torsdag, august 10, 2006

Finn stilen: London i høstferien


Gårsdagens glamourspørsmål om London viste seg egentlig å være et collageforslag, så her kommer følgende antrekk:
Jeans fra Diesel, grå anorakk fra Dorothy Perkins, langermet hvit trøye med v-ringning fra Old Navy, veske fra Dorothy Perkins, skjerf fra Accessorize, tennissko fra Anthropologie, klokke fra Agatha - og Starbucks har de over hele London.

Have a jolly good time!

Glamourspørsmål fra leser: Marc Jacobs-veske - er den verdt prisen?

Kjære Glamourbibliotekar,
Jeg står ovenfor et glamourdilemma og håper du kan hjelpe meg. Saken er nemlig den at jeg har falt pladask for en veske av øverste prisklasse. Vesken, en romslig, men like fullt glamorøs sak i lakkert lær, er tilgjengelig på Net-a-porter, og er faktisk på salg.
Se link: http://www.net-a-porter.com/pws/product/14428

Jeg har tenkt og tenkt, veid for og imot, men fortsatt er jeg i tvil om jeg tør å trykke ”confirm order”. Du som er eksperten på dette feltet, synes du vesken er verdt å bruke fem nystrøkne lapper på? Det skal jo sies at den er noe spesiell, men jeg synes den har noe ved seg som gjør den utrolig stilig. Setter pris på et godt råd fra deg.

Vennlig hilsen, Veskeshopper i dvele

Kjære Veskeshopper,
Jeg vet ikke hvor stort budsjett du har hver måned, så jeg får vurdere saken utifra hva jeg selv hadde gjort. Og jeg er av den oppfatning at så lenge man er i tvil, og det handler om såpass mye penger, så bør man stå over. Og særlig når det gjelder nettshopping. For det første får du ikke sett den, tatt på den, sniffet på den eller prøvd den før du kjøper den, for det andre får du ikke byttet den - og for det tredje må du legge til rundt 1500 kroner ekstra i toll og avgifter. Jeg synes i utgangspunkt ikke at det er galskap å bruke så mye penger på noe om man vet at man kommer til å bruke det veldig mye og i mange år - men personlig foretrekker jeg å tenke på det en stund, gå tilbake til butikken og se litt mer, tenke tenke tenke, før jeg endelig bestemmer meg. Jeg liker å "lengte etter" tingen en liten stund først - det er også en god test for å finne ut om man virkelig vil ha den eller om det bare var et lite blaff. Nå tror jeg ikke en Marc Jacobs-veske er et blaff uansett, altså.

Men var det meg, hadde jeg heller brukt de 6-7000 kronene på en flybillett til New York. Og eventuelt kjøpt en MJ-veske der, litt billigere, men mye større utvalg - og muligheten til å få et virkelig inntrykk av den først.

Håper ikke jeg knuste alle dine drømmer nå - det er bare min ærlige mening.

MVH
Glamourbibliotekaren

p.s. og om du fremdeles skulle være i tvil, ser jeg at vesken er utsolgt fra Net-a-porter...


onsdag, august 09, 2006

Glamourspørsmål fra leser: London og klær

Kjære Glamourbibliotekar,

Skru tiden fram. Det er oktober. Det er høstferie (for lærere og lokførere). Fiinbeck og Fia skal på første fire-overnattingstur til utlandet siden 2000. Fiinbeck og Fia har vært sammen i ti år i oktober. Fiinbeck har dessuten bursdag mens paret er på tur.

Reisemål: London
Hotell: http://www.kensingtonhogarthhotel.co.uk/

Pengene deres er brukt på billetter og hotell, så dagene skal benyttes til museer, landemerker og vindusshopping. Spørsmålet til Glamourbibliotekaren blir dermed: Hva har Fiinbeck og Fia på seg? Selv om London kan være smoggy og grå, kan vel kjæresteparet lyse opp litt?


Hei på deg,
London er et perfekt sted å reise til i oktober. Det er ikke for varmt og ikke for kaldt. Det er fremdeles fine høstfarger i parkene og sola varmer litt. Når det gjelder klær, ville jeg reise i et par grå eller svarte bukser, og ta med et par jeans. De grå/svarte buksene kan brukes hvis dere skal ut en kveld, i kombinasjon med f.eks. en pen enkel topp (som kan brukes under en cardigan en annen dag). En blazer eller lett anorakk burde holde som ytterjakke, så kan dere heller ha med noen tynne gensere ekstra for å ha under om det skulle bli kaldt. Skjerf kan være kjekt å ha i tilfelle det blåser. Husk gode sko å spasere i! Joggesko er det beste. Selv om London er shoppingmekka er det fint å ha en annen type ferie der - ta seg tid til å nyte en kopp te, sitte på en benk i parken, bruke tid i museer. Men vær forsiktig med å baksnakke alle dere ser, for i høstferien er det nesten flere nordmenn i London enn i Norge, hehe.

Altså:
Svarte/grå bukser
Jeans
Pen topp
Cardigan
et par tynne gensere som funker lag på lag, evt. under cardiganen
Ytterjakke

Halvparten av dette kan du ha på når du reiser, så det blir ikke store kofferten du behøver å pakke tror jeg.

God tur!

mvh Glamourbibliotekaren

All PR er god PR

Jeg ble gjort oppmerksom på at The Glamourous Librarian er én av tre anbefalte nettsider i augustnummeret av bladet Woman. Nå er jeg på ingen måte en Woman-leser, men det er jo hyggelig med litt reklame.

tirsdag, august 08, 2006

"Ny" veske


Jeg kom over denne veska på eBay for et par uker siden, og i dag hentet jeg den på posthuset. Fargen er en blanding av grønn og svart, og kvaliteten er herlig slitt. Den er romslig og lekker! Et røverkjøp for omkring 20 dollar. Det minner meg forresten om at jeg burde ta en opprydning i veskeparken. Hvordan oppbevarer dere veskene deres, forresten? Jeg trenger tips!

Glamourbibliotekarens Drømmedessert


Denne kaken har jeg laget et par ganger i det siste. Den heter opprinnelig Pavlova og er en New Zealandsk spesialitet, men jeg har døpt den om til "Glamourbibliotekarens Drømmedessert". Den består av en marengsbunn med hjemmelaget jordbæris over, pyntet med friske jordbær. Her kommer oppskriften:

Marengsbunn:
4 eggehviter
1 ts sitronsaft
200 g sukker
1.5 ts vaniljesukker
1.5 ts maisenna

Jordbæris:
5 dl jordbær
4 eggeplommer
5 ss sukker
3 dl kremfløte

Pynt:
Friske jordbær

Sett stekeovnen på 110 grader. Dekk et ovnsbrett med bakepapir. Stivpisk eggehvitene sammen med sitron. Visp inn halvparten av sukkeret til lett marengs. Bland resten av sukkeret med vaniljesukker og vend dette inn i marengsen. Hell marengsen midt på ovnsbrettet. Bruk baksiden av en skje og fordel massen fra midten og ut, til en skålformet bunn med høy kant (diameter ca 26 cm). Stek den midt i ovnen i knapt 90 minutter. Avkjøl den på papiret, over en rist. Oppbevar marengsen tørt og godt tildekket fram til servering.

Jordbæris: Visp eggeplommer og sukker ganske lenge, til ekstra stiv eggedosis. Mos jordbærene. Visp fløten til krem. Vent inn jordbær og eggedosis. Hell blandingen i en bolle som settes i dypfryser. Bruk slikkepott og vend kremen sammen med 15-20 minutters mellomrom, til kremen er nesten helt stiv. Det tar rundt tre timer.

Montering av kaken: Ta iskremen ut av dypfryseren ca 20 minutter før servering. Gjør klar friske jordbær. Legg marengsbunnen på fat. Bruk stor skje og fordel iskremen på marengsbunnen. Pynt med friske jordbær. Voila!

Bok

Ferdig med Hundre Års Ensomhet. Kaster meg herved over Labyrinten av Kate Mosse (nei, ikke modellen).

søndag, august 06, 2006

Glamourspørsmål fra leser: Brudehår


Hei!

Jeg skal gifte meg om kort tid i en nydelig hvit 50-tallskjole (stroppeløs trang overdel, vidt skjørt til rett under kneet).

Smykker: Perlekjede og øredobber.
Hvordan ville du hatt håret til et slikt antrekk?


mvh Bruden

Kjære Bruden,
Nå vet jeg ikke hva slags hår du har i utgangspunktet, men hvis det er langt, tror jeg jeg ville gå for en ganske enkel og "ren" frisyre. Kanskje en French twist (du finner flere fremgangsmåter hvis du googler det), eller en enkel chignon. De er mest tidsriktig. Det går selvfølgelig an å prøve en høy frisyre med et eller annet hårsmykke, men det kan fort bli litt for mye ettersom skjørtet er relativt kort og vidt. Jeg tror jeg ville balansere looken med en frisyre som ikke var så stor og omfattende. Vil du piffe opp det litt, kan du feste en enkel hvit blomst på bakhodet, litt ned mot nakken kanskje. Sjekk the knot for flere idéer.

Lykke til!

Mvh Glamourbibliotekaren

Kanskje sånn?

(bilde fra theknot.com)

lørdag, august 05, 2006

Urban Outfitters Webshop

Den flere ganger tidligere omtalte Urban Outfitters, som åpner i land etter land nå, har også lansert sin europeiske webshop. Det er foreløbig ikke store utvalget, og det er ikke mye man kan bestille uten å måtte betale toll, men det er da morsomt å titte litt. Jeg er spent på hvordan butikkene i Stockholm og København blir. Og om de kan toppe Soho-butikken. Den er herlig rotete og har møbler og klær om hverandre i et underlig virvar.

fredag, august 04, 2006

Der ingen skulle tru...


Det er noe småabsurd med at omtrent det eneste stedet i Norge som selger varer fra den engelske kosmetikk-kjeden Boots, er SparKjøp-butikken i Malvik. In the middle of nowhere, rett ved E6 og en Lidl-butikk. DER kan man kjøpe alle de fine kremene og hudpleieproduktene som man ellers bare får tak i i England. Det er nok noen få SparKjøp-butikker til i Norge, samt postordremulighet, men allikevel. Midt blant SparKjøp-bunader sydd i Kina, tupperware-kopier og 100-packs med tennissokker, finner man No.7 makeup og Boots Botanics shampoo. Jeg endte opp med en Natural Collection Body Sugar Scrub i duften Vanilla Musk.

torsdag, august 03, 2006

MMU Cosmetics


Dette er et kosmetikkmerke jeg har vært fan av i over fire år. De holder til i Canada og består av en makeupartist med lotiondilla, hennes datakyndige ektemann, samt hennes bror. Når man bestiller hjemmelagde kremer og såper fra dem, kan man velge blant flere hundre forskjellige dufter. Jeg tok for meg duftmenyen og begynte å bestille alfabetisk bakfra fra Z en gang, men måtte gi opp etter et par år ettersom det stadig kom nye dufter. Jeg kom aldri forbi R.

Det finnes hundrevis av slike hjemmelagd kosmetikk-firmaer rundt omkring i verden. Dette er min favoritt, uten at jeg egentlig har testet ut så mange av de andre - kanskje fire eller fem.



Populære innlegg