tirsdag, november 28, 2006

Glamourspørsmål fra leser: Nettkjøp

Kjære glamourbibliotekar!

Du har så mange gode tips til ting man kan kjøpe på utenlandske nettsteder, og det er jo veldig fristende nå før jul. Jeg vet at varer under 200 kr er unntatt toll, men vet du hvor mye det koster å fortolle varer som koster mer enn det?
Hilsen Hege (trofast leser)



Hei!
Jeg har faktisk aldri kjøpt noe til over 200 på nettet, så jeg har ingen personlige erfaringer med dette. Men hvor mye det koster kommer litt an på om du fortoller varene selv, eller om posten gjør det for deg. Man betaler et gebyr i tillegg til merverdiavgift. Sjekk nettsidene deres så får du forhåpentligvis den infoen du trenger. Bøker er vel fritatt, såvidt jeg vet - man kan bestille bøker for over 200 uten at de blir fortollet. Tror jeg.

Det jeg vet, er at det sjelden er noe poeng i å gamble med dette med toll. Jeg fikk engang en pakke til under 200 som manglet faktura, og da måtte jeg maile firmaet og be dem sende dem fakturaen til meg - og fremvise denne før jeg slapp å betale toll. De sjekker de fleste pakkene og det er best å følge reglene.

Hilsen den lovlydige Glamourbibliotekaren.

6 kommentarer:

Anonym sa...

Jeg handler mye på nettet, også det som koster over 200 kr. Forenklet fortolling er enklest, dvs. at Posten fortoller for deg ved fullmakt fra deg. Det koster 85 kr for pakker med verdi under 1000 kr og 175 kr for pakker med verdi over 1000 kr.

Verdien på pakken regnes uten frakt, her har Posten en tendens til å lure seg unna, men Tollvesenet har bestemt at frakten ikke skal regnes med i verdien (står på toll.no).

I tillegg til gebyret for forenkla fortolling må man betale 25 % moms, men man bør sjekke med Tollvesenet om man kjøper noe som er tollbelagt (kan sjekkes på toll.no), da det kan føre til ekstra utgifter.

Generelt vil jeg si det lønner seg å kjøpe fra utlandet, selv om man betaler gebyr + moms, men sammenlign alltid pris :)

Anonym sa...

Jeg har handlet mye på nett, og sluppet toll på varer over 200,- mange ganger. Men det har også blitt stoppet av tollen, så det er like greit å forholde seg til det i utgangspunktet. Enkelte nettsteder, som strawberrynet.com refunderer forøvrig toll hvis man sender over kopi av kvitteringer, de har så mange kunder fra Norge at de gjør mye for å beholde oss. De har refundert mine utgifter til toll flere ganger. Jeg har hørt at skal man først handle over 200,- bør man over 400,- for at det skal lønne seg. Forøvrig står det masse nyttig om nettshopping og toll på www.importalen.no, her får man også tips om sikre nettbutikker.

A.

Anonym sa...

JEG KJØPTE EN BUKSE PÅ ASOS TIL 1800 KR. DEN FIKK JEG 900 KR I TOLL OG AVGIFTER PÅ. SYNES DET BLE RIMELIG DYRT.
KARI ANITA

Anonym sa...

Jeg synes de har blitt strengere i det siste. Før ba jeg bare senderen om å markere pakken som gave eller skrive en lavere pris, men nå funker ikke det alltid lenger. Skal man klage er det mer pes en det er verdt som regel. Men får du pakken merket som gave og under 200,- i verdi og ber de ikke legge fakturaen i pakken bør man være rimelig trygg...

Glamourbibliotekaren sa...

Njææh, jeg har nemlig opplevd å måtte fremvise faktura en gang leverandøren ikke hadde vedlagt den. Jeg hadde mitt på det tørre (verdien var under 200), så det var ganske kjedelig å måtte maile dem og be om faktura, som tok evigheter å få, før jeg kunne få pakken min fra tollkontoret..

Anonym sa...

Bøker er momsfritt og dermed svært gunstig å handle fra utenlandske nettbutikker. Her kan man med andre ord meske seg i litterære godbiter uten å tenke på 200-grensen.
Har selv handlet på Amazon.com og er svært fornøyd med det.

Populære innlegg