torsdag, februar 26, 2009

Glamourbibliotekarens universitet - leksjon II


Dagens tema fra Glamourbibliotekarens velfylte bokhylle: Den franske barokk-komponisten Jean-Baptiste Lully

Lully kom fra Firenze til Versailles som fiolinist og danser. Versailles var sentrum for musikk og drama - både Racine og Molière skrev skuespill for kongen og hoffet. Ludvig XIV ble kalt "solkongen" fordi han en gang danset rollen som solen i en ballett. Lully steg i gradene fra å være fiolinist til å bli høyt respektert musikksjef ved slottet, og skrev en rekke balletter og operaer. Mange melodier i menuettform kan stamme fra han - Bergenssangen og den britiske nasjonalsangen er eksempler på dette. Han samarbeidet med Molière om et slags ballett-teater (comedie-ballet) men da kongen ble eldre og ikke så grasiøs og dansevillig lenger, gikk Lully mer og mer over til å skrive operaer.

Den mest kjente operaen til Lully heter Armide, og har mytologisk handling. På samme måte som i antikke teaterstykker lar Lully koret kommentere handlingen, ikke delta. (Det gjorde også Woody Allen i "Mighty Aphrodite" i 1995). Det er mange innslag av ballett i Armide, gjerne menuetter i ABA-form, og gavotter i rondoform (runddans). Han regnes som en av grunnleggerne til fransk opera, da han ikke syntes den italienske operaformen passet så bra til det franske språket. Dessuten ville han ha en raskere progresjon i selve historien som ble fortalt.

Lully utviklet orkesteret; særlig blåseinstrumentene fikk en oppsving under hans periode. Han innførte nye instrumenter i orkesteret sitt, og har hatt betydning for utviklingen av oboen.

Selv fikk han en ganske ublid skjebne. Dirigentene på den tiden markerte takten ved å dunke en tung taktstokk i gulvet. Under en hyldningskonsert til kongen, traff Lully en av sine tær med stokken, og fikk koldbrann og døde to måneder senere.  

En av de mest kjente stykkene hans nå i dag, er "Marche pour la ceremonie des Turcs". Hør på den, og forestill dere Ludvig XIV og Lully trippe og snurre over scenen i hvite tights og enorme krøllete parykker. 

(Kilder: "French Baroque Music", Amadeus 1997, og "Barokken", Gyldendal 1985)


11 kommentarer:

Anonym sa...

Lully er en av mine humoristiske favoritter! Han hadde et broget rykte, og jeg får mine baktanker når Solkongen og han danset ballett sammen:-D

Fornuftig forsker sa...

Lully er super! Han skrev enormt mye bra musikk. Vi hadde den tyrkiske marsjen som bryllupsmarsj (på orgel) og det ble veldig fint - organisten visste hva han gjorde. Heldigvis var det ingen blant gjesten som kommenterte at dette er en marsj med svært krigerske konnotasjoner.

Jenny B sa...

Så trevligt att få läsa om Lully! Jag har spelat några av hans stycken på min buckliga tvärflöjt, och tyckte om dem.

Anonym sa...

Takk for oppfriskningen! Det eneste jeg husket om den arme mannen var det der med de tærne hihi:-)

Anonym sa...

Lully er knall.Jeg måtte til og med danse en liten dans mens jeg hørte på den tyrkiske dansen, så nå har du sørget for at jeg fikk litt ekstra trim:). Historien om hans endelikt brukte jeg faktisk som partyunderholdning i mine mer nerdete dager....og jeg tenker på han hver julaften når Askepott danser på slottet.

Anonym sa...

Nå fikk jeg jammen lyst til å forlate kontoret og gå strake veien hjem for å spille Lully på klavikordet. Fransk barokk er noe av det vakreste jeg vet. Blir Paris-nostalgisk igjen...

Glamourbibliotekaren sa...

Juristen: Humoristisk favoritt? Nuvel, solkongen var visst ikke helt begeistret for Lullys mange flings og forhold - men han kastet jo vitterligen stein i glasshus :-D

Fornuftig forsker: Kult, den svinger jo som bare det.

JennyB: Ja, han har skrevet mye vakker musikk!

Fruen: Hvem kan glemme det :)

Koldfru: Ja, det er mange slike morsomme anekdoter bakover i musikkhistorien som man kan bruke i festlige lag!

Lauren B: Klavikord.. jeg blir grønn av misunnelse!

Lotte sa...

O'hoy, dette satte meg 3-4 år tilbake, da jeg satt som danseelev på videregående og ble innført i kunstens, dansens og musikkens historie!

Anonym sa...

Yeeii! Kjempefint! Godt humøøør!! (har levert hjeeemmeeksaaamen- hihi)

Anonym sa...

hva skjedde med denne kategorien? :)

Glamourbibliotekaren sa...

Tenkte på den senest i går, faktisk! :) Den er ikke avgått med døden; det handler mer om logistikk og tilgang til bøkene, dvs å kunne finne frem leksjoner for dere i et hyggelig og givende bokmiljø. :D I løpet av høsten blir mitt hjemmebibliotek i orden igjen! Stay tuned!

Populære innlegg