onsdag, oktober 31, 2007

Glamourspørsmål fra leser: Roma


Buon giorno, bibliotecario bella!
I mai skal jeg og en kollega noen dager til Roma i forkant av en prosjekt-samling. Vi skal være der fra fredag til mandag. Har noen noe anbefalinger på overnatting? Både konkrete hotell, og områder det lønner seg å bo i, eller holde seg unna. Andre gode tips med tanke på attraksjoner, og også hva som lønner seg å gjøre når, taes i mot med glede. Dette vil jo være i helg, så kanskje er det noe som er stengt, eller overfylt på visse tidspunkt. Kjør på med tips, Anna Lovinda er mottagelig for alt! :-)
Grazie!

Hei Anna Lovinda, Her er noen Roma-tips når det gjelder sko og shopping, men jeg tror gjerne vi kan la leserne komme med sine forslag som vanlig. Hoteller? Severdigheter? Andre tips?

mvh Glamourbibliotekaren


13 kommentarer:

Anonym sa...

Oioi, det er så mykje ein kan seie om Roma. Fyrst av alt; masse folk og masse turistattraksjonar. Her er nokre tips for å unngå det verste:

Eg vil anbefale området Testaccio til overnatting. Det er eit flott område, der ein verkeleg får kjensla av å vere i Italia. Det er ekte. Der kan du feks besøke appelsinhagen, som har fantastisk utsikt. Og du kan sjekke ut "nøkkelholet", som også er kjend.

For god mat vil eg anbefale Augusto i Trastevere, ver tidleg ute for det er laaaang kø på kvelden. Baren Feni og Fris er også kjempe koseleg i same strøk. Anbefaler også å gå i Bramante sin bakgård, som ligg like i nærleiken av Piazza Navona.

Til sist: IS. Gå til St.Crispini, like ved Fontana di Trevi. Fantastisk god honningis blant anna.

God Tur!

Annikken sa...

Bo sentralt, og rusle rundt i gatene på kvelden, det er en utrolig fin stemning der...

Anonym sa...

Jeg som akkurat skulle inn og spørre om PARIS! :) Jeg får lagre meg Roma-tipsene også. Takk!

Uansett, litt sånn på hyrten og styrten før jeg og min kjære reiser til paris på fredag: Har du noen gode tips til hva man absolutt bør prioritere å se og gjøre? Spisesteder? Hvilke severdigheter er viktigst, synes du? Vakre steder? Markeder? Annet morsomt?

Hilsen ene halvdel av turtelduepar :)

Glamourbibliotekaren sa...

La Femme: Her, her, her og her!

Anonym sa...

Tenkte jeg skulle spørre la femme om en liten ting. Hvilke hotell skal du bo på? Skal til Paris i januar og har store problemer med å finne et hotell som ser trivelig ut. De som virker koselige er altfor dyre. Håper det er greit at jeg spør om dette her:)

Anonym sa...

http://www.the-beehive.com/

fantastisk:)

Anonym sa...

Jeg er sikkert ikke den første som nevner dette, men du ligner virkelig på Audrey Hepburn når du har glam'et deg.

Glamourbibliotekaren sa...

K.Kid: :-D

ancha sa...

Siden det har dreiet over til Paris, vil jeg bare anbefale dette veldig søte hotellet som også ligger svært sentralt: http://lesdegreshotel.monsite.wanadoo.fr/page2.html

Anonym sa...

Hvis man har lyst på en konsert, er det nye Parco della Musica et utrolig flott sted - inklusiv en god bokhandel og musikkbutikk. Her spilles de fleste genre. http://www.auditorium.com/

Caffe Greco i den ekslusive handlegaten Via dei Condotti, nr. 86, er verdt å få med seg. Det er Romas eldste kafe, og dette var stamstedet for en rekke kunstnere når de oppholdt seg i Roma, f.eks. Ibsen, Grieg, Undset, H. C. Andersen, James Joyce, Liszt, Mendelssohn m.fl.

Jeg vil anbefale å lese om Roma på forhånd, f.eks. ta for seg kunstnerbiografier, en historisk periode, eller lese om et område. Selv leste jeg om - og gikk i "fotsporene" til billedhuggeren og arkitekten Giovanni Bernini og fikk dermed med meg utrolig mye spennende i hele byen.

Anonym sa...

Takker for gode tips så langt, selv om det også ble en runde om Paris. :-D
Jeg skjønner at leserne har mye å anbefale, som ikke er de standard turistmagnetene. Men....det er første gang jeg er i Roma, og synes jeg skal få med meg noe av det som er stort og gammelt, så...noen tips til hvordan best å nærme seg dette?
Men kom gjerne med flere tips om f.eks sko og smykke-kjøp i samme slengen.
Jeg har innarbeidet et tradisjon for å kvitte meg med et plagg om et nytt kommer inn i skapet, men i forhold til sko, gjelder ikke dette. Da er det bare å stable i høyden!

Anonym sa...

Oh, hvis du skal ha sko (og ikke trenger å snu på kronene :p) mååå du jo gå til Bottega Veneta!

Anonym sa...

Fyrste gong i Roma:
Etter å ha gått ei ukjend mengde trapper opp til toppen av kuppelen i Peterskyrkja får du ein fantastisk fin utsikt over byen.. Og Petersplassen!

Kan anbefalast!

Populære innlegg