fredag, oktober 17, 2008

Glamorøs fredag


God morgen!

Glamorøs fredag begynte egentlig i går kveld i filharmonien, og fortsetter nå med god te og Frank Sinatra og Blossom Dearie. Senere i dag skal jeg tilbringe litt kvalitetstid med en ung herremann som straks fyller tre måneder, så han blir min beste glamoureffekt i dag. Ellers: Brosje + Vivienne Westwoods "Libertine", og en fredagskveld helt uten planer. Lovely. Kanskje tv'n skrus på litt før 23, da sender TCM "White Heat"; en James Cagney-krim fra 1949. Men aller helst har jeg lyst til å lese i fred og ro hele kvelden.

Ha en fin dag alle sammen!

41 kommentarer:

Anonym sa...

Deilig med fredag!

Har vært ei utrolig slitsom jobbuke, så jeg ser frem til helga. For ikke å glemme at jeg på søndag reiser til vår alles kjære Oslo og skal tilbringe ei uke der. Ikke helt ferie, med kurs om dagen, men for meg blir det godt å komme seg litt vekk. Skal som vanlig gjøre Oslo i Glamourbibliotekarens ånd :)

Ellers er fredagsglamouren på, jeans, hvit skjorte og svart omslagscardigan. Dufter av Hermes Kelly Caleche, neglene er Bordeaux-røde fra Essie, øynene lett "smoky" med brunrøde nyanser.

Ha ei flott helg!

Glamourbibliotekaren sa...

Nå blir jeg veldig nysgjerrig på hva du skal gjøre i Oslo! :)

Anonym sa...

Høres kjekt ut! Blir mye lesing på meg og.
Jeg vil herved informere deg om at du var med i drømmene mine i natt. Du og mannen din, faktisk! Det eneste jeg husker er at jeg prøvde meg på mannen din, men han var ikke interessert :-)

Anonym sa...

jeg skal også lese, og strikke, og være mamma. Men i dag er det glamorøs fredag, og jeg er iført svart skjørt, svarte strømper som hunden er veldig nysgjerrig på, ny grå cardigan,sølvsmykker samlet gjennom årene og boa i tibetansk lam. Går for den vanlige fredagsparfymen - Mirto di Panarea fra AdP, og er pent sminket. Nå skal jeg drikke kaffe og så skal jeg jobbe. Tror det blir hyggelig håndsøm i dag. Det e rpasse glamorøst!

Anonym sa...

God fredag!

Her er det som vanleg avslappa fredagsmorgon. Eit fint rituale for å markere helga som er i emning!

Her starta fredagsglamouren i går då eg var på salg hjå Eiken Antikvariat i Olav Kyrres gate i Bergen. Eg kjøpte gamle, fantastisk innbundne bøker som no pryder bokhylla. Leksikon, gamle ordbøker, faglitteratur etc. Midt i blinken for ein som får ro i sjela av å sjå på bokryggane i hylla. Eit skritt nærare draumen om eige bibliotek! Anbefaler alle som er i Bergen i helga å stikke innom. Prisen starta på 40 kr per bok i går, og prisen går ned med 10 kr for kva dag.. Det var eit mangfald av skattar i hyllene så her kan ein gjere eit skikkeleg kupp! Butikken ligg forøvrig litt gøymd, i underetasjen til hobbybutikken som ligg ved sida av Narvesen.

No surrer Duke Ellington i bakgrunnen, koppen innheld te kjøpt av ei venninne i København, min kjære er gått for å ha eksamen og eg rydder og pakker då me skal på landet i helga for å feire 80-årsdag med familien. Før det er det seminar om "the Harlem Renaissance, Hurston and Hughes". Rett steming med Duke Ellington og Louis Armstrong då altså ;o)

Antrekk for dagen er jeanse, svarte støvletter, kvit pinstripe skjorte og svart omslagscardigan. Maybellines Bourgogne Burgundy på leppene, chanel på halsen og perler i øyrene.

Ha ei fin-fin helg alle saman!

Anonym sa...

Forresten, for de som ikkje er i Bergen men likevel kunne vere interesserte i Eiken Antikvariat, kan de gå inn på denne nettsida: www.eiken.no.

Anonym sa...

Fredagsglamorøs i grå ullkjole med belte i livet, sølvdingel i ørene, diskret øyensminke og chanel på leppene.

Får besøk av venninne i kveld og tenkte jeg skal servere tom ka gai-suppe, før vi endelig skal se Mamma Mia. I morgen skal jeg prøve brudekjoler - det er glamorøst det!

Ønsker alle en strålende helg!

Anonym sa...

I dag er antrekket litt "out of Africa", ankellange beige bukser frå Masai, naturfarga boots og kremkvit bluse med eit beige brodert sjal over.

Dufta er Mure et musc extreme, i mangel av det som skulle vere dagens duft, nemleg Eau d' The one frå Dolce & Gabbana. Eg hadde den på meg i går, og alle mennene på jobb følgde etter meg som hundar, og fortalte meg at eg lukta deilig. "Mmm, det lukter vaffel" sa sonen min på snart ti, det forklarer det med mennene, dei ville vel ha servering, tenker eg.

Men då eg skulle ta den på meg (eg har berre ei lita prøve, nytt dykk i skuffen på eit parfymeri) var den borte. Med ei tolv år gamal jåle i huset er forklaringa enkel, D&G L'eau The one er no i ein gymbag på Ila skule. Grrr.

Helga blir roleg, for å samle krefter til neste veke, som er full av jobbreiser, bursdagar og festar. God helg til alle!

Glamourbibliotekaren sa...

Julia: Haha, godt aa høre at han ikke er mig troløs i andres drømmer!

barbro: høres koselig ut!

Austen: Ah, antikvariater. Du får legge sommerferien til bokbyen i Fjærland!

Grace: Mamma Mia og brudekjoler hører jo på en måte sammen :) (ganske fin brudekjole i filmen, forøvrig!)

Innkjøper: Det er skrevet store avhandlinger (vel, nesten) om hvordan menn blir tiltrukket av parfymer som kan assosieres til mat :-D Vanilje, ikke minst.

Anonym sa...

Glamorøs fredag her består av rolig frokost med cafe latte før jeg fortsetter å skrive oppgave som skal leveres 6. november. En nyinnkjøpt kaffemaskin har gjort hver morgen litt glamorøs for meg de siste ukene. I kveld kommer kjæresten fra nord og helga skal tilbringes på hytta med gode venner. God helg alle sammen!

Anonym sa...

Blomst i håret og chanelrøde lepper gjør meg glamourøs i dag.

Min glamourfølelse stiger forresten mange hakk om høsten, siden det er så fint overalt: Bladene faller jeg har kastanjer i lommene, og endelig er det mørkt nok ute til at vi kan sitte inne og høre gamle opptak av radioteatret på kveldstid. Skal på jobbseminar både i dag og i morgen, så helgefølelsen inntreffer nok ikke før på søndag, men da skal det til gjengjeld bakes eplekake!

God helg til alle!

Anonym sa...

Jeg trodde ikke dagen i dag skulle bli saa veldig glamoroes, men saa feil kan man ta! Da jeg vaakna til knallblaa himmel etter ei uke med mest graavaer og regn var det enkelt aa la seg inspirere til det lille ekstra. Glamouren kommer fra 'Very Irresistible' (Givenchy), MAC leppestift og YSL mascara, og for oeyeblikket nytes en kopp eple-og-kanel-te fra Herb&Heather, en koffeinfri sak 'til utforskning' jeg fant i en helsekostbutikk her om dagen. Litt senere er det lunsj med god venninne, deretter tilbake til jobb. Resten av helga.

God helg, alle sammen!

elisabeth sa...

mmmm fredag igjen. I mammatåkeheimen går permisjonslivet ufortrødent videre. Prøver meg på litt glam med å i alle fall ikle meg sandkasse-vennlig pencil skirt, deilig ullgenser og gummistøvler med snøring. Og Versace-parfyme (husker ikke hva den heter, sånn er ståa her)!

Prinsessene på 14 måneder er imidlertid høyglamorøse og likt kledde. Hvit blondebody og rosa strømpebukse med grå blomster på, nydelg hvit strikkakjole uten ermer fra Lindex, med søte gammelrosa kaniner og brune og gammelrosa lus. Samt rosa miss Kitty-mokkasiner, og hun ene aksepterer rosa sløyfehårbånd.

Snart skal vi på musikkstund på Barnemuseet her i byen.

I kveld (etter leggetid) er det fårikål (eller FAR i kål! som de reklamerer for på Remaen min, haha) og egnet drikke på husbonden og meg.

God helg!

Anonym sa...

Grå glamour i dag, gråstripete topp med båthals, (litt) kort grått ullskjørt med vippekant nederst, sorte strømper og court shoes. Katteøyne og plommefarget leppestift.
Plan for helgen: Bursdagsfeiring av kusine på 17 på søndag, har tenkt å bruke lørdag til å sy en veske til meg selv og en til bursdagsbarnet. Og å pønske ut og handle god mat til middager for et par dager. :)

Anonym sa...

Jeg er muligens litt vel klassisk i stilen (evt. lite oppfinnsom), men yrkesutøvelsen begrenser de mest sprelske påfunn.. Sort, skinny bukse, rosa skjorte, sort vest, veldig høyhelte støvletter, en fabelaktig, ny kåpe fra Berlin, samt de vanlige glamouringrediensene; perler, diamanter, chanel rouge noir og favoritt-Serge Lutens-parfymen:-)

Etter morgenens løpetur og diverse møter, gleder jeg meg til Morgenbladet, nye Bach-kantater, flere cder med Janacek, og Proust!

God helg:-)

Anonym sa...

I dag er det ikke hjemmekontor og ingen undervisning, bare stille jobbing på kontoret. Jeg har den fine dongerien fra LeneV, svart belte med metallspenne, svarte sko med metallspenne, en snerten, liten rundhalset og kortermet svart kashmirgenser (som jeg fant på salg for en hundrings i sommer). Et utvalg svarte plastperler rundt høyre håndledd samt store, tynne sølvøreringer. På håndledd og hals har jeg en anelse Coco-mmmm!
I tråd med et løfte til meg selv om sminke på kontoret hver dag og fjerne den hver kveld, har jeg en kombinasjon av øyeskygger fra hhv Clarins og i.d.minerals, i nyanser som heter noe med 'Champagne', 'Mahogny' og 'Skyline'. Høres overveldende ut, men er pent og diskret. Clinique på vipper og Raspberry sorbet fra Maybelline på munnen. Samt litt solpudder hist og pist.
Litt sminke gjør underverker for dagsform og pågangsmot, er min erfaring.

I helgen blir det ro og fred etter at div. innkjøp sammen med min kjære er unnagjort, og så sikkert en frisk tur i skogen (supert vær!). Vi vurderer noen mål, og har funnet fram de gode skoene :-)

God helg, alle sammen!

Anonym sa...

Juristen: Jeg synes du høres flott ut hver eneste fredag! Du har den stilen jeg beundrer, en gang skal jeg ta steget fra jeans til skjørt og dressbukser :) Må samtidig spørre, din Chanel Rouge Noir, er det negler eller lepper som prydes?

Glamourbibliotekaren: Satser på å holde meg unna sentrumskjerna, besøke Pascal, Gimle Parfymeri, samt denne nye parfyme-butikken som jeg ikke helt husker navnet på. Gå tur i smågater og beundre gamle bygninger. Spise gode middager på små koselige restauranter. Og ja, selvfølgelig må jeg en tur og shoppe loss på Mac Cosmetics! Samt innom Mulberry og drømme meg litt bort i deilig duftende lær. Det er vel bare en brøkdel av det jeg håper å få gjort på ei uke :)

Anonym sa...

En fantastisk glamorøs høstdag i Göteborg. Morgenfrost og sol fra knallblå himmel. Løv i all verdens farger, og nyutsprungne roser på balkongen. Eplene triller ned fortere enn vi rekker å plukke dem opp - det får bli eplepai i helgen. Høsten er fantastisk og fargesprakende.

Selv er jeg som vanlig mindre fargesprakende med svarte blondestrømper, koksgrått skjørt med smale striper og kult snitt fra Bitte Kai Rand, tight svart cardiganjakke og grå perler. Elizabeth Ardens Provocative Woman (den passer på høsten) i nakken. Lekkert kasjmirsjal i grått med svarte stjerner fra Alice & Sens og svart skinnjakke. Sko i svart nappa med sølvbling fra Rive Gauche.

Tysk julestemning vekselvis med sommermote på Mac`en i dag - interessante kontraster.

Slapp hjemmekveld venter. Deilige fredag!

God helg til alle!

Anonym sa...

Sitter å koser meg med en kopp te mens jeg påfører Chanel's Rouge Noir neglelakk. Denne weekenden skal tilbringes på landet, så har på/med meg romantiske kjoler og ullstrømpebukse. Håper alle får en god helg.

Anonym sa...

Litt nerd er du jo. Hehe.

Anonym sa...

Juristen sier takk! Jeg har prøvd å være mer oppfinnsom i klesveien, men hele meg passer bare best til den klassiske, dressy stilen.. Chanel er på neglene! Jeg glemte å nevne YSL i bringebærrødt på leppene:-)

Anonym sa...

Er det Skrytedagen-over-alle-merkeklærne-vi-har idag, eller? Må man ha merkeklær for å være glamorøs? Må man like å skryte om sin tilsynelatende musegrå stil, sin kjerringparfyme og alt det fantastiske man skal gjøre i helgen for å være glamorøs?
Jeg bare spør.

Anonym sa...

Oj da - så surt og grettent det låt ;)

Ordbokens definisjon på glamour:
glamour [glæmmer] -en strålende (oftest tom el. ytre) skjønnhet el. sjarm

Men det kan vel være opp til hver og én hva men legger i ordet glamorøs? Skriv om noe annet, da vel!

Anaruh sa...

Det mest glamorøse jeg kan tenke meg nå, er faktisk litt skjønnhetssøvn (som for meg vil si mer enn 7 timer sammenhengende søvn). Jeg skal sove bort så mye som mulig av denne helgen!

Utover det liker jeg å kunne være litt overfladisk og strålende i ny og ne. Det gir muligens ikke livet en dypere mening, men du hvor deilig det er å se seg selv i speilet på slike dager!

Anonym sa...

Barnefri helg er ganske glamorøst; sove til man våkner, uforstyrret morgenelskov (hvis jeg kan være så bramfri, men det er altså en sjelden luksus for småbarnsforeldre,)laaange frokoster med popquiz og avisquiz og generelt mye lesing.

Biltur til gullsmeden i Son på lørdag formiddag, med innlagt sen lunsj, og kveldsbesøk av en lenge overarbeidet venninne som begynner å få hodet over vann igjen. Da skal jeg bake müslibrød etter en ny oppskrift fra kusinens samboer. Fullt av tørkede frukter og nøtter, og nydelig til ost, eller alene til te.

Søndag skal jeg gå med bøsse for TV-aksjonen, og oppfordrer alle til å gjøre det samme. Årets mest meningsfulle søndagstur! Jeg pleier å be om å få gå i mitt eget nabolag, har inntrykk av at det er vanskeligere å la være å gi når det er naboen som står der med bøssa.

God helg til alle!

Anonym sa...

Jeg synes ikke det er mye pes på merkeklær her. For meg er det moro å lese om hva andre ikler seg, og kanskje få ideer og inspirasjon. Noe av det beste med denne bloggen er jo nettopp det at vi ikke blir tutet ørene fulle om viktigheten av merker/forbruk/standardløsninger, men blir minnet på å glede oss over hverdagslivets gleder og at man faktisk kan kle seg pent til daglig gså. God helg Glamourbibliotekar - du er veldig velkommen i mitt dataliv!

Anaruh sa...

katrine: ja - barnefri ER deilig. Gullgutten min er på utlån til lørdag ettermiddag, og selv om jeg er uendeilg glad i han, er det oh, så deilig å bare være kjærester litt også.

Anonym sa...

Katrine: Takk for mer meningsfulle betydninger av glamour!

Anonym sa...

Glamouroversetteren: Så fort man stiller kritiske spørsmål til kommentarene, er man sur og gretten, altså? Jeg er også glad i å kle meg pent og føle meg vel, men klærne trenger ikke være YSL eller bitte kai rand eller annet fjas for å være glamourøst. Jeg stiller meg bak Katrine på mange av hennes forslag, selv om jeg ikke er småbarnsmor. Glamour for meg er velvære, lange (ekte) flotte negler, massasje av kjæresten eller en massør, avslappethet, gjøre noe uselvisk for andre, teater, egen kreativitet, lesing, gå turer og få friske røde roser i kinnene, og glede seg over hverdager - som også kan feires som en fest om man har tid, initiativ og overskudd.

Anonym sa...

Glamourøs fredag startet med frisk gange i kjølig høstvær og klar himmel med Iggy Pop på øret og Le De bak øret-på vei til eksamen. Å være ferdig med den er fint, og på veien hjem var det - 30 % på nye OddMolly-ting i en butikk=belønning... Resten av helgen blir fullstendig latskap iblandet filmfestival. God helg alle!

Anonym sa...

Nei, ikke nødvendigvis, men jeg synes nå du låt litt sur jeg ;)
Noen av oss synes kanskje det er litt gøy med sånt, og det må vel vi få lov til? Ikke dermed sagt at vi ikke liker massasje, kreativitet, teater og røde roser i kinnene.

Styrken i Glamourbibliotekarens blogg er etter min mening nettopp at det er plass til både det ene og det andre. Og hun skriver om begge deler på en utrolig inspirerende måte. Jeg gleder meg til å lese den hver dag, og lærer en masse på mange områder, også av alle andres kommentarer.

Anonym sa...

Det som gjer at eg likar denne bloggen så godt er jo nettopp at den ikkje oppfordrar til å bruke mykje pengar på moteklede, heller tvert i mot. Jovisst kjem det bileter av fine kjolar inn i mellom, men dei ser eg meir som inspirasjon enn "kjøp denne så blir ein glad" slik blada er. Men eg har havna på loppemarked for å sjå etter plater etter å ha lest her..

margrete.

Anonym sa...

Anette: Takk for det. Jeg føler selv at jeg følger opp vår kjære glamourbibliotekars ånd. Hennes fredagsglamoureffekter er en baby og lesing.
Det spørs nok om ikke Hanne er ny leser og var litt rask på avtrekkeren. Vi får være overbærende. Det matcher fredagsglamouren bedre enn å være hissig (tror jeg).

Anonym sa...

Støtter siste taler her :-)

Anonym sa...

Hear hear!

Jeg tror ikke glambibliotekaren er en hissigpropp heller, uten at jeg kan være helt sikker.

Uansett - er det noen som har brukt mye tid på å anbefale å sette vekk handlevognen er det virkelig henne! Sånn sett synes jeg vel den kommentaren (Hannes, altså) var såpass urettferdig at jeg kommer med et lite buuuuu.

Måtte bare si det :)

God helg!!

Glamourbibliotekaren sa...

Her er man ute og triller baby i to timer, også kommer man tilbake til debatt i kommentarfeltet! :)

Jeg tror poenget er å la alle glede seg over det som gir dem en følelse av velvære og glamour - samme hva det er. Jeg gjentar til stadighet: Dette er helt individuelt.

Jeg har forøvrig fått et par nye glamour-effekter i løpet av dagen: Fregner - og rynker rundt øynene fordi jeg myste i to timer uten solbriller.

Peace :)

Anonym sa...

Den mest glamorøse effekter av alle inntreffer snart i min fredag: en ukes ferie! O, lykke!
Ellers har Vera Wangs Truly Pink (ekstraordinært for en parfymeallergiker som meg, men noen ganger bare MÅ man) bidratt til fredagsglamour her i gården.

Ellers må jeg skrive under på at glamour er svært individuelt, både de store og de små tingene i livet kan være glamorøse, men det er vel evnen til å glede seg over både stort og smått som gjør at vi er så mange som er innom denne vakre og inspirerende bloggen så ofte : )

God helg til alle!!

Anonym sa...

Fregner i oktober, kult! :) trodde ikke solen hadde særlig kraft igjen jeg. Selv er jeg i London, go her har solen faktisk varmet i dag, min fredagsglamour er fred og ro til å lese på hotellrommet i kveld, med fine sølv og koralløredobber i ørene, nyinnkjøpte (som det eneste) fra Harvey Nichols, og Noir Epices fra Frederic Malle bak - en gratisprøve som dessverre snart er tom, den dufter nemlig usedvanlig deilig. I morgen hjem til bryllupsdag!
Dagens høydepunkt var lunchtiden og den varme sola og fuglekvitteret i Hyde park :)
God helg til alle!

Anonym sa...

Henger meg litt på debatten - dette kommetarfeltet er vel for å fortelle om det som gjør ens egen fredag glamorøs, og ikke rakke ned på andre som ikke definerer glamour på nøyaktig samme måte? Så Hanne, selv om du synes enkelte her har tilsynelatende kjedelig stil, er det den som funker for de, og som gjør at de føler seg glamorøse, og det er nettopp dét de glamorøse fredagene og "idéen" til glamourbibliotekaren handler om, individuell følelse glamour (rett meg om jeg tar feil!).

Hilsen fast leser! :)

Anonym sa...

En enkel bukett med nyinnkjøpte, lysegule liljer på stuebordet :-)
Det er fredagsglamouren hos meg. (Og det flotte høstværet, da!)

Anonym sa...

Oj, her har det vært livat i dag!
Min personlige fredagsglamourkurve har vært etter Gauss-distribusjonen:

Dagen startet altfor tidlig. Ble vekket av en sms, og trengte skjønnhetssøvnen min sårt siden jeg skulle på 20-timers vakt i ettermiddag uten håp om å få sovet mye før i morgen.

Kurven steg gradvis da jeg spiste frokost, nam nam:)

Vokste relativt eksponentielt da jeg slang på flytende eyeliner, lys øyenskygge, mascara, lipgloss, pencil-skjørt i tynn tweed og nye støvletter før jeg gikk til frisøren for første gang på kanskje et år. Har ønsket meg lugg lenge, men har ennå friskt i minne alle mine tidligere hjemme-eksperimenter. Fjasete venninner + rødvin + saks = DÅRLIG kombinasjon. Det skal dog legges til at venninnene stort sett ikke bidrar som annet enn heiagjeng...

Og så sank den igjen. Springer nå rundt på jobb i hvit 'pysj' og urstygge men akk så behagelige MBT-sko, men håret er fortsatt deilig nyklipt:)

God helg alle sammen, hils høstsola fra meg!

Populære innlegg