søndag, februar 08, 2009

Match Point


Søndagsfilmen på NRK1: Woody Allens første film med europeisk location og Scarlett Johanson i hovedrollen - "Match Point". (Jeg skrev om den her da den kom for tre år siden)

Som svoren Woody-tilhenger vil jeg naturligvis anbefale den - det er en litt annerledes film, det er sprakete Donizetti-arier med Caruso istedet for sprakete Duke Ellington-innspillinger. Dessuten får man satt sin egen moral på prøve når man innser at man jubler over at skurken slipper unna politiet.

Woody, Woody, Woody.. på tide med en Woody-marathon-helg snart.

(bilde:imdb)

12 kommentarer:

Lille søster sa...

Å, denne er kjempebra! Jeg satt som på nåler.

Glamourlektoren sa...

Ja, denne filmen er smått genial og grøssende god! Litt utypisk Woody Allen, uten at det skal få en til å avstå! Denne filmen får en til å reflektere over hvordan livets tilfeldigheter leker med oss. Må sees!

Anonym sa...

Ah, da har jeg fått lurt helten med på filmkveld istedenfor kjedelige todos som vi uansett kan utsette til i morgen eller noe. Han har ikke sett den før, og jeg kan godt se den om igjen!

Anonym sa...

Denne er min topp-favoritt. Beste scene syns jeg er "bordtennis-scenen". Scarlett er kul. Slutten er spennende og appelerer til refleksjon. Superbra, men har sett den mange ganger og orker ikke i kveld. Drapet er så trist..

Glamourbibliotekaren sa...

Lille søster: Samme her, og fikk vondt i magen i blant.

Glamourlektoren: Han overrasker innimellom, absolutt! Samtidig er det jo typisk han på mange måter allikevel.

Kitty: Bra!

Anonym: Ja, huff, det er grusomt!

Anonym sa...

Så faktisk filmen i går - snodig at du skulle blogge om den (jeg har ikke tilgang til norske kanaler, lånte DVDen av ei venninne i Aberdeen.)

Synes den var bra, bare så synd at jeg har greidd å forelske meg hodestups i den Mulberry-veska til Scarlett. Iiiiiik... (At den kan bestilles fra internett hos Mulberry.com hjelper heller ikke akkurat. Need. To. Stay. Away.)

Anonym sa...

Grøss for en film!
Men heldigvis leste jeg innlegget ditt først nå, og jeg må bare si fy! Å avsløre slutten på den måten er rett og slett dårlig gjort :-(

Ellers super blogg!

Anonym sa...

Huff ja - jeg tenkte på det akkurat for sent. Det var ikke meningen og skal ikke gjenta seg. Godt du så filmen før du leste. Kanskje Glamourbibliotekaren kan slette innlegg med avslørende inhold?

Glamourbibliotekaren sa...

Nei ærlig talt dere - én ting er om det er nye filmer, men denne er jo tre år gammel. Etter så lang tid kan man ikke kreve en spoilerfri omtale! :)

Anonym sa...

så filmen sammen med dottera mi på snart 15. Veit ikkje kva ein kan seie om min moral, men eg håpte at skurken blei tatt til slutt. Men det eg ville spørje om: Kven sang den nydelege arien som gjekk gjennom heile filmen sa du? Carusa? Veit du korleis eg kan få tak i musikken på cd? Kva skal eg leite etter? Er den frå ein opera? Hjelp meg! Dottera mi er desperat etter å få tak i denne musikken og rulleteksten var for kjapp for oss.

Anonym sa...

for all del!! - eg veit sjølvsagt kven Caruso er sjølv om eg kom til å skrive "a" til slutt i namnet hans altså! Måtte berre få sagt det...

Glamourbibliotekaren sa...

Det var "Una furtiva lagrima" fra Donizettis opera "Elskovsdrikken".

Populære innlegg