fredag, februar 20, 2009

Nyhet: Glamourbibliotekarens universitet - leksjon I.

I dag bringer jeg dere noe helt nytt: En kunnskapsbank som regelmessig drysser nyttige små leksjoner utover bloggen, som stjernestøv eller confetti, eller melis, siden det er fastelavn? Dette nye kapitlet må ikke forveksles med "gode råd fra fordums tider", da det ikke nødvendigvis kommer fra en tilbakelagt periode i historien. Dette er rett og slett forbeholdt innholdet i Glamourbibliotekarens samling av referanse- og oppslagsverker (nb! Ingen bibliobibliobibliobibliografier) - det er ikke avgrenset til emne eller epoke, tid eller rom. Hva som helst kan dukke opp, og fellestrekket er kun at det stammer fra min bokhylle. Så lærer vi noe nytt! Eller frisker opp gammel kunnskap.

Man har tross alt tatt den hellige bibliotekar-eden der man forplikter seg til å spre lærdom utover befolkningen. Og noe må jeg bruke alle mine bøker til! Herved klipper jeg snoren, og Glamourbibliotekarens Universitet er i gang!


Første leksjon: Flittiglise, eller Impátiens sultáni - en potteplante som kanskje burde få sin renessanse? Har den blitt glemt i all orkidé-dyrkingen, i bokstavelig og overført betydning?

"Flittig Lise er en av de stueplanter som er lettest å dyrke og flittigst til å blomstre. Plantene vokser, trives og blomstrer året rundt enten de står i nord- eller sydvendte vinduer. Den alminneligste formen har karminrøde blomster, men det forekommer også andre røde nyanser. Formeres ved toppstiklinger som slår rot etter et par ukers forløp. Bør stadig inntoppes så plantene blir lubne og tette. Angripes i tørr luft ofte av midder og bladlus."
(Fra boka "Blomster i stuen", Cappelen 1954)


Axel Munthe var glad i flittiglise, og hagene hans i Anacapri er fulle av dem.

10 kommentarer:

Jenny B sa...

Flitiga Lisa är helt klart underskattad och nästan bortglömd i mina kretsar. Det låter som en perfekt växt för mig, som saknar både gröna fingrar och söderfönster. Tack för lektionen!

Anonym sa...

Se det, du! Jeg kan tilføye at Lisene nå også kan fås i doble varianter, og at de nå nok er like mye i bruk i bed og krukker utendørs i skyggen sommerstid, som innendørs m/spinnmidd og elende. En dobbel, hvit eller isrosa Lise m/mørkt grønt bladverk er urlekkert i en skyggefull krok!

Anonym sa...

Så gøy, og jeg som satt på kontoret her om dagen og tenkte at det hadde vært fint med en blomst med blomster, blant alle disse grønnplantene :)

Tro om en flittig-Lise kan brukes til det formålet...

Blondie sa...

Flittige Lise er et pålitelig vidunder. Jeg pleier å plante i noen store krukker på hytta på forsommeren. Deretter lever hun av dugg og regnskurer til jeg kommer noen uker senere, og i mellomtiden er hun blitt 3 ganger så stor. Og så bare blomstrer og blomstrer hun helt til nattefrosten tar knekken på henne. Utrolig takknemlig plante.

Anonym sa...

Hvor kommer det bildet fra (altså av den meget blonde, nordiske husmoren)? Jeg er sikker på at min bestemor hadde en bok med akkurat dette bildet enten på omslaget eller inni!

Anonym sa...

Kjempefin, vi har alltid denne i felleshagen i borettslaget. I fjor fekk dei eit eller anna virus, som gjorde at dei vart veldig pjusk, men generelt er dei veldig lette å ha med å gjere.

Dersom ein passar på å fjerne frøstanden som vert ståande att når blomsten har falt av set den fleire blomar, og er fin lenger.

Anne på Moseplassen sa...

Den er søt, men at det er den enkleste er lagt fra sannheten... Den må vannes jevnt, ellers mister den knoppene og eller får lus.
Men ute derimot, i skyggen er den super :D (om den da får vann)

Glamourbibliotekaren sa...

Alle sammen: Ute eller inne, jeg tror i allefall det er fint å hente dem fram igjen, for det var tydeligvis en populær plante i mange mange år! :)

Juristen: Bildet kommer fra mitt kamera.. det er omslaget på boken som flittiglise-infoen kommer fra.

Smilla sa...

For et fabelaktig innslag på bloggen. Flittig Lise er også forøvrig den blomsten man alltid finner i vinduskarmene i stuene på feks Folkemuseet på Bygdøy eller på Maihaugen på Lillehammer. Den har jo vært populær i over hundre år...

Anonym sa...

trodde den bare var å finne i lakserosa...men i hvitt så den ikke så "gamlis" ut . Nydelig post!

Populære innlegg