onsdag, september 10, 2008

The Blindfold / Siri Hustvedt. - New York : Picador, 1992. - 189 p.



En av sommerens feriebøker var Siri Hustvedts debutbok "The Blindfold", kjøpt på Shakespeare & co i Greenwich Village i januar. Jeg liker skrivestilen hennes; New York-bildene hun skaper, de mørke og bisarre hendelsene, identitetskrisen til hovedpersonen. Boka er inndelt i fire deler som handler om fire forskjellige perioder i løpet av et par år, og den siste delen fletter dem sammen og skaper helhet.

Ikke noe handlingsreferat eller dyptgående analyse her og nå - men absolutt en anbefaling.

8 kommentarer:

Lille søster sa...

En av mine favorittbøker. Og Siri Hustvedt er i Norge i disse dager!

Anonym sa...

Hmh:) En av mine sommerboeker har vaert en 'samlebok' med NY-trilogien til Paul Auster. Den falt i smak, for aa si det enkelt. Jeg skal lese litt mer av ham foer jeg gaar over paa Hustvedt og hennes skriverier. Men du faar meg til aa glede meg!

Anonym sa...

Også en av mine.. :)

Anonym sa...

en fantastisk forfatter, jeg intervjuet henne denne uken, et fint møte, så klok, så vennlig, så ærlig. anbefaler sisteboka.

Silje

Anonym sa...

Siri Hustvedt er genial. Jeg leser "What I loved" for tiden, og er helt oppslukt. Anbefales


Glamouroversetteren

Glamourbibliotekaren sa...

Lille søster: Cool!

Alter Ego: Mm, han er suveren.

Sol: Jeg vil ha skrivebordet hennes! :)

Silje: Så bra. Sisteboka står i kø her :)

Glamouroversetteren: Mm, den skal leses straks!

Carmelita sa...

Jeg likte veldig godt både "What I loved" og "The Blindfold". Holder på med hennes nyeste: "The sorrows of an American", og er dessverre skuffet så langt. De to andre bøkene ble jeg virkelig oppslukt i, mens jeg nesten ikke klarer å få lest ferdig den siste. Håper den tar seg opp i siste halvdel?

Så forøvrig intervjuet med Hutsvedt og Auster på Bokprogrammmet tidligere i år. For et fantastisk vakkert, veltalende og dyktig par...

Janicke sa...

Jeg har lest nesten alt av Hustvedt og syntes hun er helt kanon. Blindfolded - eller Med bind for øynene- var den første jeg leste og den er fremdeles favoritten. Nydelig! Er litt skuffet over den siste - syntes hun er tam i forhold til tidligere bøker.

Populære innlegg