fredag, oktober 13, 2006

Helgens soundtrack


En helg i hjemmets lune ro er noe jeg ser fram til etter tre helger på rad i landflyktighet. Jeg elsker å reise, men når man ikke har vært hjemme en helg på en måned er det på tide å lugna ner. Og det kan man f.eks. gjøre ved å høre på den mykeste av de myke; Chet Baker. Hvis Mel Tormé er The Velvet Fog, da er Chet Baker The Cashmere mist... Mykere stemme og trompet-tone får du ikke. Har du ingen plater med Chet, gå ut i dag og kjøp en av disse:




4 kommentarer:

Anonym sa...

... eller kjøp en helt ny utgitt cd (den er ukens CD på Posten til kr 149,50) med "My funny Valentine" og de beste fra Chet Baker. Platen er utgitt i Norge og inneholder en bonus CD med tidligere ikke utgitte innspillinger fra her i landet, totalt 30 låter står det. Hilsen Anne Eldrid

Glamourbibliotekaren sa...

Ja, den er veldig fin den også, særlig på grunn av disse seks kuriøse opptakene med norske musikere på cd 2. Men de resterende 24 spor er tidligere utgitt - mye av det er fra noen av disse platene jeg nevnte. Samme hva man kjøper egentlig, bare det er Chet :)

Anonym sa...

Enig i at han har myk stemme, men jeg syns det er lite sjel i det han synger. Blir bare vakkert og lite levd liv i formidlinga, og _det_ må da være et paradoks fra den kanten. Men bevares, fin taffelmusikk. Jeg har ei plate sjøl, og den brukes ofte når jeg vil ha snill bakgrunnsmusikk som passer for alle aldre.
Eks. "You don't know what love is" med Chet sammenliknet med Come Shines versjon - Live Maria Roggen synger som om hun står på nippet til å hoppe ut fra ett eller annet fryktelig høyt. Chet høres (hvis jeg legger godviljen til) litt sørgmodig ut.

Hm. Var kanskje ikke så glamourorientert dette?

Glamourbibliotekaren sa...

Lite sjel i Chets stemme? Taffelmusikk? Nååå.. jeg kan ikke si meg mer uenig :-)

Populære innlegg