri vore så oppteken av countrymusikk - og kultur, men etter første sesong av "Mike Judge Presents : Tales from a tour bus", som omhandlar sjangeren, har det liksom opna seg eit ekstra hjarterom for country i meg (tales from a tour bus er eit varmt serietips til alle musikkelskarar der ute, forresten!). Jo, så har eg som mange andre denne tida tenkt å sette planane med å skape min eigen surdeig ut i livet.
God helg til alle saman, og som mange skriv: hjarteleg takk, kjære Glamourbibliotekar, som opnar opp denne fine bloggen for oss.

Stine Arkeologine sa...

For en luksus det er med Glamorøs fredag på bloggen igjen! :) Det høres ut som at mange har hatt en fin dag selv om det er en rar og tung tid vi lever i nå. Jeg har vært supereffektiv på hjemmekontoret i dag, gjennomførte et telefonmøte og leverte et viktig arbeid til fristen og det var godt å være travelt opptatt med helt vanlige ting. Eldstemann har handlet og laget middag til oss, og akkurat nå føler jeg meg som verdens heldigste! Som Frøken lenger oppe er jeg også glad i puslespill, særlig kombinert med en god podcast, og det skal jeg gjøre etterpå. Riktig god helg til dere alle sammen!

Anonym sa...

God kveld godtfolk. Jeg hadde en liten «blues» nå i kveld og følte meg ensom. Da var det hyggelig å lese fredagsoppdateringer her. Trist med de som får store og uønskede konsekvenser av krisen, jeg føler meg ufattelig priveligert som har en trygg jobb. Startet dagen tidlig og fikk dusjet, ordnet håret og kledd meg pent før jeg dro på kontoret i nødvendige ærender og oppdateringer. Det er over to uker siden sist, og jeg følte for å felle en tåre da jeg så kollegene igjen. Som alltid meget god stemning på jobb.
Her i nord har vi mye snø på bakken og det regner og sludder i ustoppelige strømmer.
Helgens planer er selvsagt rolige. Mest mulig for meg selv med Ken Follett på lydbok, Lee Child i bokform, sesong 2 av Mi briljante venninne på tv og te. Har en utgave av magasinet Reiselyst også som kan medføre litt drømmer om at det kan vente noen fine reiser i fremtiden!
Ønsker dere alle en fin helg.
Mvh SJH.

Ina sa...

God kveld! Sen rapport herfra, men det har virkelig gått i ett her. Hjemmekontor, flere kolleger er syke, så det blir mer å gjøre på oss som er igjen. Heldigvis kunne jeg sitte ute på verandaen i perioder, fint å jobbe i frisk luft! Jeg har på meg Chanel no. 5 for å være riktig glamorøs, røde lepper siden jeg skulle ha videomøte med ledelsen, og en kanne med påskete som så mange andre her i bloggen :-) Klokka fire presis logget jeg av, tok en spasertur og møtte kjæresten som var på vei hjem fra jobb. Nå har vi spist en bedre middag, han vasker opp mens jeg slacker i sofaen, og jeg hører han spiller Steely Dan der inne på kjøkkenet. Glamorøs fredag! God helg alle sammen, det er så fint å være tilbake her igjen :-) Tusen takk til Glamourbibliotekaren for evig pepp.

Emma sa...

Denne fredagen blir det kveldshilsen fra meg. Glamorfølsen er roen i huset etter en travel dag, nybakte brød til helgen som avkjøles på kjøkkenet, rosa flanellsnattkjole og en nybadet liten hund på fanget. Jeg sett livesending av Pavens "Urbi et Orbi" ,bønn for byen og verden, fra en folketom Petersplass i dag sammen med tusener av katolikker verden over, det var både vondt og veldig veldig bevegende. Jeg tenker på alle som strever nå, og er så glad for roen og gleden her på bloggen. God helg alle sammen, og sov godt.

Anonym sa...

Sen hilsen fra meg også, men har kost meg med å lese andres rapporter gjennom dagen. Var i ferd med å trekke i joggebukse i morges, før jeg kom på at, hei, det er jo glamorøs fredag! Dermed ble det et fint og komfortabelt skjørt i stedet:) Gjorde meg også litt ekstra flid med sminken siden jeg skulle ha videolunsj med en kollega - må benytte alle sjanser i disse tider! Dagen største glamourfaktor var hyggelig samvær via skjermen - og noen timer senere, et helt nydelig ettermiddagslys her i hovedstadsområdet. Et sånt man lengter etter gjennom hele vinteren.

Gode tanker til alle som er redde og bekymret, for jobben sin, fremtiden, helsen sin, folk de er glade i. Til alle som savner noen nå, og som føler seg ensomme og urolige. En klem til dere gjennom luften!

Og tusen takk for det nydelige lille avbrekket som denne bloggen er♡ Fra K.

Populære innlegg